Full version: Hjälp, hur göra?
Caroleen
Halloj!

Jag ska försöka mig på att odla nu, sallad, örter o kanske lite rädisor o tomater.
Vad jag undrar är, hur gör man sedan man stoppat ner dom i jorden och
de har börjat komma upp????

När ska man skola om och vad betyder det? hur vet jag hur stor kruka de ska ha?
När ska man stoppa ut dem i växthuset? hur mycket ska man vattna?
Hur vet man hur mycket man ska toppa och när? Vilken
jord ska man ha, det står såjord, fröjord, odlingsjord, matjord o bla bla bla..*förvirrad*

Som ni förstår en massa massa frågor från en grön liten odlare
men med stort intresse och hunger efter att lära

//Caroleen
Tosan
Sallad och rädisor kan du odla direkt på friland, likaså en hel del örter. Tomater sår du i såjord i rumstemperatur, gärna med undervärme. När de grott försöker du få dem svalt och ljust, men helst inte under 15 grader (om jag minns rätt) och skolar om dem när de fått två bladpar, alltså ett par hjärtblad och ett par karaktärsblad och då kan du sätta ner dem ända till hjärtbladen. Tomater ska inte toppas, men en del ska tjyvas.
Heda
Sallad går även bra att odla i stor kruka tex på altanen, balkongen eller vad man nu har.

Att skola om betyder att man tar de små frösådda plantorna och planterar om dem en och en i varsin kruka i lite kraftigare (mer näringsrik) jord. Såjorden är näringsfattig med ganska mycket sand, vilket är bra för de små, små plantorna. För att sedan kunna växa till sig och bli stora, behöver de mer näring i jorden och då kan man köpa det som brukar heta Blomjord, dvs sådan du planterar krukväxter i. Det som heter Plantjord är oftast mer näringsrik än Blomjord, vilket kan bli lite för kraftigt för de små plantorna.

Hjärtbladen är de första bladen som kommer upp när det gror. Dessa blad är ganska lika för alla växter. Därefter kommer de sk karaktärsbladen dvs växtens "riktiga, vuxna" blad. Dessa blad ser oftast likadana ut som på den vuxna plantan. Det brukar vara lagom att skola om när den lilla plantan har fått ett till fyra karaktärsblad. För vissa kommer karaktärsbladen ett och ett och för andra i par.

Små plantor = lite kruka kan man säga. Det är ofta lättare att dränka en liten liten planta...om de får en alldeles för stor kruka blir jorden lätt för blöt och plantan dör syrebrist döden eller ruttnar helt enkelt. Sommarblommor växer ofta ganska fort så för liten kruka ger mer arbete = flera omskolningar men kanske hellre det än döda plantor. Jag brukar skola om i 9x9 cm, krukor. När jag skolar om genomvattnar jag jorden, sedan vattnar jag ingenting förren krukan börjar kännas lätt (om inte plantorna slokar förstås). Små plantor dricker ganska lite vatten.

När temperaturen ute i växthuset ligger över 8 grader på natten kan man ställa ut Tomater mm (säger de flesta). Jag ställer ut alla omskolningar nu....och hoppas på att temperaturen inte kryper flera grader under noll...det viktigaste är att det inte blir frost på dom små...låga temperaturer gör bara att de inte växer så mkt. Min sommarblommor brukar bli frodiga och fina trots denna brutala (tycker vissa) behandling. Jag har helt enkelt inte plats för 200 krukor inomhus...

Tomater, rädisor och annat kan nog någon annan berätta mer om men många grönsaker går att så tidigt på friland eller i krukor utomhus. Sallad tex gror inte om jordtemperaturen är över 20 grader, så det gäller att så ganska tidigt...

Lycka till!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon