Full version: Lyckas ej...
ZaraP
Hej!
Försöker med min fråga här istället, på förkultiveringen fick jag inget napp!
Har alltså sått den brokbladiga sommargyllen, eftersom fröna var så
ruskigt små antog jag att de inte skulle täckas med jord men däremot tog
jag lite vermicullit. Men inget har hänt på tre veckor.... ruccola, basilika mm
har tagit sig fint... Varför ville inte Sommargyllen?? crying.gif
eco-fighter
Hej! Vad är vermicullit? Låter som någonting konstjord. Jag är inte expert, men själv tror jag att alla frön kommer från naturen och borde gro i en "naturligare miljö", oavsett hur småa de är. Alltså tror inte storleken kräver speciell täckning. Jag har sått mycket iår både grönt och blommor och vissa fröer grodde till 100%, andra bara 10%. Det kan vara gamla, sjuka eller skadade fröer också. Kolla datumet på påsen. Prova sätta fröna i en blöt servett (gärna ofärgad och oparfymerad). Sätt servetten i en låda med transparant plast lock (som typ från Philadelphia ost) och sätt dem på ett ställe där temperaturen är som det står på fröpåsen. När de har grott kan du flytta dem i såjord. :-)
ZaraP
Hej!
Taacck för att du förbarmar dig över mig med lite svar... smiley_small_hug.gif
Vermicullit....jaa, hjälp, vad ÄR det nu igen, men det är något som en del,
rätt många vill jag tro, använder vid sådder, man strör ut på jordytan så den inte
ska torka ut så lätt bara. Jag tror det är ett naturligt material.... men nu har jag
hjärnsläpp och kommer inte på vad..
Jag kan prova "tvättlappssådden", tack för tipset, fröerna är beställa i år
från Rara Växter och de brukar skicka med bra fröer tycker jag. Är det inte
stor risk att man "skadar" groddarna när man ska flytta över dom från
"lappen" till en kruka? unsure.gif
ZaraP
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon