Full version: Oidentifierbar?
e_sedell
Jag letade växter till dammen i dag då jag stötte på någonting som såg ut som L. minor men inte riktigt. Det växte på samma sätt men såg annulunda ut. Den hade lixom dubbla blad som satt ihop uppepå varandra. Den såg lite mera exåtisk ut om ni förstår. Möjligen kan det vara någon typ av Lemna, men jag hittar ingen likadan när jag söker på internet. Jag sökte även på Landoltia punctata uten resultat. Någon som har något förslag?

Jag skulle kanske kunna skicka lite prover om det är någon som har lust att hjälpa till....
e_sedell
Snälla, är det ingen som vill hjälpa till? Jag tror jag blir galen snart........
Gunvor Nilsson
CITAT (e_sedell @ 18-08-2003, 20:10)
Snälla, är det ingen som vill hjälpa till? Jag tror jag blir galen snart........

Oj, är det ingen som kan hjälpa dej med andmaten, för det är väl sådan du söker? Gå in på Google/bilder och sök på Spirodela punctata och kolla om det är det du letar efter. Jag har köpt den i en handelsträdgård som för vattenväxter och lagt i min groddamm. Den växer värre än ogräs och täcker nu hela ytan. Tyvärr har jag burken som de förpackades i ute på landet så jag kan inte säja exakt vem som levererat till handelsträdgården.
/Gunvor
e_sedell
Nej andmat är det inte, den heter Lemna minor. Spirodela punctata vet jag inte riktigt vad det är, jag sökte på det. Det är inte samma sak som Lemna, det här släktet håller till i västra USA så andmat borde det inte vara. Me de växer på ungefär samma sätt. De har lite rundare blad bara. De bladen jag söker är lite skrynkliga, lite sörre, typ 3-5 mm. De påminner lite granna om björkfrön....

Jag ska ta med dem till skolan i morron, jag hyser inga större förhoppningar om att de kan svara.... det brukar vara så.

Alla webbtips, boktips eller anndra tips är välkomna.
Gossen Ruda
Har du kollat på den virtuella floran?

Här kanske?
e_sedell
Ja, faktiskt, alldeles nyss presic innan jag läste det här medelandet.

Det var ju samma familj ju....

Men jag hittar inte några arter som liknar den jag söker innom Lemnaceae. Det finns ju 2 släkten, i varige fall som är upptagna i virutiella floran. I sessa finns inga liknande arter.... helt olikt.
Ella
Enligt Krok Almkvists Svensk Flora så finns det tre lemna arter; L. Minor = Andmat, L. Gibba = Kupandmat och L. Tris´ulca = Korsandmat.

Nu är jag så totalt slutkört att jag orkar inte läsa texten om dem och jämföra med din beskrivning så det kanske inte alls är någon av dem speicellt iochmed att du säger att den hör hemma någon annanstans.

Jag gjorde en sökning på altavista åt dig. Kanske kan den vara till hjälp. Ställer man så svåra frågor så får man nog läsa engelska för att få svar tongue.gif rolleyes.gif wub.gif smile.gif sleep.gif
Gunvor Nilsson
CITAT (e_sedell @ 18-08-2003, 22:02)
Nej andmat är det inte, den heter Lemna minor. Spirodela punctata vet jag inte riktigt vad det är, jag sökte på det. Det är inte samma sak som Lemna, det här släktet håller till i västra USA så andmat borde det inte vara.

Duckweed=andmat

Vet inte hur du söker på nätet men här har du Spirodela punctata (Lemnaceae) som växer i Florida.
/Gunvor
e_sedell
CITAT (Ella @ 18-08-2003, 22:39)
Enligt Krok Almkvists Svensk Flora så finns det tre lemna arter; L. Minor = Andmat, L. Gibba = Kupandmat och L. Tris´ulca = Korsandmat.

Nu är jag så totalt slutkört att jag orkar inte läsa texten om dem och jämföra med din beskrivning så det kanske inte alls är någon av dem speicellt iochmed att du säger att den hör hemma någon annanstans.

Jag gjorde en sökning på altavista åt dig. Kanske kan den vara till hjälp. Ställer man så svåra frågor så får man nog läsa engelska för att få svar tongue.gif rolleyes.gif wub.gif smile.gif sleep.gif

Jag har kollat igenom hela andmats familjen, 2 släkten.....

Jag hade fel med att de hör hemma i västra USA. Jag drog den slutsatsen när jag såg en utbredningskarta över USA och inte fann någon över europa eller värden...
e_sedell
Nu har jag kommit lösninget ett steg närmare! Det är en mossa, en flytmossa. Jag frågade en biolåg som vi har på skolan. Alla anndra visste inte alls vad det var. MEn han skulle ta reda på det nogrannare sa han.... så vi får se.....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon