Kee
Visste inte riktigt var jag skulle placera denna fråga, men skit samma.

Jag har drivit upp ett antal sockerärtsrankor För ngn månad sen (på en höft) planterades de om från sina små förkultiveringskrukor till större, vanliga blomkrukor och de växer alltjämt. Det är så illa att jag börjar drabbas av det delikata problemet att de börjar bli för långa. De längsta rankorna mäter nu 60cm och de växer en god bit varje dag! Dessa är ju av typen som vill ha en spaljé att klättra på och min intention är att odla dem på min balkong. Jag vill inte rigga någon spalje i de befintliga krukorna utan tänkte göra det när de kom ut, men jag räknade inte med att de skulle växa så fort! Till problemet hör att jag inte har "tid" att hålla på med avhärdning. Så:

Hur tror ni att de skulle klara att bli utplanterade i en stor kruka redan nu, för att få hamna på sin slutgiltiga plats utomhus och med spaljé? Jag bor i Sthlm och våren verkar ju vara här så de borde klara det, eller? Platsen är balkong i söderläge längs husväggen.
Tosan
Ja, vad har du att förlora? Testa sätt ut dem, försök täcka över dem med tex fiberduk om det blir frost, men de brukar tåla ganska mycket.
Här i Z7 sår jag sockerärtor på friland och hinner äta mig less, så går det åt skogen så hinner du så om smile.gif Flera ggr tom.
Kee
Låter lovande! Jag har ju halva fröpåsen kvar så som du säger, kan jag alltid plantera nytt igen. Visste inte att de grodde så snabbt, följde bara instruktionerna på påsen, hade jag vetat hade jag nog direktsått.

Förvisso har jag liknande problem med cayennepepparn, jag får se hur jag gör med den.
rosita
Tänk bara på att skydda dem mot solen i början!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon