Full version: Gammal Tall!
mrmi
Har hemma på tomten en mycket stor tall med en tjock stam. Skulle gärna vilja vet hur gammal den är utan att behöva såga ner den.

Finns det något enkelt sätt att räkna ut åldern?

Behöver inte vara exakt på året men på ett ungefär.

//M
Aqvakul
Storleken är inte till mycket hjälp. Beroende på näringngstillförsel så kan två lika stora träd vara 10 eller 100 år. En erfaren arborist kan nog göra en ungefärlig bedömning utifrån trädets utseende och markens beskaffenhet.
KURT
Man brukar ju åldersbestämma träd genom att ta ut en borrkärna med en tillväxtborr och räkna årsringarna. Vad jag vet så skadas inte trädet av det, men jag har ingen praktisk erfarenhet av hur svårt det sedan verkligen att räkna årsringarna utan att vara van.

http://www.azote.se/?q=Kalle%20Wikstr%C3%B...=2&grid=1,1

Piccante
CITAT (KURT @ 16-04-2008, 07:10) *
Man brukar ju åldersbestämma träd genom att ta ut en borrkärna med en tillväxtborr och räkna årsringarna. Vad jag vet så skadas inte trädet av det, men jag har ingen praktisk erfarenhet av hur svårt det sedan verkligen att räkna årsringarna utan att vara van.

http://www.azote.se/?q=Kalle%20Wikstr%C3%B...=2&grid=1,1

Tror man kan be skogsvårdstyrelsen om hjälp med datering men det kostar förmodligen en slant att skicka in en borrkärna.
telli

Du har inte några tall-stubbar i närheten? Du kanske kan räkna årsringar efter en annan tall och på ett ungefär se hur gammal din kan vara...
Cilla
Det där är en god idé, Anna. Man kan till och med kika på andra arters stubbar i närheten och se hur god tillväxten varit och därmed gissa sig till tallens ålder. på året när blir det inte, det blir väl på kanske 50 år fram elelr tillbaka om tallen är riktigt gammal, men det brukar räcka att veta att en tall är 150-200 år gammal eller ett åldersspann högre upp...

Bättre än borrkärna i de fall när de inte är avgörande med exakt ålder. Varje hål man gör i ett träd även om det är litet ger en ansträngning för trädet och en risk för angrepp och försvagning. Ju äldre träden är desto mindre villig blir man att öppna dem för rötsvamp mm.

...och det är ganska härligt också att träden bär på sina hemliga åldrar så länge de lever. Först när vi fäller dem kan vi avslöja dem exakt!
Big Gardener
Ett svar som kan vara självklart, men kanske inte är så lätt att finna ut är att titta på när tomten anlades och om tallen kan härstamma från den tiden.

Tallar är kanske inte något man normalt planterar på en tomt om det inte är en specialsort, men tallar kan också vara rester av skog som planterats vid någon given tidpunkt.

Finns det några historiska bakgrundfakta?
mrmi
CITAT (Big Gardener @ 18-04-2008, 22:05) *
Ett svar som kan vara självklart, men kanske inte är så lätt att finna ut är att titta på när tomten anlades och om tallen kan härstamma från den tiden.

Tallar är kanske inte något man normalt planterar på en tomt om det inte är en specialsort, men tallar kan också vara rester av skog som planterats vid någon given tidpunkt.

Finns det några historiska bakgrundfakta?

Huset jag bor i finns omnämnt första gången i pappren från slutet av 1890-talet. Runt huset finns ett "fornminne" en sk. förvaringsgrop (jordkällare) som är utmärkt och nummrerat av kommunen.

//M
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon