Full version: Lökar
pixieangel
Hejsan

I höstas så köpte jag en del lökar, speciellt Tulpan. Utav någon anledning så missade jag att sätta några av dom och hittade dom nu. Väldigt klantigt men lätt hänt då där är så många fina lökar så jag har en viss förmåga att "överhandla"

Dum fråga kanske men vad gör man nu ?
Vissa av dem har fått groddar så det känns inte som om de kan vänta tills hösten

Kan jag på något sätt driva upp dom så de ändå hinner blomma nu i sommar ?

Tack för hjälpen

Mvh
Suss
Åsa, mälardalen zon 2
Du kan plantera dem nu så blommar de nästa år, du kan inte få dem i blom till sommaren, tulpanlökar behöver flera månaders kyla för att blomman ska komma upp ur löken.
astrantia
Jag gjorde samma sak med mina allium aflatunense-lökar. Alltså köpte i höstas och glömde sedan att få ned dem i jorden.
Vet ni om det är samma sak med dem - att man kan peta ned dem nu och så blommar de nästa år.
Eller hur funkar det? g.gif

(Hoppas det är okej för dig pixieangel att jag slänger in en egen fråga i din tråd innocent.gif )

astrantia
CITAT (astrantia @ 17-04-2008, 20:24) *
Jag gjorde samma sak med mina allium aflatunense-lökar. Alltså köpte i höstas och glömde sedan att få ned dem i jorden.
Vet ni om det är samma sak med dem - att man kan peta ned dem nu och så blommar de nästa år.
Eller hur funkar det? g.gif

Ingen som vet?

Och finns det nåt sätt att få kirgislöken att blomma redan i år, eller är det kört?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon