e_sedell
Hasse_H

Det är knappast möjligt att byta processor utan att byta moderkort. Och då måste du byta minneskapslar eftersom de inte är kompatibla, och du måste byta grafikkort för att kunna dra nytta av den högre hastigheten, du måste kanske byta låda och kraftaggregat som passar till det nya moderkortet etc. etc.

Det lönar sig sällan att göra sådana processoruppgraderingar. Bättre att byta hela burken, men spara bildskärmen om man är nöjd med den.

Vi kanske skulle lyfta datordiskussionen till en annan tråd om vi ska fortsätta? Det blir lätt förvirrat annars..
e_sedell
Vad betyder kompletabla?

Men om man köper en dator i delar, då borde man väll kunna ta delar av gammla också? Jag vill inte byta disk för då förlorar man ju allting... Man skulle ju kunna sätta den gammla paralelt med den nya... och ramen...
Jag är inte så insatt som du kanske förstår....
habanero
Du menar väl kompatibla? Det betyder att de passar ihop.

Man kan väl nästan likna en datoruppgradering vid en stereouppgradering. Köper du en ny förstärkare men behåller din gamla raspiga skivspelare, så kommer du inte kunna dra full nytta av din investering.

Hälsningar
Mats
Hasse_h
Lika svårt som det är att sätta in en 400 hk V12 motor i en gammal Opel kadett från -84, lika svårt är det att stoppa in en ny 2.4 GHz Pentium 4 processor i ett gammalt moderkort. Det funkar helt enkelt inte, de är inte gjorda för varandra.

Hårddisken kan du ta med till en ny dator, men det är väl i stort sett det enda. Just för att datorn är uppbyggd av delar är det viktigt att man är säker på att de passar ihop. Det kommer hela tiden nya standarder för processorer, minnen, grafikkort m.m. så är datorn äldre än ett år är det i princip omöjligt att göra några större uppgraderingar.

Jag skulle kunna gå in på djupet med en massa tekniska detaljer, men det skulle nog utvecklas till en kurs i datorhårdvara som jag inte riktigt känner att jag orkar dra här...no offence.
Virgo
CITAT (Hasse_h @ 14-08-2003, 23:53)
Det kommer hela tiden nya standarder för processorer, minnen, grafikkort m.m. så är datorn äldre än ett år är det i princip omöjligt att göra några större uppgraderingar.

nja, så bedrövligt är det nu inte. Det finns fortfarande processorer och annat för äldre datorer som behöver uppgraderas så att de går fortare.
Gårdagens processorer duger fortfarande för gemene man. Skriver man lite "recept", mail och surfar nån timme om dagen , vilket säkert 75% av dagens användare gör, så brukar det räcka med eventuell minnes och hårddiskuppgradering samt grafikkort då barnbarnen ska spela nåt häftigt spel.

2.4GHz behövs nog bara för avancerade bild,räkne och cadprogram, samt de häftigaste spelen, samt imponatoreffekten förståss! ohmy.gif
Hasse_h
Jo, jag kanske överdriver lite. Men kan du hitta en snabbare processor som du rakt av kan ersätta en PII/450 Mhz (tror jag det var) utan att byta moderkort, då blir jag imponerad. tongue.gif
Kanske, kanske, om man letar på begagnatmarknaden.

Priserna på äldre processorer brukar dessutom stiga när den kommersiella livslängden går mot sitt slut dvs efter 1-1.5 år. Därför plockas de snabbt ut ur sortimentet när lönsamheten vänds till förlust.
e_sedell
Då får det bli en ny i delar, men det är ju såååå dyrt med en ny dator....
Virgo
CITAT
Men kan du hitta en snabbare processor som du rakt av kan ersätta en PII/450 Mhz (tror jag det var) utan att byta moderkort, då blir jag imponerad.  

Naturligtvis så beror det på moderkortet hur snabb processor man sätta dit. Sen går det ju att trimma. Min standard 650 kör jag upp till 850 utan problem

Om jag inte minns helt galet så fanns ett litet kort som man kunde sätta in i PII slotten och sätta dit en FCPGA typ och sedan öka farten.

Men detta är nu så långt ifrån växtodling så vi får diskutera detta nån annanstans.

tongue.gif tongue.gif
Lena N
CITAT (Virgo @ 15-08-2003, 22:40)
Men detta är nu så långt ifrån växtodling så vi får diskutera detta nån annanstans.

tongue.gif  :P

Visst är diskussionen långt ifrån växtodling, men den har viss anknytning till "din trädgård på nätet". Så lite datorsnack emellanåt stör inte mig, även om den är så avancerad att jag bara förstår omkring 10 %. Då har jag ju en chans att lära nytt. Hade jag förstått 100 % hade jag ju kunnat allt redan. tongue.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon