eco-fighter
Hej igen! Nu blev plantorna så stora så jag flyttade dem i stora krukor (typ 2 liter) och de rymms inte i glasburkarna längre, så de måste klara sig utan de improvisoriska växthusen. De är i lägenheten i ett soligt fönster och jag var tvungen att ta bort en massa blad som direkt jag tog bort burkarna blev mjuka, vek sig och torkade, på några timmar alltså. Men vissa blad lämnade jag kvar, de som är någorlunda friska. Laddar upp en bild. Tror ni de överlever? Vad kan det vara för sjukdom? Vad ska jag göra för att rädda dem? Så torr är luften inte i lägenheten. Jag vädrar hela tiden. Jag laddar upp en bild, så få ni se. Här klistar jag in mitt gamla inlägg för mer info:

"Är en nybörjare i praktiken, men läser mycket och går på odlingskurs. Finns i Norrbotten. Jag har några paprikaväxter i en lägenhet som skall senare vara i en växthus på min odlingslåt. Paprikaplantorna är ca 4-5 cm höga och är 2 var i krukor med plantjord (Weibulls), fröna var Hammenhögs. Plantorna har hjärtblad och fler blad är på gång. Krukorna är 5 dl. De står på ett fönster med söderläge och i rumstempraturen är ca 19-20 grader. Det finns en glasburk på varje planta som ett improvisatoriskt växthus. Burkarna täcker inte hela jordytan, så plantorna kan andas ordentligt. Plantorna är jätte fina så lång burkarna är på, men problemet är att bladen mjuknar och rullar in sig, plantan viker ner sig direkt jag tar bort burken längre än några minuter. Vad gör jag för fel. Varför blir det så?

Jag läste att paprikaplantorna kräver hör luftfuktighet, men rummer vädras dagligen och det är ganska svalt och luften inte alls för torr."

Tack för hjälpen!
Åsa, mälardalen zon 2
Nr1: plantor bör gradvis flyttas över i större krukor man övervattnar lätt ifall plantorna får för stor kruka + plantorna stannar ofta i tillväxt ifall de sitter i stor kruka (växten brukar försöka fylla krukan med rötter innan den växer så mycket ovan jord)

Nr2: Plantor måste gradvis vänjas vid annat klimat så har de stått i nästan 100% luftfuktighet (i glasburk är det mycket hög luftfuktighet) måste man sakta vänja dem vid torrare luft. även starkare ljus måste de vänjas vid jag tycker den plantan till höger ser ut att ha fått brännskador på bladen.

Om du inte vill plantera om igen föreslår jag att du testar att sätta en plastpåse över plantorna med lite större lufthål + skuggar plantorna mot alltför stark sol.
eco-fighter
Tack så hemskt mycket för hjälpen! Vilken bra information! :-)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon