vårskutt!
16-04-2008, 06:43
Hej alla! Jag är helt ny, nu idag! Detta verkar vara ett bra ställe. Jag har en morgonsolsbalkong,
fram till 11-12 ungefär. Skulle vilja odla något ätbart....

Har ni några tips om vad som skulle funka på en så pass "mörk" balkong. Man har ju liksom fått för sig att ätbart måste vara nästan i saharasol!!??
Tack så länge!
Piccante
16-04-2008, 06:50
Vad är du intresserad av att äta då?
Kryddväxter brukar funka på balkonger, de växer ganska fort och man kan skrde dem även som ganska små så de behöver inte växa så mycket heller. Persilja, gräslök, lite örtkryddor som basilika, timjan, rosarin går ju.
Tomater och chili vill ha värme och sol för att sätta frukt och mogna. Har du väldigt lite sol under dagen kan de vara lite kinkiga.
Jag testar morötter i stor kruka på balkongen i år, får se hur det går. Plocksallat kan man ha i kruka med.
Förutom det Markus radat upp så borde olika ärtor och bönor gå bra om du har möjlighet att "spaljera upp" dem. Nackdelen är väl att du inte har mera sol än du har, men att testa skadar aldrig.
vårskutt!
16-04-2008, 07:03
Tack! Kryddor va smart, det är gott! Spaljera upp kan jag, det är en sån "inbyggd" balkong, så jag har väggar. Ska pröva med luktärt/vanlig ärt!
Jag berättar hur det går!
p.s. hur fick ni in bilderna...
Åsa, mälardalen zon 2
16-04-2008, 10:07
Luktärter brukar inte trivas i alltför små byttor de måste ha kärl som är minst 40cm djupa så satsa på stora odlingskärl. Annars brukar faktiskt störbönor funka utmärkt på balkong och man brukar få ätbart även om det inte är sol em-kväll, störbönor kan klänga iväg många meter och de har fina blommor + man kan köpa sorter som har färgglada baljor också. Ca 20 liters hinkar brukar funka bra till störbönor sås med någon dm mellanrum när jorden har en temp på runt +15.
vårskutt!
16-04-2008, 10:46
Tack Åsa! Jag har 2st trätunnor, ca 1meter höga, som jag tänkte använda.
mycket jordvolym och torkar inte ut alltför fort! Rätt va?
Tänkte även pröva sallat, det går ju fort, i en vanlig balkonglåda 30X30cm och 90lång. men det är för tidigt med frösådd ute än va!??
Åsa, mälardalen zon 2
16-04-2008, 11:02
Sallat vill sås i kall jord, den gror inte i varm så den kan du så nu.
Piccante
16-04-2008, 11:26
Jag blev sugen på att odla bönor på balkongen nu när jag läste att Åsa rekommenderade det. hur stor kruka är lämplig att odla bönor i ?
Åsa, mälardalen zon 2
16-04-2008, 14:41
Runt 20 liters krukor till störbönor, så fröerna med ca 1dm mellanrum när det är varmt ute bönor vill ha en jordtemp på runt +15C.
Myosotis
16-04-2008, 20:29
Jag hade en Physalis på balkongen en gång, den hade en ganska liten kruka, blev jättestor och gav mycket frukt! Men då hade jag förstås eftermiddags-/kvällssol.
Testa gärna någon grönsallad, t ex Bowl, som har rykte om sig att vara lättodlad eller någon salladsblandning. Oregano och gräslök borde fungera, förmodligen även timjan och persilja. Testa rosmarin, den kan vara kinkig att övervintra, så den kan du räkna som ett-årig. Går det så går det. Bailika är mer värmekrävande och vill inte vara ute när det är långärmsväder, men eftersom den är så välsmakande är den väl värd ett försök.
Svarta vinbär är ganska skuggtåliga och de kan odlas uppstammade i kruka eller spaljerade mot vägg.
Martina K
19-04-2008, 18:57
förra året hade jag sallat, örter (oregano, persilja, lavendel, timjan) vildtomater och sockerärtor på min balkong som har sol till 19-tiden sisådär (göteborg). Det gick bara bra. det som inte gick bra var: salvia, luktärt (för liten kruka antar jag), blåvinda och dill. krassen växte som tusan och drog löss därefter så den fick jag slänga. persiljan har tagit ny fart, timjan likaså.
i år satsar jag större. jag har en anordning med tre balkonglådor (ca 20x20x90) på höjden med ca 50-60 cm mellan dem och två tjugoliterskrukor på golvet. (ja det är trångt, men vad gör man inte?) Jag har sått sallat (som ju vill ha det kallt för att gro), spenat, portlack (det är tidigt, jag vet, men jag kunde inte hejda mig) och ruccola hittills. Det ska även bli mangold i div färger för det är så snyggt! Sambon har äntligen blivit odlingbiten han med och driver upp tomater och nån bladväxt som skall vara typ 100 ggr sötare än socker... frågan är bara vad man då har mer i sockerkakan för att fylla ut...? hm. spännande.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.