skogstroll
Sambon har utmanat mig i en potatistävling till midsommar. Han kommer att ta en vanlig potät ur kylen o antagligen sätta under jord för han är säker på att det är bästa sättet. Jag ska köpa sättpotatis på Weibulls o sätta ovanpå jord i en modell mjölkkartong inne.

(Notera: Han är en riktig turgubbe o skulle kunna spränga ett hål i berget o stoppa ner en kamelia utan jord i 30 minus och den skulle må jättebra så jag behöver lite hemliga tips på jord mm giggle.gif)
kajsalisah
Det låter som en spännande tävling som jag dock tror du vinner! Tyvärr har jag inga bra tips att komma med. Jag har satt sättpotatis i äggkartong som du skrev men bara tagit vanlig planteringsjord....
Kommer att följa tråden - hoppas du får många bra tips!
Tosan
Du har ju värmen till din fördel, men förutom det så kommer nog ingen av er att misslyckas smile.gif
skogstroll
nä de blir nog klara till midsommar vilket fall som helst, får ha en kvalitets- och mängdtävling eller nåt smile.gif
HelenN
Ta en hink, fyll med ko på påse & sätt en välgrodd potät där....jag lovar.....du vinner!!! Glöm inte att kup- inget bra med gröna potäter!
skogstroll
tack snälla sweatingbullets.gif om han vinner så vågar jag aldrig odla nåt igen
Knytt
Jag har läst att man inte ska ha för mycket näring till potatis, så ren ko på påse verkar inte så bra. Eller?
skogstroll
hm det har du nog rätt i, kanske ladda med komoja när man planterat den?
Lady Hamilton
För mycket gödning gynnar bara blad tillväxt Vem har inte i sin iver planterat ner en potatis i en hink med "god välgödslad jord" se hur det formligen växer "explosions" artat Blasten är upp till 1,5m hög yahoo.gif
För att när det är skörde dax upptäck på sin höjd några "ärt stora" potatisar längst ner på botten.............. -cry-.gif

Det finns olika sätt att lyckas med potatis till midsommar.............
Jag gör så här
* förgror potatisen ljust liggandes ovan på fuktig så-jord så att rötter kan bildas och potatisen får "pilar" (groddar)
*planterar potatisen i ICA-korgar som jag har täckt sidorna med tidnings papper. Fyller sand ca 2 dm lägger potatisen ovan på det. Täcker dem med jord så att potatisen sedan inte syns. När blasten kommit upp och blivit grön täcker jag med gräsklipp så att blasten knappt sticker upp.
*Så fortsätter jag tills det är dax att skörda på Midsommarafton (detta är i stället för "kupningen" som annars är viktigt)

Mina korgar förvarar jag i växthuset tills frost risken är över. Naturligtvis kan korgarna stå utomhus dagtid när vädret tillåter
skogstroll
ahhaaa tack för tipset, jag vinner hoppas jag smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon