|
Nu måste jag berätta att idag kom mitt paket från Odla. Gissa om jag blev glad? Jättefina plantor på
Sjärnflocka"Ruby wedding" Strandiris "Silver Edge" Strandiris "White Swirl" Änglaperlargon "Bicolor" 6 stycken Änglaperlargon "Burgundy" 6 stycken
Så nu är det bara att ner med fingrarna i jorden igen.
Ja visst är det spännande när det kommer paket. Jag får nog vänta lite längre tror jag. De brukar lev. efter var man bor också. Vore ju synd om det hinner frysa.
Lemonne
16-04-2008, 13:41
Jag sitter och lurpassar på brevbäraren så ofta jag kan (typiskt att jag måste jobba också)... Väntar och väntar och väntar på odlapaketet med pelargonerna... har väntat i en evighet nu (säkert två veckor) Det är säkert brevbäraren som har snott det!!
CITAT (Lemonne @ 16-04-2008, 14:41)  Jag sitter och lurpassar på brevbäraren så ofta jag kan (typiskt att jag måste jobba också)... Väntar och väntar och väntar på odlapaketet med pelargonerna... har väntat i en evighet nu (säkert två veckor) Det är säkert brevbäraren som har snott det!!  Du har inte sett nån granne som har nya pelargoner
Lemonne
16-04-2008, 15:16
DragonLady
16-04-2008, 17:59
Jag fick mina sticklingar igår Får du paketet i brevlådan så någon kunde ta dem? Jag fick hämta mina på posten..
Paeonia Lactiflora
16-04-2008, 23:37
Jag fick också mina pellisar igår (eller i förrgår blir det väl med mina sena vanor). Jättefina! Hängpelargonplantorna var kraftiga och fina, medan änglapelargonerna var mindre. Fast söta! Har aldrig köpt ängla-varianten tidigare. Blir de kanske inte så stora?
Hur planterar ni, en och en eller tre sticklingar tillsammans? Jag satte tre ihop, mest p.g.a. krukbrist.
/Helen
Lemonne
17-04-2008, 07:35
Mina änglapellisar som jag köpte från odla från förra året är nästan en halvmeter höga, så nog blir de stora!
Jag försöker plantera en och en eftersom jag upplever att de har svårt att konkurrera med varandra. Samplanterade några förra året, och de som inte fick en egen kruka är mycket mindre och blommar sämre än de andra som fått egen kruka...
Jag har planterat mina en och en. Dom jag köpte förra året blev jättestora och mycket mycket blommor på.
Irene_L
17-04-2008, 18:24
Idag fick jag mina perennlökar och rötter. Dom här handlade jag: http://blomster.tradgardsblogg.se/16107/
maramara
17-04-2008, 18:45
Jag har också beställt pelargonsticklingar från Odla, de var betydligt kraftigare och billigare än de jag tänkte köpa på mässan förra veckan. Kommer att beställa perenner nu.
Lemonne
17-04-2008, 19:59
Idag kom de!! Sex pellissorter: Blue Wonder French Vanilla Wilhelm Languuth Attar of roses Stellena Kronprinsessan Mary De var små och så mycket olyckliga ut, hade haft det alldeles för blött om fötterna under resan  Men nu får de bo i varsin kruka så snart mår de nog bra igen. Men det är ju märkligt vilket antiklimax det blir. Här går man och väntar och väntar, när de väl kommer så kastar man sig över dem, planterar dem. Tittar på dem. Tänker: "Hm... nu då?". Nu får man ju gå och vänta igen...
DragonLady
18-04-2008, 01:10
CITAT (Lemonne @ 17-04-2008, 20:59)  Men det är ju märkligt vilket antiklimax det blir. Här går man och väntar och väntar, när de väl kommer så kastar man sig över dem, planterar dem. Tittar på dem. Tänker: "Hm... nu då?". Nu får man ju gå och vänta igen... Huvvet på spiken
Idag kom mitt paket med följande perenner Fläcknäva 'Espresso' Hängslöja 'Rosea' Höstanemon 'Max Vogel' Löjtnantshjärta Röd kärleksört 'Emperor' Silvernäva 'Ballerina' Stjärnflocka 'Ruby Wedding' 2 st Svart stockros Strandiris 'Teal Velvet' Dessutom har jag varit och köpt en Klematis på Zetas handelsträdgård Souvenir du Capitaine Thuilleaux Här är denJag var där i tre timmar! När jag kom hem låg lappen från odla i brevlådan. Har redan planterat allt  ....men....var??? Hade tänkt att markera sånt imorgon  minnet är tydligen kort men jag trodde att det fanns gränser.
CITAT När jag kom hem låg lappen från odla i brevlådan. Har redan planterat allt ....men....var??? Hade tänkt att markera sånt imorgon minnet är tydligen kort men jag trodde att det fanns gränser. Jag har fått lära mig (eller lärt mig har jag nog inte gjort tyvärr) den hårda vägen at minnet är så fantastiskt kort hur logisk jag än tror jag är... Jag har hämtat ut mina perenner från Odla, de är jätte fina!!!!
retrieva
22-04-2008, 21:20
Bara jag som blev lite besviken? Hosta Patrioten var möglig om rötterna och rotklumpen livlös. Läkesilveraxen var typ 1-2 cm lång och rutten.... Och min shirley pion var oxå möglig på knopparna....  Vi får väl se om den tar sig... Men floxen var jättefin med massa fina växtpunkter. Nävan var lite svår att plantera. Vad upp och vad är ner liksom
Lemonne
23-04-2008, 04:24
CITAT (retrieva @ 22-04-2008, 22:20)  Bara jag som blev lite besviken? Hosta Patrioten var möglig om rötterna och rotklumpen livlös. Läkesilveraxen var typ 1-2 cm lång och rutten.... Och min shirley pion var oxå möglig på knopparna....  Vi får väl se om den tar sig... Men floxen var jättefin med massa fina växtpunkter. Nävan var lite svår att plantera. Vad upp och vad är ner liksom  Nja, mina pellisar var inte glada. De hade stått alldeles för blött under resan och var alldeles gulgröna. En dags resa till och de hade förmodligen varit döda  Jag hoppas verkligen de överlever! Tycker även de var lite små, förra året när jag beställde pellisar var de mycket större och kraftigare. De enda som såg riktigt fina ut var hängpelargonerna. Däremot såg mina perenner fina ut, pion och flocklilja.
Mina perennrötter/knölar var tipp topp. De är nu planterade, jag tror nästan jag lyckades märka ut alla så jag vet var de kommer upp... Fast med hjälp av kajorna kan det lätt bli kaos i allafall, de gillar att dra upp namnskyltarna.
Paeonia Lactiflora
30-04-2008, 10:21
CITAT (Lemonne @ 17-04-2008, 08:35)  Mina änglapellisar som jag köpte från odla från förra året är nästan en halvmeter höga, så nog blir de stora!
Jag försöker plantera en och en eftersom jag upplever att de har svårt att konkurrera med varandra. Samplanterade några förra året, och de som inte fick en egen kruka är mycket mindre och blommar sämre än de andra som fått egen kruka... Okej, tack för tips! De ska få var sin kruka när jag planterar om! Perfekt present också om jag inte har plats för alla själv. Men wow, en halvmeter! Jag trodde änglapellisar var lite "svåra"? Brukar övervintra zonaler och rosenpelargoner, men har hört att engelska är svårare. Och så fick jag för mig att Änglapellisarna var ungefär som de engelska, men det kanske inte stämmer alls? På sommaren (maj-sep) har jag mina pelargoner på en glasverande där de stormtrivs, men på vintern blir där minusgrader, så då får de vara i svalen där det antagligen är för varmt/mörkt. /Helen
De som är missnöjda tycker jag ska mejla till Odla och förklara. Det är mer ärligt mot dem än att vara missnöjd och inget säga. Då får de ju en chans att bättra sig och ev. ersätta om det är deras fel.
Jag har inte fått min lev. än men tvekar inte att kontakta Odla om jag skulle vara missnöjd.
Ja, man ska majla genast om det är något fel på leveransen. Växterna är fina när de skickas, men några dagar i postens varma lokaler och på vägarna i kalla bilar/tåg så blir det ofta skador. Men man får oftast nya om någonting inte är bra, bara sorten finns kvar och man hör av sig.
Lemonne
01-05-2008, 13:15
CITAT (Paeonia Lactiflora @ 30-04-2008, 11:21)  Okej, tack för tips! De ska få var sin kruka när jag planterar om! Perfekt present också om jag inte har plats för alla själv.
Men wow, en halvmeter! Jag trodde änglapellisar var lite "svåra"? Brukar övervintra zonaler och rosenpelargoner, men har hört att engelska är svårare. Och så fick jag för mig att Änglapellisarna var ungefär som de engelska, men det kanske inte stämmer alls?
På sommaren (maj-sep) har jag mina pelargoner på en glasverande där de stormtrivs, men på vintern blir där minusgrader, så då får de vara i svalen där det antagligen är för varmt/mörkt.
/Helen Jag har endast en engelsk pelargon som jag precis köpt, så jag vet inte om änglarna är lika svåra som de engelska. Jag tror inte det. Mina änglar har börjat blomma nu iaf...  Jag har en inglasad altan i zon 1 där det aldrig blir minusgrader. Pellisarna verkar må jättebra av de förutsättningarna - zonaler som änglar och rospelargoner...
retrieva
01-05-2008, 13:50
Jag ringde odla om de perenner som var dåliga och redan nästa dag kom nya fräscha perenner! Så nu är jag glad över mitt paket från odla
Jag fick mina knölar / rötter i går. Fräscha och fina i lite fuktig jord. En del har börjat skjuta så nu har jag planterat om allt i fin jord. Jag är jättenöjd.
Backsippa 'Alba' Backsippa 'Rubra' Blodnäva 'Album' Röd kärleksört 'Emperor'
Lady Hamilton
10-05-2008, 19:44
Jag har nu mailat om en Choklad blomma som inte grott Hoppas att jag får en ny
Lady Hamilton
11-05-2008, 16:23
07.54 i morse hade jag ett positivt svar i min mail box från Göran  de skickar en ny
CITAT (Alba @ 10-05-2008, 20:16)  Jag fick mina knölar / rötter i går. Fräscha och fina i lite fuktig jord. En del har börjat skjuta så nu har jag planterat om allt i fin jord. Jag är jättenöjd.
Backsippa 'Alba' Backsippa 'Rubra' Blodnäva 'Album' Röd kärleksört 'Emperor' Av dessa kom endast Blodnävan 'Album'. Den har grott så fint. Nu har jag gett upp och tömt krukorna som inte är något liv i. I krukan med Röd Kärleksört finns en rot på ca 5 cm som verkar kanske eventuellt leva  så nu blir det till att gräva ner den igen. Jag har inte reklamerat till Odla. Jag tror bara att jag inte klarar av lökar och knölar....av någon anledning. Hur har det gått med era inköp ? ...
Du borde har planterat dina växter i rabatten,då tror jag de hade klarat sig.Troligtvis har de ruttnat i krukorna.De är ja frilandsväxter och inte tänkt att ha i små krukor.
Jag har haft de i stora krukor under tak......med ett minimum av vatten.......kanske det blev för lite vatten så de torkade. Jag får göra nytt försök nästa år igen.
Nja, det gick väl sådär. Trode att de skulle må bäst av att planteras på friland med en gång, så det gjorde jag. Förra året planterade jag i krukor först, gick bra. Men de små rottuffsarna verkade inte gilla att komma i rabatten direkt, bara ett fåtal tog sig. De små skott som fanns på vissa dog. Fick en ny näva för den var defenitivt kass, men nästa tog sig inte heller  Pionen kom med ett blad, men sedan dog den också. Blir det något handlat nästa år så kommer jag få fart på dem i krukor först, innan utplantering.
Satte rotknölarna först i krukor så att de fick rota sig ordentligt, allt enligt rekomendationen i odlingsanvisningen som följde med. Sedan utplantering i rabatter. Alla lever och växer. Den ena dagliljan hann blomma, rätt färg men enkel i stället för förväntad dubbel blomma, den kanske blommar med dubbla blommor nästa år när den "har växt till sig lite mer"...? Den andra hann inte blomma i år men den är stor och fin och jag räknar med blommor nästa år. Flocknävan var inte den utlovade 'Espresso' utan en helt annan - helvit, men den var ändå så fin så jag reklamerade den inte. Det samma gäller kärleksörten 'Emperor' den är normalgrön i bladverket och blommar i rosa - alltså långt ifrån den förväntade röda med rött bladverk... men jag tyckte den var vacker ändå så jag reklamerade inte den heller. Egentligen borde jag kanske meddelat Odlabutiken om felleveranserna även om jag valde att behålla dem..?
CITAT (Betty @ 07-10-2008, 12:08)  Satte rotknölarna först i krukor så att de fick rota sig ordentligt, allt enligt rekomendationen i odlingsanvisningen som följde med. Sedan utplantering i rabatter. Alla lever och växer. Den ena dagliljan hann blomma, rätt färg men enkel i stället för förväntad dubbel blomma, den kanske blommar med dubbla blommor nästa år när den "har växt till sig lite mer"...? Den andra hann inte blomma i år men den är stor och fin och jag räknar med blommor nästa år. Flocknävan var inte den utlovade 'Espresso' utan en helt annan - helvit, men den var ändå så fin så jag reklamerade den inte. Det samma gäller kärleksörten 'Emperor' den är normalgrön i bladverket och blommar i rosa - alltså långt ifrån den förväntade röda med rött bladverk... men jag tyckte den var vacker ändå så jag reklamerade inte den heller. Egentligen borde jag kanske meddelat Odlabutiken om felleveranserna även om jag valde att behålla dem..?  Menar du att du satte ut dem på friland efter ett tag i kruka, trots att de inte börjat skjuta något ?
CITAT (Alba @ 07-10-2008, 13:24)  Menar du att du satte ut dem på friland efter ett tag i kruka, trots att de inte börjat skjuta något ? Nejdå, jag menar att jag satte ut dem på friland efter att de hade rotat sig ordentligt och även skjutit och växt till sig en del. De var alltså krukade i ungefär en månad. Sätter inte ut något förrän efter en vecka in i juni, för nattfrostrisken.
OK då förstår jag.
CITAT (Betty @ 07-10-2008, 12:08)  Satte rotknölarna först i krukor så att de fick rota sig ordentligt, allt enligt rekomendationen i odlingsanvisningen som följde med. Sedan utplantering i rabatter. Alla lever och växer. Den ena dagliljan hann blomma, rätt färg men enkel i stället för förväntad dubbel blomma, den kanske blommar med dubbla blommor nästa år när den "har växt till sig lite mer"...? Den andra hann inte blomma i år men den är stor och fin och jag räknar med blommor nästa år. Flocknävan var inte den utlovade 'Espresso' utan en helt annan - helvit, men den var ändå så fin så jag reklamerade den inte. Det samma gäller kärleksörten 'Emperor' den är normalgrön i bladverket och blommar i rosa - alltså långt ifrån den förväntade röda med rött bladverk... men jag tyckte den var vacker ändå så jag reklamerade inte den heller. Egentligen borde jag kanske meddelat Odlabutiken om felleveranserna även om jag valde att behålla dem..?  Fast det stog också att knölarna kan planteras utomhus direkt, men bör ej utsättas för hård frost innan de rotat sig. Här var en frostfri, varm och solig vår så jag valde - tyvärr det alternativet, trode jag skulle störa växterna mindre på det sättet. Knölar jag köpte på Sollentunamässan i februari planterade jag i krukor först, de har alla tagit sig och blommat.. Så, nästa år blir det krukor först!!
CITAT (Wilmer @ 08-10-2008, 10:19)  Fast det stog också att knölarna kan planteras utomhus direkt, men bör ej utsättas för hård frost innan de rotat sig. Här var en frostfri, varm och solig vår så jag valde - tyvärr det alternativet, trode jag skulle störa växterna mindre på det sättet. Knölar jag köpte på Sollentunamässan i februari planterade jag i krukor först, de har alla tagit sig och blommat.. Så, nästa år blir det krukor först!! OK, jag kom inte ihåg att det stod så. Men rimligtvis så borde de ha större chans att ta sig om man krukar dem först. Då har man ju bättre koll med både vattning och temp. Jag krukar alltid mina beställda perennrotknölar eftersom jag brukar få dem i början av maj och jag bor ju uppe i Luleå så det är säkrast att vänta med utplantering till en bit in i juni här, när jorden har kommit upp i temp.
marskattan
09-10-2008, 17:06
E det någon som köpte Tremastarblomman "Mac´s doubble (tror jag den heter, den var i alla fall dubbel). Min har blommat men det jag kan inte se att det är några dubbla blommor där inte. Jag köpte när det var "rea" och man kunde köpa storpack och ingen av dom plantorna jag köpte har blommat med dubbla blommor.
Kan dom blomma med enkla blommor ibland även om det ska vara dubbel eller har det blivit fel?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|