Full version: Lavendel-omskolning
Alba
Jag har för första gången sått Lavendel och vill verkligen att det ska lyckas så jag har några frågor.

Det är dags nu att skola om dem. Hur vill de ha det.....trångt eller rymligt om fötterna.

Sätter man ihop flera i samma kruka med bra resultat eller ska de omplanteras en och en.
Anki V
Lavendeln ska skolas ut en och en, blanda gärna i lite extra grus eller småleka i jorden. Den vill ju gärna ha det väldränerat.

Lavendeln är annars jättelätt och grenar sig snällt. Bilden nedan är årets frösådd för några veckor sedan.
[attachment=16853:Lavendel__Large_.jpg]

/Anki
Alba
Så fint förgrenade dina plantor är. Är dina plantor omskolade ?
Mina är ca 7--8 cm höga, men inte mycket förgrenade. . Är rädd att omskola för tidigt.
Anki V
Mina var nog bara några cm när jag skolade om......När de börjar grena sig så går det fort. Det kommer nya "grenar" nere vid basen. Svårt att förklara så jag försöker med ett foto i stället laugh.gif

[attachment=16855:lav_Large_.jpg]

Personligen så gillar jag tidig omskolning. Om plantan får stå för länge i såkärlet så tycker jag att rotsystemet blir så pass stort att det är svårare att få över det helt till utskolningskrukan. Har jag dessutom bredsått så trasslar rötterna in sig i de andra småplantornas rötter om de får stå för länge.

/Anki

Alba
Tack Anki för hjälpen. Jag är så nöjd med ditt svar.
Nu ska jag skola om mina bebisar också.

Nu har jag börja skola om. De plantor som hag sått en och en gick bra men jag har någar krukor med flera plantor i.
Hur omild vågar jag vara......slita isär och skada och slita av giggle.gif rötter.......hu det skär i mig....stackars plantor.

Jag brukar inte vara rädd för att slita isär men de här verkar ha så tunna rötter.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon