|
hogsatra
16-04-2008, 11:23
Nu har jag bestämt mig för att göra en mindre örtagård så jag skulle behöva tips på växter man kan ha och vart man köper dem
Hej Jag vill säga till dig att den här trädgård har många sorters myntor, timjan, alla de välkända örterna som dragon, citronmeliss, salvia och rosmarin, men också de mer ovanliga medicinalväxterna alruna, svart nysrot och kermesbär. Obs och de är sorter kan du hittar på Plantagen. ZETAS. LYCKA TILL, H: BASSAM
Jag håller på att ordna en liten örtagård och ska ha: Olika sorters basilika. Citronbasilika, Kanelbasilika, Vanlig, ev småbladig Krusbladig persilja Dill, både som får bilda kronor och inte. Citronmeliss Lavendel, skärmsort och ev vanlig. Temynta Timjan Ananassalvia Jag funderar på att också ha den perenna ruccolan i planteringen. Jag köper inga plantor utan "raggar" frön som jag drar upp istället
Basilika är fantastisk i mat tycker jag. Ettårig i Sverige dock. Alrunan ska du inte odla ifall du enbart vill ha ätbara örter.
skogstroll
17-04-2008, 13:27
alruna.. nej vad händer då? jag köpte röd basilika häromdan, sen har jag inte så jättesoligt i mitt kryddland så det blir inga soldyrkarkryddor för mej tyvärr
För att alrunan är giftig. Men du kan säkert samplantera med dina övriga örter.
Vissa kryddor (t ex myntorna) sprider sig som galna, man brukar rekommendera att ha dem i en nedgrävd hink utan botten eller nåt sånt, så funkar det bra. Själv har jag kört ner plankstumpar runt myntorna så att de inte kliver för långt. Detsamma gäller malört, och kanske fler (men inte salvia, timjan, oregano, fransk dragon och rosmarin - de håller sig snällt på plats i mitt land i alla fall).
mvh Eklo
hogsatra
18-04-2008, 04:34
Tak för alla bra förslag. Nu vet jag ungefär vad jag ska plantera. Är det svårt att dra upp örter från frön?
Ingrids blomma
18-04-2008, 05:42
Jag har både frösått min dragon(rysk) och oregano och det funkerade jättebra. Sådde det direkt på friland, zon3. Provade också att odla mynta utan någon hink som skydd runt rötterna och de spred sig i hela landet, kom upp skott av den även långt efter jag tagit bort den, så ett skydd ska man nog ha där.
CITAT (Ingrids blomma @ 18-04-2008, 06:42)  Jag har både frösått min dragon(rysk) och oregano och det funkerade jättebra. Sådde det direkt på friland, zon3. Provade också att odla mynta utan någon hink som skydd runt rötterna och de spred sig i hela landet, kom upp skott av den även långt efter jag tagit bort den, så ett skydd ska man nog ha där.  Jag har Kungsmynta och den är näst intill omöjlig att bli av med, har försökt i flera år att utrota den i rabatterna men det går inte utan att hela tiden rensa, för den har spridit sig till slänter, kanter, till skogen och ja precis överallt och fröna från dessa far ju runt o gror överallt...
hogsatra
18-04-2008, 08:21
Det är ingen som har lite fröer eller plantor tillsalu på olika sorters kryddor?
skogstroll
18-04-2008, 08:22
CITAT (EKLO @ 17-04-2008, 15:19)  Vissa kryddor (t ex myntorna) sprider sig som galna, jo jag märker det i år att min grönmynta liksom brer ut sig så att säga  fast stackarn har bott flera år i kruka i lägenhet så den är väl bara glad
Min pepparmynta är likadan, man blir galen! Vet ni om temyntan är likadan?
Nej temyntan är inte alls sån, i alla fall inte hos mig där nästan allt annat sprider sig så fort man vänder ryggen till.
skogstroll
18-04-2008, 12:31
jag ska göra extra mycket myntasås nån gång
Maj-Elén
19-04-2008, 20:48
Let upp ett recept på myntagelé. Jättegott till lamm. har själv gjort det i ett par år, det uppskattas av familjen.
ingrid fuxwall
19-04-2008, 21:59
CITAT (hogsatra @ 18-04-2008, 09:21)  Det är ingen som har lite fröer eller plantor tillsalu på olika sorters kryddor? Var bor du? Tänker på om du vill ha plantor. ingrid CITAT (Mollis @ 18-04-2008, 08:31)  Jag har Kungsmynta och den är näst intill omöjlig att bli av med, har försökt i flera år att utrota den i rabatterna men det går inte utan att hela tiden rensa, för den har spridit sig till slänter, kanter, till skogen och ja precis överallt och fröna från dessa far ju runt o gror överallt... Enligt mig är den ett värre ogräs än nässlor CITAT (EKLO @ 17-04-2008, 15:19)  Vissa kryddor (t ex myntorna) sprider sig som galna, man brukar rekommendera att ha dem i en nedgrävd hink utan botten eller nåt sånt, så funkar det bra. Själv har jag kört ner plankstumpar runt myntorna så att de inte kliver för långt. Detsamma gäller malört, och kanske fler (men inte salvia, timjan, oregano, fransk dragon och rosmarin - de håller sig snällt på plats i mitt land i alla fall).
mvh Eklo Har också hör det, om myntorna men tyvärr inte mina plantor så de lever en förtvinande tillvaro här
Vad som sprider sig beror väl på läge/jordmån? Hos mig är oregano, citronmeliss, gräslök, timjan och isop väldigt expansiva. Myntan står i nergrävd kruka så den är lugn än så länge. Rosmarinen dog i mars och salvian mår halvbra. Basilika avskyr att stå utomhus i mitt blåshål. Dill och persilja har jag haft direkt i leran för de vill inte vara bland mina övriga örter.
Maj-Elén
20-04-2008, 10:39
Kungsmynta -Origanum vulgare och oregano är samma örtväxt och förökar sig framför allt med frö, medan de övriga myntorna som t.ex. äppelmyntan och krusmyntan förökar sig med jordlöpare. Om man försiktigt men bestämt drar mot moderplantan i den lilla plantan som kommer upp från jordstammenär är det ganska lätt att hålla ordning bland myntorna.
Alexander-VG-zon3
20-04-2008, 10:51
jag har moränjord med inslag av både sand och lätt lera och här sprider sig mynta,timjan väldigt bra . citronmellis gör det också lite men inte så värst mycket . brukar klippa veck revorna så jag håller dom på en plats ,, myntorna som jag klipper veck sätter jag i krukor eller ger bort .
oregano hos mig klipper jag ner så den håller sig på plats .
hogsatra
21-04-2008, 05:04
Jag bor straxt utanför kisa
CITAT (hogsatra @ 18-04-2008, 05:34)  Tak för alla bra förslag. Nu vet jag ungefär vad jag ska plantera. Är det svårt att dra upp örter från frön? Hej, Har testat lite olika krydder iår. Jag tycker det gått lättast att få fram basilika o dill från frö. Har satt fröna i såjord i ett miniväxthus av plast. Det håller jorden fuktig och de torkar inte lika lätt ut. Jag har haft mitt miniväxthus på fönsterbänken och i morgonsol. Har planterat om basilikan i planteringsjord för 2 veckor sedan och stadgat upp basilikan med blompinnar. Trivs utmärkt. Har haft lite problem med timjan dock...en del stälkar blir bruna och lägger sig ner, medans vissa klarar sig utmärkt...är timjan lite känslig eller? Någon som vet?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|