|
Jag anar att sniglarna börjat vakna i Stockholmstrakten också. Bor i söderförort. Har någon sett några ännu ? Jag tvekar att sätta ut fällor ännu ( lättja alltså); det har ju varit frost några morgnar och sedan plusgrader på eftermiddagarna. Räcker det för att sniglarna ska ge sig ut ?
skogstroll
16-04-2008, 14:46
japp finns här i Tyresö de små gynnarna
Inga synliga i Västerort, men jag e säker dom ligger o smider planer.
kristerh
18-04-2008, 15:07
Inga synliga hos mig heller
Fågelvägen
18-04-2008, 16:46
Jodå, i Nacka, några små och bleka under barken på en kvarglömd pinne. Och en snäcka, av dedär stora vita. Men inga riktiga mördare än så länge. Tänk om de har förvirrats av den konstiga vintertidtabellen?
Mica548
18-04-2008, 20:12
Inga i Jakobsberg, men de är väl på väg från från orterna söder om stan och är säkert här om en vecka eller två. Jag har laddat med "Snigelfritt" så jag tänker minsann ge dem en match när (inte om..) de försöker beträda tomtgränsen och förklara att de inte är välkomna. I år har jag ju stenterrasser runt nästan hela baksidan, så jag hoppas kunna stoppa dem redan där.
Rapport från Ekerö. Tre stycken tre centimetare under brädorna i trädgårdlandet.  torvan
I Skarpnäck hittade jag i dag 3 stycken när jag drog upp ogräs. Dom följde med jorden. Verkade inte riktigt vakna ännu. Jag köpte s k Snigelbar på Mässan, en liten plastlåda som ska fyllas med "Snigelmat". La alla tre sniglarna framför "dörren" till baren som var fullproppad med "godis" men vad gjorde dom??? Jo, kröp in under lådan... inte i den! Inte nog med att dom är äckliga... dumma är dom också! Dom här tre låg och lurade under jorden... ve och fasa när det blir varmare, då kommer dom och anfaller. Hjälp!!! Upplysningsvis, finns inte dom här sniglarna längre... jag var utrustad med sekatör
pilgrim
19-04-2008, 18:56
Här i Rönninge har jag dödat minst 20 stycken på morgonen när jag går till jobbet Idag när jag har planerat mina ny inköpta träd och buskar, äntligen får man göra något som syns, har jag hittat 15 stycken. Så de är helt klart igång...
En sak som gör mig riktigt förbaskad är, att när nu äntligen en politiker tar upp problemet med mördarsniglar i riksdagen, behandlas det som en kuriositet, som varken riksdagsledamöterna eller media verkar ta på allvar. Det var ett inslag i Rapport om det häromdagen, och man gjorde snarast narr av den stackars kristdemokrat som väckt frågan.
Annars tycker man ju att när det har gått så långt att det blir ett stort problem även för jordbruket, borde man kanske ta tag i det på nationell nivå. Oss stackars trädgårdsägare struntar de väl i, men om kossorna får kolik och dör av ruttna mördarsniglar i ensilaget, borde de väl ändå vakna till.
En relativt enkel sak som myndigheterna kunde göra är att se till att prisnivån för snigelgiftet blev lite rimligare. Det handlar ju trots allt bara om grisfoder indränkt med järnvitriol, men att döma av kilopriset kunde man tro att det var guldnuggets, så trädgårdsfirmorna gör uppenbarligen en oskälig avans. Det är ju väsentligt billigare i både Tyskland och Spanien, men alla kan ju inte åka dit för att handla sniglegift.
"Mina husdjur" visar sig inte ännu! I dag hittade jag bara en sömndrucken rackare i jorden. Trodde det skulle vara fler nu när termometern visade omkring +15. Men natten till idag var det bara -6.4 så det är nog lite för kallt för de små "raringarna".
Konstigt nog, som jag har grävt och pillat i jorden i dag har jag inte sett några snigelägg. Däremot en väldans massa snäckor.
Lugnet före stormen????
ankiironninge
20-04-2008, 20:00
CITAT (snuffe @ 16-04-2008, 15:43)  Jag anar att sniglarna börjat vakna i Stockholmstrakten också. Bor i söderförort. Har någon sett några ännu ? Jag tvekar att sätta ut fällor ännu ( lättja alltså); det har ju varit frost några morgnar och sedan plusgrader på eftermiddagarna. Räcker det för att sniglarna ska ge sig ut ? Asså jag bor i söderförot till stockholm och jag har inte sett någon än. Annars brukar jag, när det är som värst.. plocka hinkvis.. men dom kómmer väl...... :thumbdown:
puskas5
21-04-2008, 15:47
Enligt uppgift i min trädgårdsbutik beror det höga svenska priset på Snigelfritt inte på handelns marginaler utan på att bekämpningsmedel beläggs med mycket höga avgifter i Sverige. Det är, vad jag förstår, ett led i kampen för giftfri odling men eftersom Snigelfritt bara är farligt för just sniglarna kan man tycka att dess giftfaktor borde vara ganska låg och därmed också avgifterna.
Berit Staffas
22-04-2008, 08:10
Hej Sniglar i Stockholmstrakten ännu?
Först: ja sniglarna finns. De kommer fram när det är ca 6 plusgrader, men på natten när det är frost gräver de ner sig igen för att skydda sig. Det är ju ingen frost i backen
Sedan om Snigelbaren. Den skall inte sättas i en svacka, där vatten kan samlas. Om sniglarna kröp under Snigelbaren tyder jag det till att det fanns plas under. Sen är sniglar nog inte dumma, utan som vi människor, äter när de vill. De vill heller inte flyttas på och röras på. Dina sniglar gillade inte att bli berörda och gömde sig under det närmaste de såg - snigelbaren. Det kan ju också ha varit så att de var mätta och inte ville ha något just då. Tänk på att Snigelbaren är aktiv under hela dygnet och sniglarna äter när de själva vill.
Om du dessutom hade hela Snigelbaren fylld med godis är det inte bra. 15-20 korn räcker. Då ser du om det har varit några sniglar där.
Låt du därför sniglarna sköta sin mathållning själva. De äter när de vill. Du ser bara till att det alltid finns mat till dem.
Berit
CITAT (Viveka @ 20-04-2008, 00:34)  En sak som gör mig riktigt förbaskad är, att när nu äntligen en politiker tar upp problemet med mördarsniglar i riksdagen, behandlas det som en kuriositet, som varken riksdagsledamöterna eller media verkar ta på allvar. Det var ett inslag i Rapport om det häromdagen, och man gjorde snarast narr av den stackars kristdemokrat som väckt frågan.
Annars tycker man ju att när det har gått så långt att det blir ett stort problem även för jordbruket, borde man kanske ta tag i det på nationell nivå. Oss stackars trädgårdsägare struntar de väl i, men om kossorna får kolik och dör av ruttna mördarsniglar i ensilaget, borde de väl ändå vakna till.
En relativt enkel sak som myndigheterna kunde göra är att se till att prisnivån för snigelgiftet blev lite rimligare. Det handlar ju trots allt bara om grisfoder indränkt med järnvitriol, men att döma av kilopriset kunde man tro att det var guldnuggets, så trädgårdsfirmorna gör uppenbarligen en oskälig avans. Det är ju väsentligt billigare i både Tyskland och Spanien, men alla kan ju inte åka dit för att handla sniglegift. En enkel sak att komma runt kostnaden för dyra snigelfrittpreparat är att blanda järnfosfat med kattmat. Placeras lämpligt på locket på en uppochnervänd godisburk (såna som godis finns i på ICA eller liknande). Skär ut hål som är lagom stora för en fullvuxen snigel att krypa in i. Inga andra djur som t ex katter eller igelkottar kommer nu åt snigelbetet. Snigeln äter och dör!
CITAT (Berit Staffas @ 22-04-2008, 09:10)  Sedan om Snigelbaren. Den skall inte sättas i en svacka, där vatten kan samlas. Om sniglarna kröp under Snigelbaren tyder jag det till att det fanns plas under. Sen är sniglar nog inte dumma, utan som vi människor, äter när de vill. De vill heller inte flyttas på och röras på. Dina sniglar gillade inte att bli berörda och gömde sig under det närmaste de såg - snigelbaren. Det kan ju också ha varit så att de var mätta och inte ville ha något just då. Tänk på att Snigelbaren är aktiv under hela dygnet och sniglarna äter när de själva vill.
Om du dessutom hade hela Snigelbaren fylld med godis är det inte bra. 15-20 korn räcker. Då ser du om det har varit några sniglar där.
Låt du därför sniglarna sköta sin mathållning själva. De äter när de vill. Du ser bara till att det alltid finns mat till dem.
Berit Snigelbaren ställdes på en grusgång och "fullproppad" tja, jag tyckte den var det med ca 15 korn... det skulle räcka för den snigeln. Men som du säger snigeln ville väl inte ha mat när jag ville att den skulle äta. Jag ser fram emot att pröva snigelbaren senare under säsongen och jag tror och HOPPAS på att den ska funka. Får återkomma med rapport.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|