Katharina
16-04-2008, 16:49
Vi har precis planterat en avenbokhäck runt vår lilla tomt. Eftersom tomten gränsar mot en gästparkering och övrig allmän mark så är vi kraftgt exponerade. På tomten har vi diverse lekprylar som gungor vilket självklart är attraktivt för övriga i området. En del har tidigare valt att använda vår tomt som lekplats när vi inte varit hemma (även då vi varit hemma) och då trampat ner växter och saker har försvunnit. Eftersom husbyggaren anlade häck (spirea) runt huset så fanns ingen möjlighet för oss att välja så vi "gillade läget" förra sommaren. Nu detta andra år vi bor i huset har vi bestämt oss för avenboken. Vi blir dock tvungna att sätta upp ett tillfälligt stängsel runt tomten för att skydda de små plantorna tils de vuxit till sig om några år. Nu till sak :-)
Det blir väldigt instängt om vi inte ska kunna ta oss ut från baksidan . En öppning i häcken är ingen lösning om det inte går att "låsa" utifrån så att andra inte kan ta sig in. Vet ni någon grid som skulle kunna uppfylla de kraven? Tanken är att häcken i alla fall ska växa sig en och en halv meter hög.
Solstorm
16-04-2008, 17:07
Det skulle vara väldigt snyggt att låta häcken växa sig ännu högre och göra en portal. Det är väldigt lätt att göra en portal med avenbok.
Katharina
16-04-2008, 17:17
CITAT (Solstorm @ 16-04-2008, 18:07)

Det skulle vara väldigt snyggt att låta häcken växa sig ännu högre och göra en portal. Det är väldigt lätt att göra en portal med avenbok.
Med "dörr" menar du? Hur gör man? :-D
Solstorm
16-04-2008, 17:30
Inte dörr. Det får nog vara en grind till det. Med portal menar jag att man kan låta de översta grenarna på häcken växa ihop som ett litet tak mitt i grindöppningen.
http://www.viivilla.se/tradgard/12-hackar-...lla-tomter.aspxGå in på länken och titta på avenbok så ser du. Så egentligen var ju detta inget svar om själva grinden, utan hur man kan göra snyggt. Frågan om grind får någon annan svara på.
Ingrid Zon3
16-04-2008, 19:16
Du kanske skulle fråga på "Bygga-forumet" i stället? Där får du säkert bättre tips om sånt.
Men om ni ska ha stängsel så kunde ni väl utgå från att sätta höga stolpar där ni ska ha grinden och så att ni kan ha en hög grind (nästan som dörr) där, om ni vill ha det så. Kanske ser lite tokigt ut några år, men avenboken får man ju upp rätt fort.
Huggorm
16-04-2008, 21:09
Precis som de andra säger tycker jag ni skall skaffa en grind med båge över. Rejäla don i gjutjärn eller smide är att föredra, så ni slipper göra om allt om tio år, just när avenboken börjat komma till sin fulla rätt. Synd att behöva skada häcken då, för att byta ut ruttna plankor eller liknande. Och gör färdigt grinden först, gjut fundament i betong eller likande, och plantera häcken efteråt när ni är färdig med grävandet. Då får ni en kunglig häck som kommer stå sig många, många år.
Katharina
16-04-2008, 21:22
CITAT (Huggorm @ 16-04-2008, 22:09)

Precis som de andra säger tycker jag ni skall skaffa en grind med båge över. Rejäla don i gjutjärn eller smide är att föredra, så ni slipper göra om allt om tio år, just när avenboken börjat komma till sin fulla rätt. Synd att behöva skada häcken då, för att byta ut ruttna plankor eller liknande. Och gör färdigt grinden först, gjut fundament i betong eller likande, och plantera häcken efteråt när ni är färdig med grävandet. Då får ni en kunglig häck som kommer stå sig många, många år.
Det är lite så jag ser det framför mig när jag tänker på grind i häcken. MEN det blir ett praktiskt problem i och med att folk knatar rakt in på tomten. På något vis skulle jag vilja kunna låsa grinden fast på ett trevligt sätt. Det skulle ju rent enkelt kunna lösas med ett hänglås men det verkar inget trevligt.
Jag ska fråga på byggdelen:-)
Tack för alla svar :-)
Gossen Ruda
18-04-2008, 07:09
Passar på att svara här. Du kan börja med att sätta upp en grind utan lås och se hur det går. Att öppna en grind för att gå in på tomten är lite mer än att bara gå in så dom flesta stannar kanske utanför. Ju smalare grind desto större mentalt motstånd.
Katharina
18-04-2008, 09:57
CITAT (Gossen Ruda @ 18-04-2008, 08:09)

Passar på att svara här. Du kan börja med att sätta upp en grind utan lås och se hur det går. Att öppna en grind för att gå in på tomten är lite mer än att bara gå in så dom flesta stannar kanske utanför. Ju smalare grind desto större mentalt motstånd.
Ja, för de allra flesta så är det så. En grind visar att det är ett område som inte är allmänt. Men så finns det vissa som inte alls förstår och trots flera genuina försök till att förklara så förstår de inte varför jag blir ledsen för nedtrampade tulpaner och krokusar. Jag vågar inte riktigt sätta upp en grind innan jag har en lösning på hur jag ska kunna låsa den. Det känns väldigt extremt jag vet.
160kvm stort hus
18-04-2008, 12:23
Men jösses, att folk är så fräcka!!
Elstaket och vattenkanon kanske kan vara något?
Ett enklare "Häststaket" då? Stolpar och två plankor på olika höjd mellan? Eller så kan man kanske lägga till en planka till. Billigt och enkelt, så kan ni ju ta bort det sen när häcken har vuxit upp.
Snuggt att göra en portal som solstorm visade. Och i den sätter ni en solid trägrind.
Typ engelsk amerikans bakgårds-liknande...
Kanske en som är rund uppepå så att den följer häckens konturer?
Svårt att förklara. Förstår du mitt svammel?
ingrids
18-04-2008, 15:27
Om du köper en färdig grind finns det såna med lås precis som på dörrar. Du kan behöva kolla med firmor som säljer till offentlig miljö, typ parker och kyrkogårdar, och det är inte alldeles billigt.
Förstår precis hur det känns med folk som inte förstår det här med att respektera andras trädgård. Min trädgård är ett pågående projekt just nu och ser inte fin ut med prydligt klippt gräsmatta och då tror inte folk att jag bryr mig om de genar. Till och med brevbäraren cyklade över vår nysådda gräsmatta! Har pratat med grannarna om staket och grind i andra ändan och kommer att göra vad jag kan för at blockera min ända. Det är inte fullt krig men nästan
[attachment=16971:porttimarketta.jpg]
Här är en portmodell som man lätt kan göra själv.
Katharina
20-04-2008, 20:35
Tack för alla tips och förståelse för närgågna grannar. Grinden på bilden var jättehärlig och borde passa fint in i en häck :-)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.