|
Nu ska man få börja att betala för att ta ut ur bankomaten också sa dom på nyheterna  Swedbank först ut, tur jag inte har den banken, Handelsbanken ska inte ta avgift  dom har jag.
Solstorm
16-04-2008, 17:40
Jag bytte bank (från nordea) då min gamla bank med all tydlighet visade att jag skulle göra mina bankärenden på annat sätt än att komma till deras kassa. Har handelsbanken nu och jag har aldrig känt mig som jag stör om jag kommer dit och ska sätta in eller ta ut pengar. Skönt med en bank där man känner sig välkommen.
CITAT (Solstorm @ 16-04-2008, 18:40)  Jag bytte bank (från nordea) då min gamla bank med all tydlighet visade att jag skulle göra mina bankärenden på annat sätt än att komma till deras kassa. Har handelsbanken nu och jag har aldrig känt mig som jag stör om jag kommer dit och ska sätta in eller ta ut pengar. Skönt med en bank där man känner sig välkommen.  Så känner jag också för den H-banken som jag går till.
Maria82a
16-04-2008, 17:46
ja jag har redan betalkort via swedbank....det billigaste visa 2 för 50 kr. då e det ett uttag i månaden så kan man betala i affären med det eller ta ut pengar i affären med kortet...det kostar inget extra...
Om man tar ut mer än en gång i månaden via automat så kostar det 10 kr per uttag med det kortet.
Finns ju kort för 250 kr per år men jag har inge sådant.
Myosotis
16-04-2008, 17:51
ska SE-banken oxå införa avgift?
Skitdåligt, jag kan inte säga annat. Bankerna occrar sina kunder så att man redan nu förlorar på att ha sina pengar hos dem, eftersom räntorna inte täcker alla avgifter de tar ut. Vi borde ta ut våra pengar allihopa och investera i konst istället.
Tur att man har Handelsbanken då  .Sen har jag ett personalkort Visa på jobbet som inte heller kostar nägot
Men det här gäller väl inte ett vanligt VISA-kort? Jag hittar ingen information om det på Swedbanks hemsida i alla fall. Från och med när ska det börja gälla?
Jag hörde det också på TV 4s ekonominyheter. Gubben min har Swedbank så det var därför vi satt som klistrade framför TVn. Det var ett nytt banksystem som skulle funka över hela europa och innebära att Swedbanks kunder skulle få en "ny produkt" som det kallades, de gamla kortet skulle automatiskt bytas ut vare sig man ville det eller inte. Det skulle innebära nån avgift som jag inte riktigt hängde med i. Men eftersom även jag har Handelsbanken, som så många andra här, så rekryterade jag ännu en kund till dem genom gubben som satt och morrade över Swedbank. De gav även Handelsbanken reklam genom att tala om att de inte skulle införa avgiften och dessutom ge sina kunder ett nytt förbättrat betalningssätt. PIus
aanderss
16-04-2008, 18:56
har man swedband och tar ut i en bankomat kostar de men de är gratis att ta ut i minuten atumaterna
aanderss
16-04-2008, 19:15
ja kortet kostar men iunte ett enskilt uttag
Aqvakul
16-04-2008, 19:17
Fattar inte riktigt. Först styr de mot kort och automatuttag. Sen tar de duktigt betalt för just de tjänsterna.....
Eva i Skåne
16-04-2008, 19:31
CITAT (Aqvakul @ 16-04-2008, 20:17)  Fattar inte riktigt. Först styr de mot kort och automatuttag. Sen tar de duktigt betalt för just de tjänsterna.....  Ja, visst är det fräckt  Dom har fått oss dit dom vill. Vi är nästan beroende av våra kort idag och då kommer avgifterna. Undrar om man kan återgå till att få ut sin lön kontant och sen ha besparingarna (om man hade några...  ) i madrassen.  Nää, det vågar vi inte. Rånrisken
Funderar och försöker förstå, för det kort jag har nu kostar 200:- ungefär men kommer det att bli dyrare då, eller hur tänker ni? Om man inte tar ut kontanter, vilket jag sällan gör, blir det någon extra avgift då?
Hannele
16-04-2008, 19:53
CITAT (ylvahi @ 16-04-2008, 19:01)  Sen har jag ett personalkort Visa på jobbet som inte heller kostar nägot  Då är det en löneförmån, som du ska skatta för, om du använder det privat.... Bara politiker som fuskar med kort.
Jag tar ut alla kontanter jag behöver i matbutikens kassa. Men jag tror jag förbrukar ca 1000 kr kontant under en månad
CITAT (Hannele @ 16-04-2008, 20:53)  Då är det en löneförmån, som du ska skatta för, om du använder det privat.... Bara politiker som fuskar med kort.  Vad är det man ska skatta för? Kortets årsavgift?
Gossen Ruda
16-04-2008, 20:47
Jag bara undrar, varför tar ni ut kontanter???? Vet ni inte att man kan betala med kortet i affärerna? Dom få hundralappar per månad jag betalar med tar jag ut i matbutiken. Bort med kontanterna så slipper vi rånen. Visserligen kan privatpersoner drabbas av kortbedrägerier mm men i dom flesta fall står banken för förlusterna.
Där jag arbetsparkerar finns en biljettautomat som givetvis tar kort. Ändå står en del djupingar och matar i en massa pengar, 25-30 kronor kostar det per dag. Krona efter krona petar dom i och ibland en 5:a eller 10:a. Var får dom tag i alla småslantar??? Jag drar mitt bensinkort, trycker 5 ggr på olika knappar och får ut min biljett. Zip!
*Stintan*
16-04-2008, 20:50
Faktiskt finns det en hel del affärer som fortfarande inte tar emot kort.
Jovisst behöver man kontanter om än inga stora summor, det mesta betalar man med kortet. Men har man tex inget besinkort så är det kontanter som gäller i parkeringsautomaterna. Man kan undra varför Visa inte går bra i p-automaterna. Sen finns det en del mindre affärer som inte tar kort. Och jag tror inte att det funkar med kort i Frälsis gryta! Eller han som säljer Faktum.
I min Sparbank/Swedbank tog de bort "frikorten" för flera år sedan och just därför har jag Visa2. Aldrig att jag skulle återgå till att betala med pengar. Jag betalar allt från 6.50 kr (idag) ...... med Visakortet.
Hannele
16-04-2008, 21:04
Ja, och då måste arbetsgivaren betala även arbetsgivareavgift för korten, om de används privat.
Hannele
16-04-2008, 21:10
Ja, och då måste arbetsgivaren betala även arbetsgivareavgift för korten, om de används privat.
Lilla Birka
16-04-2008, 21:14
Ja, jag förstår inte heller varför man måste bära så mycket kontanter på sig. Det går ju bra att hämta pengar i affärer om man måste ha kontanter, som t.ex när jag var hos frissan som inte kan ta kort, då tar jag vägen om butiken och hämtar några 100-lappar. Sedan har jag skaffat ICA bankkort som är bra mycket bättre än de stora bankerna, ger ränta även på lönekontot, dessutom bättre ränta än bankerna. Kopplat till Master card funkar det utmärkt överallt där jag behöver det.Jag har Swedbanks lokala bank här, mest för att jag har huslånen kvar där och en personlig bankkontakt som är rätt mycket värd när man ska lägga om lånen och så. Men nu vete 17 om jag inte flyttar över allt till ICA-banken.Inte för jag använder kortet att ta ut pengar i automat med men principen. De får nog ta tillbaka det där, för varken SEB , Nordea eller Handelsbanken tänker följa efter.
CITAT (Netha @ 16-04-2008, 21:55)  I min Sparbank/Swedbank tog de bort "frikorten" för flera år sedan och just därför har jag Visa2. Aldrig att jag skulle återgå till att betala med pengar. Jag betalar allt från 6.50 kr (idag) ...... med Visakortet.  Om du med "frikorten" menar de gamla hederliga "minutenkorten" så har jag fortfarande det. Det slutar att gälla den 31:e maj i år. Jag har aldrig betalt nåt för det kortet, varken för kortet i sig eller vid uttag, men nu försvinner valfriheten genom att jag tvingas skaffa mig ett Visakort bara för att Swedbank inte får ha kort som endast gäller i sverige. Det ska vara internationellt nu för tiden Och ja, jag tillhör alltså de där gamla stofilerna som fortfarande betalar kontant
"mitt" swedbankkontor har inga pengar öve disk sedan dom hade ett rån för en del år sedan - då tycker jag det vore fräckt om dom tar betalt för automatuttag!
Myosotis
17-04-2008, 07:50
CITAT (Gossen Ruda @ 16-04-2008, 21:47)  Jag bara undrar, varför tar ni ut kontanter???? Vet ni inte att man kan betala med kortet i affärerna? Dom få hundralappar per månad jag betalar med tar jag ut i matbutiken. Bort med kontanterna så slipper vi rånen. Visserligen kan privatpersoner drabbas av kortbedrägerier mm men i dom flesta fall står banken för förlusterna.
Där jag arbetsparkerar finns en biljettautomat som givetvis tar kort. Ändå står en del djupingar och matar i en massa pengar, 25-30 kronor kostar det per dag. Krona efter krona petar dom i och ibland en 5:a eller 10:a. Var får dom tag i alla småslantar??? Jag drar mitt bensinkort, trycker 5 ggr på olika knappar och får ut min biljett. Zip! Jag har inget kontokort för att det kostar pengar. Jag har ont om pengar, varför skulle jag betala en årsavgift till ingen nytta?! Alltså tar jag ut kontanter i bankomaten när jag ska handla. Enkelt och bekvämt tycker jag. Alla måste väl inte tycka om kontokort?!
visst är det bekvämt och bra att betala med kort, men lite kontanter är alltid bra att ha eftersom alla inte tar kort.
jag arbetar som kassörska och alla kassörskors dröm är att alla kunde betala med kort. delvis för rånrisken men även pga hur skitiga pengar är. jag är sjuk hela tiden i stort sett och hur mkt vi än tjatar får vi varken kassahandskar eller handsprit... det går utmärkt att ta ut pengar i kassan hos oss oavsett vilken bank man har om det behövs. men som sagt.. drömmen är att ingen använder kontanter så vi slipper ta i dom...
i min butik ser man hur folk slickar sig på fingrarna innan de tar ut pengarna ur plånboken, i vissa fall dreglar ner i plånboken eller hostar rakt ut på pengarna... det är dom pengarna ni får ta i sen....
Gossen Ruda
17-04-2008, 09:10
Bra och nyttiga synpunkter från sudden, det är mycket därför jag betalar med kort. Visst behövs kontanter än, det är ju trots allt en kostnad för affären exempelvis även om pengahanteringen också kostar och är riskfylld. Jag har en flytande gräns på ungefär 100 kr, under den betalar jag oftast med kontanter. Tyvärr tar ju banker och kortföretag lite väl mycket betalt men lite är det värt att slippa kontanterna. Tror att det är få som inte har råd med kort, det är en fråga om prioritering.
*Stintan*
17-04-2008, 09:12
Men man går ju inte in i en affär bara för att ta ut kontanter utan att handla. Där jag bor vimlar det inte heller av bankomater så det är nästan nödvändigt att ha lite kontanter på sig.
vi har flera kunder om dagen som kommer in bara för att hämta kontanter och vi måste upplysa om att dom måste köpa nånting om det så bara är ett tuggummi för att kunna ta ut pengar
Solstorm
17-04-2008, 09:35
CITAT (Myosotis @ 17-04-2008, 08:50)  Jag har inget kontokort för att det kostar pengar. Jag har ont om pengar, varför skulle jag betala en årsavgift till ingen nytta?! Alltså tar jag ut kontanter i bankomaten när jag ska handla. Enkelt och bekvämt tycker jag. Alla måste väl inte tycka om kontokort?! Jag trodde jag var den sista människan som inte betalar med kort men då finns det en till. Jag tycker att det har blivit lite av en principsak för mig. (Fast jag blir väl snart så illa tvungen ) Ska man behöva betala för att få ut sin lön? För varje köp man gör med kort går en avgift till banken. Affärerna får en utgift som i slutändan läggs på varorna dvs konsumenten. Rånrisken minskar i affärerna och på värdetransporterna, men jag tror ju inte att den totala brottsligheten minskar. Det blir olika kortbedrägerier och annant istället. Mindre våld i och för sig men enskilda individer kan förlora större summor. Detta är vanligare än man tror, bankerna tystar ner och betalar än så länge. När alla använder bara kort och kontanter knappt inte finns kvar så tror ju inte jag att bankerna kommer att stå för det längre. Jag tycker inte om att tvingas till något, jag vill välja själv.
e_sedell
17-04-2008, 09:57
Jag jobbade också i kassa förut. Framförallt är det mycket enklare när kunden betalar med kort tycker jag.
Jo visst, banken tar flera % på köpet. Men säkerhet kostar. Tidlås på kassorna kostar, myntboxar kostar. Korten är än så länge väldigt enkla att koppiera, men när alla använder chip-kort kommer de att bli mycket säkrare...
Vem betalar kostnaden att driva bankmaterna? För det kostar att fylla på bankomater, städa upp runt dem, ta bort klotter, underhålla dem och laga fel. Dessutom är det inte säkert att ta ut ur dem heller.
Fram för det kontantlösa samhället. Helt rätt med avgifter på bankomaterna.
Jag föredrar kort, främst för att jag inte vill ha kontanter i plånboken. Jag har fått den stulen en gång, och min stora tröst då var att den inte innehöll några kontanter. Korten spärrade jag, så dem hade de ingen användning för. Men hade jag haft kontanter hade de varit borta. Nu fick de ingenting!
Lilla Birka
17-04-2008, 16:17
CITAT (Stintan43 @ 17-04-2008, 10:12)  Men man går ju inte in i en affär bara för att ta ut kontanter utan att handla. Där jag bor vimlar det inte heller av bankomater så det är nästan nödvändigt att ha lite kontanter på sig. Jo, faktiskt kan man göra det  I t.ex Valla kan man gå in på Tempobutiken och ta ut pengar. Där finns ju ingen bankomat så jag tror butiksägaren ser det som en service till Vallaborna. På alla ICA-butiker kan du gå in och hämta pengar, de är ju också bank numera. Även coop har den servicen i alla fall i vissa butiker, de vill ju också nischa sig som bank. Och för rånrisken och stöldrisken tycker jag det är skönt att inte ha en massa pengar i plånboken.
*Stintan*
17-04-2008, 16:29
CITAT (Lilla Birka @ 17-04-2008, 17:17)  Jo, faktiskt kan man göra det  I t.ex Valla kan man gå in på Tempobutiken och ta ut pengar. Där finns ju ingen bankomat så jag tror butiksägaren ser det som en service till Vallaborna. På alla ICA-butiker kan du gå in och hämta pengar, de är ju också bank numera. Även coop har den servicen i alla fall i vissa butiker, de vill ju också nischa sig som bank. Och för rånrisken och stöldrisken tycker jag det är skönt att inte ha en massa pengar i plånboken.  Det är ju bra. Jag har nog tyckt att det skulle kännas lite pinsamt att göra så men det kan ju vara bra att veta om det skulle behövas någon gång.
Aqvakul
17-04-2008, 17:31
CITAT (Solstorm @ 17-04-2008, 10:35)  Jag tycker inte om att tvingas till något, jag vill välja själv.
CITAT (sudden @ 17-04-2008, 10:13)  vi har flera kunder om dagen som kommer in bara för att hämta kontanter och vi måste upplysa om att dom måste köpa nånting om det så bara är ett tuggummi för att kunna ta ut pengar Måste det betala någon avgift varje gång man handlar med kort, så att det blir olönsammt för handlaren om man betalar små avgifter med kort? Köpte lite godis på matstället på skolan en gång och använde kort när det var under tian  Visserligen är hon kanske inte så väldigt glad och munter i vanliga fall heller, men ändå...  hon anmärkte på att jag betalade med kortet.
Lilla Birka
17-04-2008, 21:29
CITAT (Stintan43 @ 17-04-2008, 17:29)  Det är ju bra. Jag har nog tyckt att det skulle kännas lite pinsamt att göra så men det kan ju vara bra att veta om det skulle behövas någon gång. Jag är ledsen Stintan,  om jag farit med osanning! Jag tänkte mig nog inte riktigt för i fråga om uttag från affärer. På ICA kan man förstås hämta pengar om man har ICA bankkort, liksom man kan sätta in pengar också. Men har man annan banks kort kanske man måste handla något, en tidning eller så. Det är nog likadant med coop och när jag tänker efter så har nog jag köpt något när jag gått in i Vallabutiken för att ta ut någon slant. Hemskt ledsen, ska försöka lära mig att tänka mig för innan jag skriver  (Ska kolla imorgon när jag åker förbi Valla)
aanderss
17-04-2008, 21:33
har den oranga kontanten atumaterna försvunnit.? den fanns på ica här i byn men den är borta nu och jag vet fler ställen den är borta på. där kostade de 10 kr att ta ut
CITAT (Gillan @ 17-04-2008, 07:27)  Om du med "frikorten" menar de gamla hederliga "minutenkorten" så har jag fortfarande det. Det slutar att gälla den 31:e maj i år. Jag har aldrig betalt nåt för det kortet, varken för kortet i sig eller vid uttag, men nu försvinner valfriheten genom att jag tvingas skaffa mig ett Visakort bara för att Swedbank inte får ha kort som endast gäller i sverige. Det ska vara internationellt nu för tiden Och ja, jag tillhör alltså de där gamla stofilerna som fortfarande betalar kontant  Visst var det Minutenkortet jag avsåg ... det försvann här för många år sedan. Jag hade förr åsikt att jag aldrig skulle ha internetbank, aldrig Visakort, aldrig .... Men nu är jag sååå glad för att jag ändrat mig .... betalar med kort, sköter mina räkningar och sparande via nätet och slipper därmed bl.a ta i snoriga mynt och sedlar och vara orolig för att nån räkning kanske blivit obetald. Jag har allt på min banksida, kan kolla bakåt vilka räkningar jag betalat och framåt, vilka som kommer att dras från kontot. Det är aldrig för sent att lära vare sig unga eller gamla att anv och nyttja tjänster på nätet. Syrra 72 år som nyss har skaffat dator ... har också Skype och nu träffas vi nästan dagligen på en pratstund. Hon bor ca 170 mil härifrån.
Lilla Birka
18-04-2008, 21:38
CITAT (Netha @ 18-04-2008, 22:17)  Visst var det Minutenkortet jag avsåg ... det försvann här för många år sedan. Jag hade förr åsikt att jag aldrig skulle ha internetbank, aldrig Visakort, aldrig .... Men nu är jag sååå glad för att jag ändrat mig .... betalar med kort, sköter mina räkningar och sparande via nätet och slipper därmed bl.a ta i snoriga mynt och sedlar och vara orolig för att nån räkning kanske blivit obetald. Jag har allt på min banksida, kan kolla bakåt vilka räkningar jag betalat och framåt, vilka som kommer att dras från kontot. Det är aldrig för sent att lära vare sig unga eller gamla att anv och nyttja tjänster på nätet. Syrra 72 år som nyss har skaffat dator ... har också Skype och nu träffas vi nästan dagligen på en pratstund. Hon bor ca 170 mil härifrån.  Samma här!  Även jag har en syster som absolut inte skulle ha kort en gång att betala med och dator var det inte tal om. Nu sitter hon och chattar med mej via messenger flera gånger per vecka. Hon är född 1936!
CITAT (Lilla Birka @ 18-04-2008, 22:38)  Samma här!  Även jag har en syster som absolut inte skulle ha kort en gång att betala med och dator var det inte tal om. Nu sitter hon och chattar med mej via messenger flera gånger per vecka. Hon är född 1936! Jamen då är de födda samma årtal  Har din syrra webbkamera?
Lilla Birka
18-04-2008, 21:46
Ja
CITAT (Lilla Birka @ 18-04-2008, 22:46)  Ja Visst är det väl roligt att man kan träffas och se varann via webbkamera ... oavsett hur långt ifrån varann man bor.
Lilla Birka
18-04-2008, 21:53
CITAT (Netha @ 18-04-2008, 22:50)  Visst är det väl roligt att man kan träffas och se varann via webbkamera ... oavsett hur långt ifrån varann man bor.  Ja, ett bra exempel är sonen som har sin flickvän i Brasilien och jag har fått lära känna henne trots att hon ännu inte varit här!
CITAT (Lilla Birka @ 18-04-2008, 22:53)  Ja, ett bra exempel är sonen som har sin flickvän i Brasilien och jag har fått lära känna henne trots att hon ännu inte varit här! Men så roligt.  Jag har brorsdotter som vistats en hel del i Chile där hennes sambo kommer ifrån... dem har jag följt via nätet.
CITAT (Netha @ 18-04-2008, 22:17)  Visst var det Minutenkortet jag avsåg ... det försvann här för många år sedan. Jag hade förr åsikt att jag aldrig skulle ha internetbank, aldrig Visakort, aldrig .... Men nu är jag sååå glad för att jag ändrat mig .... betalar med kort, sköter mina räkningar och sparande via nätet och slipper därmed bl.a ta i snoriga mynt och sedlar och vara orolig för att nån räkning kanske blivit obetald. Jag har allt på min banksida, kan kolla bakåt vilka räkningar jag betalat och framåt, vilka som kommer att dras från kontot. Det är aldrig för sent att lära vare sig unga eller gamla att anv och nyttja tjänster på nätet. Syrra 72 år som nyss har skaffat dator ... har också Skype och nu träffas vi nästan dagligen på en pratstund. Hon bor ca 170 mil härifrån.  Kanske på sin plats att förklara att jag faktiskt kan och vet hur man använder betalkort och att jag även har ett, men i annan bank. Det har bara fallit sig så att jag personligen trivs bättre med kontanter än kortet, men visst är det bra att kunna betala en del saker över nätet ibland när man vill hålla nåt hemligt tex (sånt som jag inte vill att Dealer ska veta tex  ). Fast jag är ju helt övertygad om att att min känsla hade varit annorlunda om det varit jag som skött betalningar och dylikt. Inte hade jag försökt springa till banken eller posten (som inte ens finns längre nej) för att betala våra räkningar inte  . Det är jag alldeles för bekväm för Webkamera har jag däremot inte.......................Fast vem vet? Det kanske blir nästa investering. Men då måste jag få med syster yster som bor i Holland, på noterna............det blir nog svårare det
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|