|
Full version: klätterväxter
Jag ska längs en 10 meterssträcka ut mot vägen sätta upp en bambuspalje på 180 cm. I denna spalje ska jag ha någon typ av klätterväxter. Har varit inne på vildvin men tänkte att jag frågar er innan jag bestämmer mig för något Det jag vill uppnå är först och främst insynsskydd sommartid. Det ska vara något snabbväxande lättskött som inte behöver klippas ned varje år. (zon 3-4)
Krolliljan
16-04-2008, 18:11
Hur lång sträcka ska du sätta spaljén? Kanske kan du ha flera olika sorter. Jag älskar klätterväxter. Här kommer det upp spaljéer och bågar lite varstans. Jag har: olika kaprifoler, pipranka( senaste inköpet), klättervildvin, humle, bocharabinda , rosenvial och blåregn. Jag skulle också vilja få plats med ngn klätterros och några clematis och så en klätterhortensia.
CITAT (Krolliljan @ 16-04-2008, 19:11)  Hur lång sträcka ska du sätta spaljén? Kanske kan du ha flera olika sorter. Jag älskar klätterväxter. Här kommer det upp spaljéer och bågar lite varstans. Jag har: olika kaprifoler, pipranka( senaste inköpet), klättervildvin, humle, bocharabinda , rosenvial och blåregn. Jag skulle också vilja få plats med ngn klätterros och några clematis och så en klätterhortensia.  Sträckan är 10 meter. Är alla som du rabblar upp snabbväxande och behöver inte klippas ned varje år?
Alexander-VG-zon3
16-04-2008, 18:59
bokharabinda växer snabbt dock fryser den ner dom första åren ,, pipranka täcker bra men är väldigt seg i starten . humle växer väldigt snabbt men kan bli risig då den vissnar ner .
jag hade nog satt humle tålig och lätt skött och behövs inte klippas ,, lika så bokharabinda kan du prova behövs heller inte klippas dock fryser den ner ibland mest för att den vaknar under milda perioder under vintern .
Krolliljan
16-04-2008, 19:06
Bocharabindan växer till sig snabbt och behöver bara klippas om man tycker att en blir för stor. Kaprifolen växte nog till sig år två och jag klipper inte i min. Piprankan har jag läst kan vara lite tjurig i början men ska heller inte behövas klippas om den inte blir för stor. Klättervildvin tar nog ngt år för att växa till sig ordentligt men behöver bara klippas om den blir för stor eller gles nertill. Humle växer jättebra men klipps ner vart år.Rosenvial likaså. Blåregn växer bra men måste klippas om den ska blomma.
Alexander-VG-zon3
16-04-2008, 19:19
humle behövs inte klippas ner varje år om man inte vill ,, dom som växer här i skogen växer utan att klippas . blåregn blir kanske för kallt i zon 3-4 om man inte har ett varmt och soligt läge då kan det funka .
hur tätt ska jag sätta plantorna då det är framförallt insynsskydd jag vill ha?
Krolliljan
16-04-2008, 20:01
Det beror nästan på vad du väljer. Vilka funderar du på?
CITAT (Krolliljan @ 16-04-2008, 21:01)  Det beror nästan på vad du väljer. Vilka funderar du på?  Alla!
Lemonne
17-04-2008, 10:47
Har inget svar på din sista fråga, men i min barndomsträdgård växte vildvin och kaprifol tillsammans på ett fult gunnebostängsel. Det var såååå vackert!!  Älskar vildvinets röda höstfärger och dess förunderliga sätt att klättra överallt samt den där gamla kaprifolsorten som doftar underbart under sommarkvällarna...
Krolliljan
17-04-2008, 11:03
Vet inte riktigt hur tätt du ska sätta dem men ska de täcka bra redan nerevid får du nog sätta dem med inte alltför stort mellanrum. Det är nog bra att sätta de som vissnar ner och ska klippas av, för sig(humle och rosenvial) så att de inte krånglar in sig för mycket i de andra. Jag har satt kaprifol och vildkaprifol ihop så att jag får blommor ( och doft) flera gånger.
Har funderat lite under dagen och har nog bestämt mig för att bara ta växter som inte böhöver klippas ned. Vildvin och kaprifol tillsammans lät fint, tror att det blir det...
Alexander-VG-zon3
17-04-2008, 20:10
snälla ännu en gång humle behövs ej klippas ner varje vår . vem har sagt det krolliljan att humle måste klippas ner ?? det som är kvar det vissna försvinner snabbt dels blåser och regnar ner på marken sedan är det borta till våren så har maskar och annat tat hand om det . plus växer humle över det snabbt om där skulle va gammalt kvar . http://linnaeus.nrm.se/flora/di/cannaba/humul/humulup.htmlhumle växer ju förvildad i sverige tror knappast att den klipps ner ,, lika så rosenvial jag ''klipper'' inte ner min och den trivs ändå . snygga ''kottar'' finns både grön och gul/lime gröna sorter av humle ,, finns även brokbladig ett och flerårig ,, och ingen annan än humle kan täcka en vägg snabbare . ska man täcka långa ytor så är ju humle ett rba val dels så behöver man inte sätta dom tätt då dom växer snabbt och dels så täcker dom bra på kort tid ,, på en sommar kan dom växa upp till 5-12m .
Ok jag litar på dig flaxss!  Då är alltså humle det absolut mest snabbväxande och jag behöver inte jobba med det! Hur långt mellanrum mellan plantorna behöver jag på humlen? och om jag vill blanda med vildvin hur tätt ska jag sätta då? Eller blir det kanske snyggast att hålla sig till en så att det blir enhetligt? Vad jag velar!!!!
Krolliljan
18-04-2008, 06:17
Ja jag uttryckte mig kanske lite slarvigt. Humlen och rosenvialen skiljer sig från de andra klätterväxterna jag nämnde genom att de vissnar ner varje höst. Liksom med andra växter som gör så, typ plymspireor, väljer man givetvis själv om man vill klippa bort det vissna eller låta det vara kvar och förmultna.Jag hade också "velat". Man vill ju gärna bli nöjd med resultatet. Här är en länk med lite mer information. När du ska ha så långt som 10 m hade jag satt flera sorter.
Tack för länken!  Fortsätter att vela ett par dagar till....  Men undrar forfarande lite hur många plantor jag kan räkna med kommer att få plats ungefär....
Alexander-VG-zon3
18-04-2008, 21:20
CITAT (Krolliljan @ 18-04-2008, 06:17)  Ja jag uttryckte mig kanske lite slarvigt. Humlen och rosenvialen skiljer sig från de andra klätterväxterna jag nämnde genom att de vissnar ner varje höst. Liksom med andra växter som gör så, typ plymspireor, väljer man givetvis själv om man vill klippa bort det vissna eller låta det vara kvar och förmultna.Jag hade också "velat". Man vill ju gärna bli nöjd med resultatet. Här är en länk med lite mer information. När du ska ha så långt som 10 m hade jag satt flera sorter.  jo jag vet att humle och rosenvial vissnar ner ,, men det som vissnar ner är oftast borta till våren eller täcks det av årets tillväxt . som jag sa dom behövs inte klippas ner . humle täcker väl och är nog en av dom som växer snabbast .
netaave
20-04-2008, 11:18
Tycker du ska sätta kaprifol, den doftar underbart men måste ansas lite ibland för att inte bli gles nertill. Den går dessutom bra att odla här hos oss, 50 cm mellan plantorna om du vill ha den tät. Vad du än sätter får du nog räkna med att ansa lite första åren om den ska bli tät o fin ända nerifrån.
*Stintan*
20-04-2008, 17:59
Flax påstår att man inte ska klippa ner humlen men jag påstår att man ska göra det. Det kommer upp nya skott nerifrån varje vår och det växer inget på de gamla rankorna och inte heller försvinner de gamla risiga rankorna av sig självt. Det är ju lite skillnad när de växer vilt i skogen men ska man ha dom vid en spalje så är det absolut snyggast att klippa ner den, höst eller vår spelar däremot inte så stor roll och det är inget mastodontjobb att göra det heller.
netaave
20-04-2008, 18:15
CITAT (Stintan43 @ 20-04-2008, 18:59)  Flax påstår att man inte ska klippa ner humlen men jag påstår att man ska göra det. Det kommer upp nya skott nerifrån varje vår och det växer inget på de gamla rankorna och inte heller försvinner de gamla risiga rankorna av sig självt. Det är ju lite skillnad när de växer vilt i skogen men ska man ha dom vid en spalje så är det absolut snyggast att klippa ner den, höst eller vår spelar däremot inte så stor roll och det är inget mastodontjobb att göra det heller. Klart man måste klippa ner de gamla rankorna, annars får man ju en massa torrt mitt i det nya fräscha
Nu har vi bestämt oss! Vi har dessutom utökat projektet till tre olika ställen!
På ett ställe ska vi ha Humle, ett annat vildvin och på det tredje kommer vi blanda olika blomande klätterväxter.
Nu till min fråga: Plantavstånd mellan Humlen och plantavstånd mellan vildvinet?
Magnolian
09-06-2008, 10:08
Hej hej
Jag har läst era inlägg om vildvin fram och tillbaka. Även andras. Jag tycker vildvin är jätte vacker och gör att man kan njuta av trädgården även under hösten när många blommors prakt har givit vika. Därför vill jag gärna ha vildvin på vår nybyggda mur framför huset. Det är en mur som är i nederkant på en stor slänt. I slänten finns nävor i olika blå toner, kaprifiol på en liten rund spalje tillsammans med murgröna. Det finns sommarblommor (ettåriga), rosor, lavendel, kärleksört, magnolia, hägg, azaleor mm. Det finns såklart utrymme för fler väster allteftersom. Det går i huvudsak i rosa, blå och vita toner och gränslandet därimellan. Nu till vildvinet, kan man plantera vildvinet längst ner vid murkankten och få det att växa nedåt, tror ni? Nedanför muren är det en väg och går inte att planera i. Det hade varit underbart att få muren att smälta in i trädgården på detta sättet. Hur lång tid tar det för ett vildvin att växa till sig? Kan man planera dem i väldrenerad jord? Vad kostar de och hur många behöver man, på typ 15 m? Många frågor men jag hoppas på många svar. Vad tycker/tror du/ni?
Kram från en nybörjare
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|