Full version: Härda tomatplantor
sofiaq
Jag har sått tomatfrön inomhus, och nu börjar det bli dags att tänka på att sätta ut de små liven i kolonin. Jag har haft de ute ett par timmar/dag i två dagar, men insåg idag att de nog måste planteras om också, så det gjorde jag. Blir det tidernas chock för dem om jag fortsätter att sätta ut dem imorgon?
Fenja
Ja, sätt inte ut dem direkt efter en omskolning, låt acklimatisera sig en vecka eller så i sina nya krukor. Tomater vill ha en dyngstemperatur på 15 grader vill jag minnas så det är kanske lite i tidigaste laget att avhärda dem redan, men det beror ju på var du bor. Är det för kallt ute för dem så avstannar de i växten och far illa.
Mvh
Fenja
sofiaq
Tack för snabbt svar, Fenja! Jag låter dem vila lite i sina nya krukor. Vet du hur många dagar det tar innan de är härdade?
skogstroll
hur länge i taget ska de stå ute för avhärdning, några timmar? jag e hemifrån i sådär 11 timmar om dagarna och så länge kanske de inte vill stå å huttra?
Fenja
Jag brukar avhärda under ungefär en vecka-tio dagar. Jag börjar en molnig och vindstilla dag, är det kyligt så har jag en fiberduk över dem, då får de vara ute någon timme bara. Sedan ökar jag tiden allt eftersom, tar av fiberduken och vänjer dem vid sol och vind.
Skogstrollet, du kan lägga flera lager fiberduk och ta av ett i taget så klarar de nog att vara ute medan du är borta!
Mvh
Fenja
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon