AlmMäntyniemi
Hallå! Jag undrar om någon har tips på hur jag härdar och sätt ut mina stockrosor som jag frösått. Jag var inte tillräckligt noggrann när jag sådde så de har grott för varmt (ca. 20 grader och inte 15) och är nu både höga och väldigt taniga. Frågan är hur jag gör när de ska planteras ut, för att de ska överleva. Något tips??
Alexander-VG-zon3
bara att plantera ut efter frostrisken .
lyckebo
Inga mer tips....???
Mrs-E
Avhärdar mina ute hela dagen, skyddade från blåst och brännande sol (i mitt fall på en altan med tak), inne på natten i ca en vecka, sedan planterar jag dom på växtstället och håller tummarna tummenupp.gif
AlmMäntyniemi
sweatingbullets.gif kanske glömde att tilläga att det är väldigt taniga, tunnare i stammen än vad mina luktärtor är som såddes för två veckor sedan. MEN jag har sett stockrosorna börjar dela sig långt ner på sammen nu och sätta nya blad, kanske är bra.

Men jag har en fråga till. Flera av sticklingarna börjar få gula blad och i vissa fall så har de nedre bladen torkat och dött. De har inte stått i direkt sol, alltid varit i fuktig jord, några förslag? Jag tror att jag måste få ut dem så snart som möjligt så jag började härda dom igår och håller tummarna för att frosten är över så att jag kan sätta ut dem nästa helg.

En intressant reflektion är att jag satte ut frön på vinst och förlust i höstas direkt i jorden. De plantor som tagit sig ser helt annorlunda ut än de som jag drivit upp. De är mörkt mörkt gröna, lite ludna och och mycket kraftiga.

Nu ska jag ut och fortsätta sätta ner perenner från odla.nu giggle.gif
Bassam
Hej
jag vill säga du kan sätta nya växter som är taning mera djupare i jorden efter du ska skilja agnarna från lite från stammen som ska lägga under jorden, men om de som börjar torka på grund att de har lite sugrötter som kan inte ge växter vatten som behöver, jag har enda lösning att sätta plastpåsar som de har några hål på de och sedan du kan lyfta de påsarna 15 minuter varje dag för luften skull. Till blir rötterna stora och många.

Lycka till: H: Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon