Jan Lindgren
16-04-2008, 19:12
Hej!
Jag försöker lära mig att ympa fruktträd. Jag kan allt om teorin, har tittat på massor med bilder, skaffat adekvat utrustning men så kommer det där med motoriken. Jag lyckas inte skära de där plana fina snitten som behövs. Jag har försökt få tag i en speciell "ympsax" men grossisten i Spanien svarar inte på mail. Som tur är har jag fått låna en "ympsax" som är till för att ympa vindruvor men den anses inte vara optimal för frukt. I dag har jag ympat 50 äpplen men jag undrar hur många 100 försök jag måste göra för att få sådana eleganta ympar som experterna gör? Nu är det bara 500 grundstammar kvar att göra.
MVH
Jan Lindgren
Piccante
16-04-2008, 19:13
del
Alexander-VG-zon3
16-04-2008, 19:16
har haft det i skolan ,, jag hatar att ympa och jag får inte till snitten heller det funkar inte . som tur är behöver jag inte ympa på jobbet . känner du inte Togge ?? han kan ju sånt här
Jan Lindgren
16-04-2008, 19:26
Hej Flaxss!
Det är klart att jag känner Togge men jag tror inte han orkar jobba så mycket nu för tiden så jag ska inte be honom om hjälp.
MVH
Jan Lindgren
Alexander-VG-zon3
16-04-2008, 19:53
det skadar ju inte att fråga !! ,, jag träffar han ju inte nu förens i maj
Christer i Falköping
16-04-2008, 20:37
Teoretiskt verkar det ju jättelätt, synd att det skall vara så knepigt i praktiken. Tycker nog barkympning är det lättaste, men då måste man ju ha en thockare stam att ympa på. Då behöver inte snittet vara så väldans snyggt heller. Får väl se hur det går med dem jag satte i helgen. Alltid är det något som skiter sig.
Christer.
Jag vill säga att ympaska funkar bra eller inte spela ingen rollom de har snygga snitt eller inte, det spelar roll om sorter passar varandra och om du gör den på rätt tid.
Lycka till, H: Bassam
Christer i Falköping
17-04-2008, 17:13
Med snygg menar jag korrekt och det är viktigt. Inga glipor skall finnas.
Christer.
Det finns goda skäl att öva på annat än fruktträd till att börja med! Sedan är det väl lite som när kockar skall lära sig hantera en kniv, de får helt enkelt sätta sig ned med en stor säck lök eller potatis.
Greta i Österbotten
17-04-2008, 18:52
Ympsax? Det var någonting nytt för mej.Undrar om det går att få ett tillräckligt bra snitt med den ?Däremot har jag läst att det är väldigt viktigt att ympa med en ren,vass ympkniv .Den är helt slät på ena sidan ,inte som vanliga knivar lätt rundade på båda sidor.
Vi har tränat på att försöka ympa nya sorter på gamla äppelträd.Ibland lyckas det ibland inte.Nu har vi själva odlat fram härdiga grundstammar ca 100 st.Spännande att se på hur många vi lyckas ympa in nya sorter !
Jan Lindgren
17-04-2008, 19:39
Hej!
"Ympsaxen" jag är ute efter gör v-fomade snitt alltså en variant av klyvymp. Enligt reklamen ska en otränad person klara upp till 700 ympningar om dagen med den. Saxen som är till för vindruvor gör mycket fina snitt. Problemet jag har är bl a att grundstammarna är tjockare än ympriset så jag får göra läggympar. Det finns också en sax för att göra okuleringar med ved.
MVH
Jan Lindgren
Christer i Falköping
17-04-2008, 19:44
Måste kännas gott i fingrarna efter att klippt för 700 ympar. Låter knepigt det där, men skall nog se om jag inte kan hitta någon, fast några sjuhundra lär jag inte vilja göra

Men hur undviker saxen att klämma till barken?
Christer.
RibesRubusVitis
17-04-2008, 21:58
En sån här mojäng ger exakt passform:
http://www.veredelungszange.de/http://www.cjindustries.co.uk/it080001.htmlBåda förutsätter dock att ympris och underlag är lika tjocka. Ett likartat verktyg fanns tidigare på svenska Jula, men tycks ha försvunnit.
Jan Lindgren
24-04-2008, 19:56
Hej!
Nu är jag äntligen klar. Jag klarade inte att ympa med kniv så jag har ympat med ett omegasnitt. En ympkunnig person skulle nog gråta om han såg resultatet. Tur att det bara är en hobby. 500 äpplen av 60 sorter och 50st plommon men bara två sorter. Alla misslyckanden får jag väl okulera i sommar.
Tack Ribes för adressen till Cjindustries. Det var ett ställe jag inte hittat. Jag har nu beställt mojängen.
MVH
Jan Lindgren
greta i österbotten skriver om att odla fram egna grundstammar, hur funkar det, vad har hon gjort?
tettan
CITAT (tettan @ 21-09-2008, 23:57)

greta i österbotten skriver om att odla fram egna grundstammar, hur funkar det, vad har hon gjort?
tettan
Man sår bara äppelkärnor från lämplig frukt, och får då en grundstam som kommer att bli mera storväxt än de traditionella grundstammarna, men den kommer också ha längre livslängd än dem.
RibesRubusVitis
22-09-2008, 13:45
Såg just att det engelska företaget flyttat mojängen till en annan sida:
http://www.cjindustries.co.uk/it040001.html
så en grundstam för ympning är alltså hur gammal när man ympar på den ?
tettan
Aqvakul
25-09-2008, 17:47
För så där 20 år sen fick jag för mig att jag skulle satsa på fruktträd och lära mig ympa. Det gick inte alls bra. Tycks som även jag "saknar motoriken". Det är synd, för det kunde varit väldigt spännande, om inte det mesta dött.....
så äpplefrön för att få till grundstammar, när ska det göras?
det är ju nu fröna är färska, ska jag så nu eller torka dem och så till våren?
tettan
Jag har lärt mig ett annat grepp än det vanliga, och det funkar till 90%.
Så här är förmodligen vanligast. (scrolla ner)
Utgå från detta greppet ovan:
Jag håller kniven på samma sätt i handen, men jag vänder vänster hand så att tummarna pekar mot varann. Bestäm snittytans längd genom vinkeln på kniven. Dra händerna från varandra samtidigt som du håller ett fast grepp och pressa kniven mot tummen (som för säkerhets skull gärna kan ha plåster)

.
Obs! Här har jag tagit en kökskniv och en torr gammal fyrkantig pinne, bara för att visa greppet.

Hoppas att någon fattar!
CITAT (tettan @ 02-10-2008, 09:40)

så äpplefrön för att få till grundstammar, när ska det göras?
det är ju nu fröna är färska, ska jag så nu eller torka dem och så till våren?
tettan
De behöver en köldperiod (stratifiering), så antingen sår man dem ute i krukor nu (gärna i nedgrväda krukor), eller så kan man så dem ute tidigt till våren, eller så köldbehandlar man dem några veckor i kylen först och sår sedan inomhus. Sedan varierar det hur lång tid det tar innan man kan ha dem som grundstam för ympning, men minst 3 år tar det nog?
Som en inspiration kan man nämna att det är på gång med en ny version av Walt Disneys film
Johnny Appleseed från 1948, och det verkar som om också
denna version är animerad .
Jan Lindgren
11-10-2008, 23:05
Hej!
Tack Boxer för tipset. Jag ska ut och öva.
MVH
Jan Lindgren
Jan Lindgren
12-10-2008, 15:25
Hej!
Nu har jag prövat Boxers metod att skära ympar. Suveränt! Jag har aldrig tidigare lyckats skära så bra. Övade på rönn.
Tack igen Boxer!
MVH
Jan Lindgren
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.