Full version: Kajsa !
Erika i Sandviken
Jag vet att du har många kanadensare, om du skulle välja tre av dem vilka skulle du då välja.

Mitt önske mål är en "kraftig" ros (ej a´la rabattrosstuk) gärna på en 1.5-2m ,sol från morgon till kväll (men östläge) och stöd av ett mörkt trästaket på ca 120cm, så den får gärna vräka ut sig över staketet.

Visst skulle det vara trevligt med doft,men ännu viktigare med lång blommning.

Kanske har du andra förslag än just kanadensarna.
Men det är tre-fyra stycken jag ska ha.
Kajsa
Kanske har du redan dessa ?

Louise Bugnet, blir 1.80 - 2 m, doftar kryddigt, alltid frisk tycker jag, får nypon, zon 7
ingen buske som hänger, utan växer prydligt upprätt. Blommar hela säsongen. Rugosa.

Thérése Bugnet, blir ca 2 m, doftar starkt, inga nypon, zon 6, också alltid frisk, har vackert röda grenar
Blommar hela säsongen. Rugosa.

William Baffin, blommar hela säsongen

William Baffin, närbild, blir 2 - 3 m vid stöd, växer skyddat vid väggen, ingen doft, zon 6, frisk.

John Cabot, blir 2 - 3 m, doftar gott, mest frisk, växer upprätt, zon 6, mycket växtkraft, stark färg på blommorna, den lyser över hela framsidan, växer i söderläge, men blåsigt. Remonterar som de andra
Ingen av dessa fryser ner ett dugg här i zon 3 - 4
Erika i Sandviken
Av dessa har jag Louise Bugnet och den är jag väldigt nöjd med.
Så då kan jag alltså välja dom andra tre du skickade bild på.
Ska kolla i ditt Canadensar album och skriva ner några reserver också.
Kajsa
Visst bor du en zon kallare än mig, ev. blir John Cabot och William Baffin lite lägre hos dig, men det är inte säkert så tufffa som dom är ?
Martin Frobisher är en annan Kanadaros ca 2 m, blomman är så vacker men blir sladdrig i regn, men det regnar ju inte ständigt och den blommar till hösten, ljuvliga blommor. Doftar och är frisk, zon 5.

En bra färg att blanda med
sparre

Ursäkta mig jag lånar tråden till Kajsa!
Hur klipper du dina stamrosor? Jag har stamros Bonica 82 och den finns i förråd fortfarande med lite ljus och har vuxit så enormt . Hur ska jag göra med klippningen eller ska jag låta den växa???

MVH Anki i Sörmland zon 2-3

Kajsa
Långa skott som blir under vintern klarar sig inte ute, dom blåser sönder, sätter nog ut mina stamrosor nästa vecka skyddat från nord vindar och täcker dom med fiberväv flera veckor, du bor dessutom lite varmare, men täck dom med väv första tiden. Klipper in rosorna när dom åker ut ca 1/3, det där brukar man se
Erika i Sandviken
Nu Kajsa har jag nog bestämt mig,
Det får nog bli ....

*Mme Plantier
*John Cabot
*Therese Bugnet
*Drönning af Danmark

Jag bor i zon4 ,men jag har ju både zon2&3rosor ute,antingen har dom fegat vid zon angivelser på dem eller så har vi en relativt varm och skyddad gård.

En av dom zon2 rosor jag har är Papageno,den har bott i 3år ute helt utan täckning,den är frisk,kraftig och mycket vacker..
[attachment=16930:Papageno.jpg]
Kajsa
Jo, jag vet från Rosforum att du har allt i rosväg som inte borde gå hos dig, du är en zonknäckare.
Så bra att du kom fram till ditt rosval, hoppas det blir som du tänkt.
Papageno klarar sig här med ett nödrop ! Vi får se om den lever i år, har glömt titta efter.
Erika i Sandviken
Fattar inte.....
Min Papageno är 1.5m hög inte ett unns nedfryst,har knappt kupat den med jord.
Ska knalla ut och fota den på em ska du få se hur min ser ut.
Nu måste jag till jobbet.....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon