jenniepennie
Sådde 23 mars blink.gif

Har efter läsning härinne hällt hett vatten på dem, vid två tillfällen. Har kommit upp några ynka små plantor, men det är ingen vidare fart på dem. Börjar fundera på om det verkligen är paradisblomster som kommit upp, eller nåt ogräsfrö som följde med såpåsen :/

Misstänker att jag har täckt fröna med för mkt jord. Försökte bara strö lite lite, men de kanske egentligen inte bör täckas alls? Sås ytligt, eller 0.5 cm djupt, eller nåt liknande stod det på påsen.

Är det någon som har bilder på hur de ska se ut, som små? Är de svårgrodda? Tar det så här länge innan de gror, eller är det dags att ge upp hoppet?
ZaraP
Hej!
De kan vara lite svårgrodda, men numera ställer jag dom över
ett element dagtid (på en fönsterhylla) och ställer dom rätt kallt
på natten, i en matkällare på golvet eller liknande. Nu lyckas jag
med de flesta, när de kommit upp låter jag dom stå svalt fram
till några veckor före de ska ut - då låter jag dom stå i rumstemp
för att växa till sig... då brukar dom växa så de knakar!
PS jag skolar om dom när de växt till sig lite, ca 10-15 cm..
Vet inte om det är svar på dina funderingar... men lycka till!!
ZaraP
ZaraP
Hallå igen! Hittade en bild från förra årets sådd, där de är väldigt små
fortfarande men du ser lite hur karaktärsbladen börjar se ut på den
nedersta krukan till vänster...

[attachment=16886:sådd_paradis.jpg]
soulfire
konstigt - hälften av mina kom upp efter en vecka och de växer... fast långsamt, de är en tredjedel så stora som blåsalvian som jag sådde samtidigt.
jag täckte bara fröna med vermiculit, inga trix

ett tips: akta dig vid omplanteringen - de är himla känsliga - lyckades knäcka flera av dem sad.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon