Full version: Nybörjare undrar....
toni
Ja det undrar jag...vad menas med det? Lever de bara så länge eller? Ursäkta om jag verkar korkad men jag e helt nybörjare blush.gif
Fenja
Hej och välkommen hit!
Ettåriga växter (anueller) är sådana man sår eller köper på våren och som sedan kastas, grävs upp och läggs i komposten. Några exempel är: Petunia, törstiga Fredrik, lobelia, Tagetes, sommardahlia. En del av dem kan övervintra om man har ett svalt utrymme, men de klarar sig inte själva ute i rabatten.
Tvååriga växter (bienner)ger första året en bladrosett som man planterar och sedan år två så blommar växten och dör. Fingerborgsblomman, judekörs, japansk lykta gör så bland annat.
Fleråriga växter (perenner) vissnar ner på hösten och kommer igen utomhus från år till år.
Det finns flera bienner och perenner som inte övervintrar ute som man måste ta in och förvara frostsfritt under vintern också. De klarar inte vårt hårda klimat här i landet.
Mvh
Fenja
toni
Aha, tack så hemskt mkt! Nu har jag blivit lite klokare! För mig gäller de då att leta efter fleråriga växter, men jag måste alltså endå kolla att de klarar kylan om jag vill slippa ta in dem...helt nytt för mig, inte undra på att svärmor har en hel trädgård inomhus, hahaha nu vet jag varför!
Alexander-VG-zon3
fast man ska väl skilja på säsongsblommor och ettåriga växter ,, säsongsblommor är dom som vi köper och sedan kastar som också går övervintra ute i milda zoner eller inne svalt och ljust ,, sedan ettåriga växter är dom som bara lever ett år och fröar av sig rikligt och blir då fleråriga igenom frön bland annat många av våra vilda växter är ettåriga med frön .

och en del tvåriga växter kan man få till att bli fleråriga igenom att inte låta dom gå i frö .
Lilla Birka
Och digitalis självsår sig lätt, så de kommer igen år efter år, fast kanske inte på exakt samma plats. Så gör fler två-åriga växter.
Eva 33c
CITAT (Fenja @ 16-04-2008, 22:06) *
Tvååriga växter (bienner)ger första året en bladrosett som man planterar och sedan år två så blommar växten och dör. Fingerborgsblomman, judekörs, japansk lykta gör så bland annat.

Men inte är väl Judekörs (Physalis alkekengi) bienn? Den har ju en krypande rot som gör den till ett ogräs i många trädgårdar. Kanske tänkte du på någon annan växt?

Fenja
Du har helt rätt Eva biggrin.gif jag vet inte vad jag tänker på, får försöka skylla på att jag har hög feber idag...
Mvh
Fenja
ljusarve
Vad gör man med den tvååriga digitalisen som blommat?
Ska man dra upp hela plantan eller klippa ner den och hoppas att den blommar ett år till?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon