Har ni några ideer på vad som skulle passa? I zon 4, "skogstomt" med de menar jag att skogen finns alldeles intill den tilltänkta gräsmattan/uteplatsen/lekplatsen/trädgården. Ja allt e på en enda stor gräsmatta skulle man kunna säga o runt den en slänt upp mot skogen. Jag undrar framförallt något fint till uteplatsen som liksom ska skärma av lite grann, uteplatsen kommer att vara på en rund sten beklädd yta o det är upp mot slänten som jag tänkte ha något...men de måste va fleråriga och får gärna blomma fint i vitt eller rosa. Det kommer att vara rätt mkt sol där iaf från 10-17. jättetacksam för tips!
Hej!
Jag bor också intill skogen och har en massa sten i min trädgård, har även en massa rådjur. Jag har testat med jättemycket växter under 15 års tid och hittat en massa som de aldrig går på. Skickar med två bilder...det som syns på dem är bl a.
Akleja, Veronica, Salvia, Lavendel, Nejlikor, Porslinsklocka, Lammöron, olika fetblad som bildar "kuddar", Strandiris, Silverarv, Malört, Blåsvingel, sen finns där Dagliljor, Ormöga och Purpurklätt, Blå bolltistel mm som inte syns eller inte blommar just då.
Mvh
Mollis
Åhh tack, tack. de där silvriga nere i hörnet på ena bilden, vad e de? O blir den högre en så?
Det är lammöron, den blir ca 40 cm när den blommar med rosa blommor. Jag hittade bild på Purpurklätt, den blir ca 80 cm och har lysande cerise blommor och lite silvrigt bladverk, till höger om den på ena bilden växer ett jättelammöra, den blir nästan som en liten buske..
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.