Full version: Vit ros?
toni
Vad ska jag välja för vit ros om jag bor i zon 4, där jag har tänkt mig rosen har eftermiddagsol, vill att den ska va stor , blomma länge gärna ,o mkt, ska vara buske o helst lukta gudomligt? Finns det någon sån? Och vad bör jag tänka på mer?
Tosan
Louise Bugnet kanske?
toni
Klara den sig över vintern alltså? Såg jättefin ut på bilder jag googlat.
torvan
Jag har Trier som är en myskros, växer kraftigt och
blommar hela sommaren med små halvfyllda gulvita
blommor. Den är skuggtålig och härdig upp till zon 4.
Torvan
Tosan
CITAT (toni @ 16-04-2008, 23:18) *
Klara den sig över vintern alltså? Såg jättefin ut på bilder jag googlat.

Jadå, den är härdig upp till z7 eller 8 vill jag minnas... smile.gif
renate
JAg ha L B den är absolut härdigt här blommar underbart men doftar inte så starkt i mitt tycke.Allra mest doftupplevelse får du av de engångsblomande rosor.honungsrosen,Mme Plantier osv.Det där med att blommar hela sommaren är stora krav,inte ens perennerna blommar hela sommaren.Jag tycker bäst om de engångsblommande.En som blommar hela sommaren ,blir ne fin buske och doftar underbart är Stanwell Perpetual,den har allt och är dessutom härdig.Kollar lite i rosalbumen här det finns gott om.
Lycka till.
Kajsa
Själv satte jag dessa vita buskrosor i höstas, har inga bilder än men du kan titta i Roslistan

Karl Förster, Pimpinell ca 2 m, zon 4 - 5, blommar om på hösten.
Souvenir de Philémon Cochet, rugosa blir 1.5 - 2 m, stark doft, zon 7, blommar hela säsongen
White Jacques Cartier, Portlansros, ca 1.5 m, stark doft, blommar hela säsongen, zon 5
Quatre Saisons Blanc, Mossros, ca 1.5 m, stark doft och blommor om, zon 4
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon