ankort
unsure.gif
Jag har massor med tistlar på hela tomten. Drar upp dem och det blir rätt stora mängder tistlar som jag hittills slängt på komposten. Nu börjar en gnagande oro tillta; är det vettigt att slänga dom på komposten för att hamna i rabbatterna igen så småningom? Eller blir det bara jord kvar av dom, inga frön som ligger som en tickande bomb och väntar på att få explodera i trädgården?
Kajsa
Släng blomkorgar och vrid av rötterna, släng i soptunnan.
Eftersom det är ett så besvärligt ogräs med underjordiska
utlöpare och sprids med frön är det bäst vara nogrann.
Stjälkar och blad kan läggas i komposten.
Ella
Eller så kan du låta hela växten ligg och torka till rötterna är garandterat döda och sedan slänga dem i komposten. Tistlar ska dra upp väldigt mycket näring från underjorden och den är det ju synd att slänga bort! rolleyes.gif tongue.gif wub.gif smile.gif sleep.gif
Gossen Ruda
Varning för fröna!!! Aldrig i komposten om det inte är ordentlig värme i den. Just nu har jag ett praktfullt monster i form av en vägtistel på landet. Nästan 2 meter hög och grenig till tusen. Varje vecka går jag över den och klipper bort alla utblommade korgar för att inte få vägtistlar över hela trädgården. Läggs till bränning.
Ella
Okej, Gossen Ruda. Fröna ska man ha respekt för rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon