|
Full version: vilken fågel?
Nu behöver jag er som är kunniga på våra fåglar här i landet... När jag var liten och gick i skogen med min mamma och hörde en viss fågel så sa hon att den sjöng: prickigkrorv, prickigkorv, prickigkorv... Vilken fågel är det??? J Jag har lyssnat på en cd som heter någontig i stil med 197 nordiska fågelläten eller nåt liknande, men inte hittat just den fågeln. Det är ju en jättevanlig fågel som man hör hela tiden nu på våren, men vilken är det???? Är oerhört tacksam för svar.. // Mysko
Det kan ju vara talgoxen som sjunger tsitsitu?
Nja, lite osäkert alltså... När jag lyssnar på http://www.bioresurs.uu.se/myller/stad/for...talgoxehane.htm så tycker jag inte att det stämmer, låter lite för "kort" .... Huvudbryet fortsätter... men när jag läser denna beskrivning av lätet så verkar det ju stämma iofs. kanske är en talgoxe jag tänker på ändå... hmmmmm http://www.rodefoto.se/content/view/100/19/
Fast nu är jag osäker igen.... När jag lyssnar på denna sidan på läte nr 2 är det verkligen i närheten, men han sjunger "för sakta" för att jag ska bli övertygad om att det är en talgoxe jag är ute efter... http://wildlifegarden.se/fagelsidor/talgoxe.htmlMen jag ger mig inte. Detta ska jag komma till botten med....
Sussie F-Flower
17-04-2008, 09:07
Oj!!! Nu får jag lite "gåshud".... Den enda småfågel jag kan till 99,9% är Talgoxen. Jag tror också att det är den du kanske hör.. Talgoxen ändrar sitt läte hela tiden allteftersom våren lider mot sommar, och hanen söker sin partner. Ibland låter den som på länken men ibland låter den "pri-ckig-korv" som du skriver.... Kan också låta "pri-ki-ki-korv" där korv har en lägre ton. Lite längre fram på våren kan man höra 3 st pri-ki-ki-korv följt av 3 st pri-ki-ki-korv i en lägre tonart, om du förstår hur jag menar... (tonen som den har på "korv" i den första serien blir samma ton som "pri" i den andra serien) Ojdå, låter invecklat.... önskar jag kunde vissla för dig...hahaha... "korv" brukar också vara lite utdraget/förlängd. Då är nästa sommaren här och jag längtar själv väldigt Mycket efter det ljudet, för då vet jag att det är dags för kortbrallor.... Kul att du lyssnar på fåglar, det gör jag med...
Tack för det svaret. Jag förstår på ett ungefär hur du menar.. Jag får helt enkelt bestämma mig för att det är talgoxe! Men det borde ju vara det så...
Tack.
Lars-Olof Arvids
17-04-2008, 10:12
Talgoxen är den svenska fågel som har flest olika läten. Minst 40 olika, så bland erfarna fågelskådare brukar det heta att "hör du något du aldrig har hört förr, då är det en talgoxe". Här rör det sig med största sannolikhet om talgoxens vanligaste läte, som är trestavigt och kan skrivas t ex "prickigkorv prickigkorv" eller "tititu tititu". I bullriga stadsmiljöer har talgoxarna mer och mer övergått till ett tvåstavigt "titu titu" som tydligen ska höras bättre genom bullret.
Olle
Sussie F-Flower
17-04-2008, 10:32
Har hittat EN "pri-ki-korv" på nätet. Fast här går "korv" uppåt. Klicka på talgoxen... http://www.siljehed.se/docs/aves.html
Ja, det är i närheten i allafall, jag ska se om jag kan lyckas spela in kvittret, då jag hör det rätt ofta hemma i trädgården... Då kanske vi kan komma till botten med det, men med stor sannorlikhet så är det antagligen en talgoxe....
Fågelvägen
17-04-2008, 18:23
Hej Mysko! Kanske du skulle kolla på GÖKTYTA?
(Stavfel)
Bra länkar, aldrig fel med lite fågelsång! Inser att jag hör talltitan betydligt oftare än vad den är framme och äter.
Myosotis
18-04-2008, 07:57
CITAT (Fågelvägen @ 17-04-2008, 19:23)  Hej Mysko! Kanske du skulle kolla på GÖKTYTA? (Stavfel)  Göktytan låter inte alls så!
Fågelvägen
19-04-2008, 10:24
Ja, i de inspelningar jag hittade på nätet låter göktytan faktiskt mycket entonigare än prickig-korv. Om det nu är en talgoxe går det väl att smyga sig fram och titta vem det är som sjunger? Den är ju inte ett dugg skygg. Tänk om fågeln blivit mer urban sen du var barn! Talgoxens sång i stadsmiljöer är ofta bara ti-tuu jämfört med ti-ti-tuu förr i tiden.
Om jag bara kunde spela in fågeln på nåt vis, så ni fick höra, han brukar sitta utanför mitt fönster i nåt träd och sjunga på kvällarna... Men lyckas aldrig få syn på den... Aja vi får se hur det artar sig, som jag skrivit innan, så ger jag mig inte.. Och efter lite rådfrågning med Morfar så är jag NÄSTAN övertygad om att det är en talgoxe som sitter där och sjunger, men bara nästan!
Myosotis
20-04-2008, 19:11
Hm, på kvällen?! Nu blev jag genast mindre övertygad om att det är en talgoxe, de brukar lägga sig rätt tidigt. Kan det vara taltrasten? Den sjunger många olika motiv som den upprepar några gånger. Hög, klar, vacker röst. Sitter gärna i en grantopp och sjunger mest i gryning och skymning. Försök att gå ut och få syn på den! Ungefärlig storlek, sittplats, beteende, eventuellt färger om det inte är för mörkt. Taltrasten är vit med svarta prickar på magen, ryggen är gråbrun. Något mindre än koltrast.
puskas5
20-04-2008, 19:28
Jag tycker att det låter som en talgoxe. Förr (för några årtionden sedan) lät den titituu. Nu låter de flesta talgoxar tituu. De har helt enkelt fimpat en stavelse. Förklaringen att detta skulle bero på den bullriga stadsmiljön håller riktigt inte eftersom även talgoxarna på landet har blivit tvåstaviga. Fast helt nyligen hörde jag faktiskt en trestavig talgoxe. Jag blev riktigt förvånad eftersom jag har vant mig av vid den trestaviga sången. Göktyta kan man glömma. Det är en av de sista flyttfåglarna som kommer i maj och dess läte påminner mycket mer om en hackspetts än om en talgoxes. Taltrast låter helt osannolikt. Den har en ljudlig mångfacetterad sång och nöjer sig inte med att sitta och säga prickigkorv.
Myosotis
20-04-2008, 20:35
Här på landet sjunger de flesta talgoxar trestavigt än. Taltrasten kan mycket väl tänkas säga prickig korv. Den skulle i så fall upprepa det några gånger och sedan övergå till att säga något annat, precis som jag skrev. Det skulle också förklara varför ts inte lyckats känna igen lätet på cd:n. Cd-trasten hade kanske helt enkelt inte just denna strof i sin repertoar. Talgoxens röst är sig lik oavsett om den sjunger två- eller trestavigt, och ts verkar inte tycka att det stämmer riktigt.
Fågelvägen
21-04-2008, 19:02
Jag borde inte ha föreslagit göktyta, jag tänkte helt fel! Ljudet jag mindes var detta: sommargylling som jag har hört ofta, men den häckar visst bara på Gotland och längs kusten ner mot Skåne. Men den sjunger inte såhär tidigt på våren (lade jag till).
Nu har jag lyckats spela in den lilla rackaren, men vad jag förstått så går det inte att lägga upp filmsnuttar här (för de vart så jag fick göra) Men om någon känner sig manad att lyssna på fågeln kan ni pm:a mig eran mail så kan jag skicka filen därigenom.
Fågelvägen
02-05-2008, 20:44
Hej Mysko! Kunde du berätta här i tråden vad du kom fram till? Med lite god vilja tycker man ju alla fåglar hojtar "prickigkorv" nuförtiden
Myosotis
02-05-2008, 22:34
Mysko skulle mejla mig filmsnutten men lyckades inte, sen försvann hon...  ...det var mysko. Hoppas allt är väl!
Hejsan. Nu är jag tillbaka igen... =) Lassse Lasse Liten har lyssnat på snutten och enligt honom är det en talgoxe. angående den här snutten då så verkar den vara väldigt svår att skicka, bara Lasse som fått den verkar det som. Men skam den som ger sig, jag provar att skicka den igen då...
Myosotis
03-05-2008, 17:50
Nu har jag också fått filen och lyssnat, och ja, det är en talgoxe. Men jag håller med om att den är lite otypiskt andfådd, verkar ha bråttom. Sången skiljer en hel del mellan individer och även hos samma individ i olika situationer, så det är inte alls konstigt att du inte tyckte du kände igen den riktigt på inspelningar. Men nu vet du!
Sveriges Ornitologiska Förening har sammanställt Svenska folkets fågelramsor: http://www.sofnet.org/index.asp?lev=4916&typ=1Man kan skicka in egna också: http://www.sofnet.org/index.asp?lev=4202&typ=1Krakan
Min spontana känsla var Talgoxe och det verkar ju många här också tro. Hemma lät dom i alla fall lätt så att man kunde sagt Prickig korv.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|