Full version: Växtval i en slänt
Chamomille
Utanför vår veranda har vi byggt som en halvcirkelformad platå:
[attachment=16908:Platån.JPG]
På platån ska det bli gräs (tills vi kommer på nåt annat). Men, det är slänten det är frågan om. Runt platån är det alltså en slänt. Slänthöjden är mellan 1 (vänster) och 3 meter (höger). Det är inte på tal om gräsmatta där - för brant att klippa. Vad skulle ni ha planterat där?
Solen kommer från vänster på morgonen och går ner till höger (något skuggigare till höger).
Alla roliga, tokiga tips är välkomna thanks.gif

Platån är större än på bilden - halvcirkel....
Solstorm
Något med rejäla rötter som binder. Stora ormbunkar. Det har jag, de växer bra både i skugga och i solgasset. Det har rejäla rötter och hjälper till att förhindra att det rasar.
skogstroll
nåt prydnadsgräs kanske, finns massa tjusiga sorter
KURT
Krypoxbär brukar täcka bra, har bra rotssytem och kan vara ganska fina som marktäckare.
Chamomille
Tack för tips!
Ormbunkar lät ju vackert. Likaså gräs och krypoxbär. Man kan ju dela in i olika avdelningar, jag menar jag behöver ju såklart inte ha samma växt överallt...
Växer krypoxbär fort? Ska jag ha många plantor (tätt)? Det är ju trevligt med vintergrönt.
Tips på ormbunkssorter? Och gräs?

Kom och tänka på klätterhortensia (heter den så?). Skulle den kunna växa där tro? I den skuggigaste delen? Planterar man den uppe eller nere i så fall?
skogstroll
Miscantus finns ju i massa fina varianter. Själv har jag kopparstarr (inte så hög) som har en härlig färg! smile.gif Men som sagt man kan ju blanda med annat! Jag har kopparstarr intill lavendel o det ser ju väldans trevligt ut! (PS hur går det med växthuset?)

[attachment=16921:kopparst.jpg]
Chamomille
CITAT (skogstroll @ 17-04-2008, 12:48) *
Miscantus finns ju i massa fina varianter. Själv har jag kopparstarr (inte så hög) som har en härlig färg! smile.gif Men som sagt man kan ju blanda med annat! Jag har kopparstarr intill lavendel o det ser ju väldans trevligt ut! (PS hur går det med växthuset?)

[attachment=16921:kopparst.jpg]

Oj, det såg vackert ut!

Hmm... Växthuset är inte på plats. Inte ens gruset... Joorå, lite grus är på plats, det fattas ett lass som sambon nog tar hem idag, som vi får kärra fram sweatingbullets.gif Det går ju inte att köra på gräset, suck. Sen blir det gjutning i helgen hoppas jag. Hoppas alltså biggrin.gif Så snart kanske du ser ett nytt växthus när du sitter på bussen smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon