Fru fet
Jag har (eller hade - j-la rådjur) en del vildtulpaner i min söderrabatt och i år har de frösått sig duktigt. På sommaren blir det dock väldigt torrt och gassigt i den rabatten, så jag funderar på om man bör plantera om de små liven , de är ju bara som ett strå med fröhatt på och förmodligen rätt torkkänsliga? Kruka och peta ner till hösten eller låta dem vara, vad är bäst? Jag vill gärna ha fler av dem happy.gif !

Förresten , hur lång tid tar det innan de kan blomma?

jenny
Eva i Höga
Hoppas du får svar här! Jag har precis samma fråga, sådde vildtulpan förra året och de står i kruka, vet inte vad jag ska göra nu. Det är ju inte några kraftiga plantor precis så jag vågar inte röra dem.
Fru fet
Kan svara mej själv nu faktiskt eftersom jag "råkade" ramla in på zetas i går em och passade på att fråga där flirting.gif . Vildtulpan är av den sorten som vill ha en riktig solbakning under sommaren, även mycket unga plantor. Deras svar var alltså att jag skulle låta tulpanungarna stå kvar i den torra söderrabatten.
Ungefär två år från fröplanta (litet strå med ett frö i toppen) till blommande lök kunde det ta så det är bara att ha tålamod.

jenny
Eva i Höga
Vad bra att du fått svar. Då tror jag att jag ska gräva ner min kruka i rabatten och hoppas på att de växer till sig där. Kanske man har blommande vildtulpan om några år.
Christer i Falköping
Man skall aldrig röra frösådda lökväxter första året. Då är risken stor att de dör genast. Andra året däremot går det utmärkt. De flesta lökväxter som blommar på våren och vissnar ned till sommaren, störs inte av en varm torr sommar för då vilar de ändå.
Christer.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon