*Ulrica*
En snabb fråga bara:

När jag tog upp och planterade om pelargonerna så klippte jag ju ner dem rejält efter typ två veckor. Sedan dess har jag liksom fortsatt att klippa dem för att de ska bli så buskiga som möjligt. Men det kanske inte är rätt? Håller jag på sådär i evighet lär de ju aldrig blomma.... slap.gif

Samma med sticlingarna jag tog då, de har jag också klippt i...

Hur gör ni?

Och en sak till förresten. Planterar ni om dem under sommaren. Jag tog krukor som var typ 4-5 centimeter större i diameter när jag planterade om dem och de är redan fyllda med rötter. Ska det fortsätta så så får jag ha dem i 10-litershinkar nästa sommar...
Fenja
Stor kruka ger ofta stor tillväxt. Jag hade mina moderpellisar i 3-5 literkrukor. Du behöver inte klippa bort mycket när du toppar, det räcker att ta de små bladen längst fram i varje topp. Lämna knopparna så kommer blommorna!
Mvh
Fenja
*Ulrica*
Hm... lämna knopparna... Ser jag skillnad på knoppar och "de små bladen längs fram i varje topp"?

Du fortsätter alltså med detta toppande hela säsongen? Hur länge lever en pelargon förresten?
Lemonne

Jag tycker det är svårt att dra alla pelargoner över en kam... Vissa sorter blir helt enkelt höga och skjuter sidoskott utan hjälp, andra har ett krypande växtsätt, en del som hängpelargoner t.ex. ska man helst inte röra över huvudtaget! Toppa ska man göra om man tycker de blivit för rangliga - men blir de för rangliga beror det oftast på för lite ljus, så då är det bara att ta en stickling och ge pelargonen bättre förutsättningar. Jag kan erkänna att jag oftast bara "toppar" en pelargon när jag behöver sticklingar. Aldrig annars.

Jag planterar om pelargonen först när den börjar se överdimensionerad ut i jämförelse med krukan. Detta kan ske när som helst under sommarhalvåret.

Jag tycker nog du ska låta dina pelargoner vara ifred. Ge den lite tid så ska du se att den ger sidoskott och vackra gröna blad. Nyp av de första knopparna som kommer så ska du se att pellisarna kommer ge dig dubbelt så mycket blommor så småningom. Ta också bort gulnande blad eller blad som är alldeles för stora för att ge plantan luft och ljus.
aldo
Borta ...........
Fenja
Ulrica jag småtoppar hela tillväxtsäsongen ja!
Mvh
Fenja
*Ulrica*
Tackar, allihopa! Svaret blir alltså ungefär som vanligt:
Det beror på.... och alla gör olika och alla gör rätt! Det vill säga - man får själv prova sig fram till sin egen variant. tongue.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon