Full version: physalis
ruskprick
Hej!
Jag har sått physalis ifrån bär som jag har köpt i affären. Nu har dom grott och då undrar jag :

- när jag planterar om dom, ska man sätta ihop flera "plantor" eller blir det en enda stor planta av ett enda
frö???
- ska dom toppas?
- När kan man ställa ut dom?
- Kan man odla dom i en stor kruka ute eller bör de stå i en rabatt?
- Vill dom ha full sol?
dunno.gif

Snälla hjälp en nybörjare crazy.gif
Malvia

Köp några bär, sug ut det "göttaste" fruktköttet. De små frö Du får kvar har då blivit förberedda för sådd. Stoppa ner fröerna i såjord och förvara krukan fuktig vid ca. 20 grader.
När de första bladen efter härtbladen kommit bör Du skola i egen kruka och placera krukorna varmt och ljust.
När frostrisken är över bör de ut på en varm och solig plats.
Bajare
Hej,

Det går bra att odla physalis i krukor. Dom skulle inte utsättas för frost.

Bajare
Alexander-VG-zon3
dock tål dom lätt frost men då handlar det ju om stora vuxna ex ,, mina stora physalis hade jag ute förra hösten i -1c och då frös bara topparna . plus finns det ju dom som man kan ha uteåretrunt

men jag har haft min ute sedan mars dock med skydd ,, du kan sätta ut dom när dagen är runt +10c +15c och ta in vid frost . den vill stå i full sol och måste alltid stå i ett gruntvatten bad .

du kan både odla dom i kruka och i rabbaten ,, i kruka måste dom som sagt hållas välvattnade .

du kan toppa den om du vill .
MariaS
Jag rekomenderar stor kruka. Får de växa i rabatten, blir de väldigt stora och ger mindre skörd.
Till hösten tar du sticklingar och sätter i krukor inomhus, eller på ljus plats med minst +10 grader. Då kan du fortsätta skörda under vintern.
Det går också att klippa ner planta och ställa in.
vattna ofta! De slokar om de får för lite vatten, men svarar fort när de får det.

Lycka till
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon