Full version: olivträd
annaviktoria
Jag fick ett litet olivträd i födelsedagspresent (tjoho!) men jag vet inte så mycket om hur jag ska sköta det. Gjorde en sökning men kom inte fram till så mycket - varmt på sommaren och kyligt på vintern, inte överdrivet mycket vatten.
Har någon egna tips om hur det ska tas omhand?
andreas i uppsala
Ta in den innan frosten kommer och förvara den i ett rum med cirka 10 grader.Den behöver helst ett lysrör.Den tappar en del blad på vintern särskilt om den står mörkt.vattna 1-2 gånger i veckan och gödsla en gång i veckan på sommaren.På vintern ska den ha mindre vatten.
Ta ut den i slutet av april när frosten garanterat är borta.Täck den på våren för att skydda den mot vårsolen.(förvänta dig inte att den kommer att växa så mycket eftersom olivträd växer "ganska" långsamt
Hellan
Vilen super-present! wub.gif
Andreas har redan tagit upp det viktigaste. Jag hade inte möjlighet att förvara mitt träd vid rätt temp o ljus förra vintern, men jag gjorde mitt bästa, den tappade alla blad o jag trodde det var kört, men nu står den på balkongen o har massor av friska fina, nya blad ändå.
Lycka till!

Kram från Hellan
annaviktoria
OK, lite mer att gå på... Tack
MadeleineB
Jag har min oliv inne (fast jag vet att jag inte borde) sedan flera år. Jag kan inte motstå det, för jag älskar olivträd och det piggar upp mig så under den mörka årstiden.
Men det är inte ett stort träd, mer som en krukväxt...
Jag märker att det egentligen inte tycker om värmen från elementet. Ändå har jag det i ett österfönster, så det får ljus åtminstone.

Jag dödade ett för några år sedan, det torkade ut, så nu använder jag en självvattnande kruka (men ibland glömmer jag kolla att det finns vatten, så då kan det stå utan några dagar).

Det här är säkert inget idealiskt sätt att odla oliverna, men man kan ju behöva något under vintern också. Och jag har sett att det växer sakta, kanske extra långsamt, eftersom det inte har optimal växtmiljö, men det växer i alla fall...

Men om du har ett riktigt stort olivträd kan du ju inte experimentera så här, det lämpar sig bättre för ett litet, som man i värsta fall kan ersätta...
Hälsningar
MadeleineB
annaviktoria
Det är liiitet - 30cm eller så... Men det verkar trivas ute just nu, har redan fått lite ny tillväxt. Får experimentera i vinter - har inget ställe som är så himla kallt hemma hos mig
ninjagreen
Hej! Om du har ett trapphus med fönster, så pröva att sätt det så ljust som
möjligt där. Trapphus brukar hålla ett någorlunda kallt klimat om vintrarna. Hälsar Nina.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon