UNL
Hej!

Vi vill ha ett insynsskydd mot en väg.
Vi har stora gamla Bondsyrenen en bit av den del vi vill skydda men det är ca 10 meter öppet fortfarande.
Drömmen vore att kunna fortsätta med stora syrener men jag vet inte vilken som lämpar sig bäst som fritt växande syren.
Vilken sort växer fortast?
Vi funderar på Ungersk syren och vill veta lite skillnader mellan den och Bondsyren.
Vi bor i zon 6
Kan man köpa stora plantor och vad brukar de kosta?
Det känns som om man köper rejäla plantor så har man kommit lite på vägen och kanske får se lite tillväxt redan första sommaren.

/Ullis
lynnis
Funderar också på att plantera syrener. Läste om en norrlandssyren som heter julia som skulle likna ungersk syren men den skulle vara mer snabbväxande och härdig högre upp. Kanske ett alt?
Christer i Falköping
Ungersk syren har lite grövre blad, något annorlunda blommor som doftar svagare, sök på Google så får du snabt bilder på hur de ser ut. Växer ungefär lika snabbt som den vanliga syrenen. Den stora fördelen är att den inte skjuter rotskott lika hystreriskt som den vanliga syrenen. Jag tycker att den är helt ok.
Christer.
CGB
Här är några tidigare förslag,
http://www.odla.nu/forums/index.php?showtopic=63651&hl=
Bondsyren har oftare rotskott än ungersk syren. Ungersk syren tenderar att med tiden flytta upp blomställningarna upp i toppen av långa slanka stammar.
Anders Roslagen
Om det ska fungera som insynsskydd är det väl bra med rotskott antar jag, så att det blir tätare. Annars skulle en namnsort av bondsyrén som ´Krasnavitza Moskvy´vara vacker, men där måste man ta bort eventuella rotskott. Namnsorten ´Norrfjärden´ med mer eller mindre dubbla blårosa blommar kan väl passa bra, den är rotäkta.
Den enda namnsort jag känner till av den ungerska är ´Oden´och den växer långsamt.
netaave
Plantera både ock, varannan planta ungersk och varannan bondsyrén, min granne har så och det ser rätt fint ut, dom blommar precis efter varandra så hon har en blommande häck hela sommaren.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon