Full version: Rosor till häck
lynnis
Har sökt och läst men känner att jag fortfarande har lite frågor. Är helt novis gällande rosor men vill så gärna ha en roshäck ut mot gatan. Bor i zon 1, och häcken kommer stå i söderläge, dock bakom ett rel skuggnade staket i början när de är små. Vill ha rosa el vita blommor men det är inte det viktigaste. Det jag prioriterar är att höjden är minst 1,50 och att de är så friska som möjligt. Vi har dessvärre sandjord men kommer jordförbättra så gott det går. Lite annat jag funderar över är om det kommer ta många är innan de når upp till över en meters höjd och börjar ge någon form av avskärmning (är trött på all insyn). Har läst på lite om kanadarosor och rugosa/ rugosahybrider men det snurrar i huvudet av alla möjligheter confused.gif . Vill också gärna att häcken ska kunna stå utan att jag behöver binda upp den om möjligt.

Tacksam för alla tips och råd!!!
*Ulrica*
Jag ska plantera 35 meter häck om ett par veckor. Mitt slutgiltiga val blev rugosahybrider/kanadarosor och sorterna: Jens Munk, Martin Frobischer och Louise Bugnet. Rosa och vitt, 120-180 cm höga, friska klarar skugga och lite sämre jord, behöver ej bindas upp. En sort i samma kategori som blir lite högre men även bredare är Ritausmaa. Jag lånade "Rosor för nordiska trädgårdar" av Lars-Åke Gustavsson på biblioteket - en otroligt fulltäckande bok. Långa kapitel med förslag på sorter för olika användningsområden.

Tänk på att det i slutändan handlar om vilka sorter du kan få tag på och till vilket pris och att då kanske valmöjligheterna minskar. Jag fick tag på andrasortering på Flora Linnea i Helsingborg, då blev det lite lindrigare för plånboken. 60 plantor blir ju en del...

Jag vet inte hur lång tid det tar innan de växer upp dock...
Kajsa
Välja häck
Här har du en tråd som Ulrica startade här, du kan läsa den först och se om något passar dig i smak.
Även om du bor i zon 1 är det väl en tuffare ros som gäller för en häck, Austinrosorna kanske passar bättre inne i trädgården.
svennis
Kör med Ghislaine de Feligonde, men du får ju inget insynsskydd-
På vintern är ju rosen bar. Jag tycker mycket om Poppius, blommar kort tid.
Liguster ger ju skydd. Rosa Nitida Defender, blir ju fort till din höjd. Kanske yes.gif
svennis, zon 1
lynnis
Tack för era svar, insynsskydd på vintern behövs inte. Då sitter vi inte ute flirting.gif Har tittat på den tråden som Ulrica startade... Blir alla roshäckar väldigt breda? Har endast 4-5 meter mellan huset och staketet.

Ville bara tillägga att vi har lite dille på ätbart i trädgården så ätbara nypon är ett plus.
*Ulrica*
CITAT (lynnis @ 17-04-2008, 21:27) *
Blir alla roshäckar väldigt breda? Har endast 4-5 meter mellan huset och staketet.
En friväxande häck får du nog räkna med blir ungefär lika bred som hög. I boken jag har rekomenderat står det att det finns ett litet utbud av rosor för klippta häckar. De som nämns är:
Främst följande vildrosor: Rosa hugonis, R. pendulina och R. rubiginosa kan i zon 1 bli mer än 2 meter höga, klippta häckar.
Upp till 1,5 meter: Samma som ovan samt bland andra R. pimpinellifolia 'Plena', 'Rose de Rescht', Helenae 'Hybrida' och de tre rugosahybriderna 'Grootendorst'.
vårskutt!
skulle inte en gammal hederlig Rosa Rugosa funka? Mina föräldrar hade en för många många är sedan, minns att den blev full av stora vackra nypon!
Mycket härdig och tålig, inte en massa skötsel om jag minns rätt confused.gif
Våran var blandad vita och rosa blommor, doftade väl också tror jag...
Kolla in den du! Säljs i 10-pack som häckplanta, billigt!
Sommartorparn
CITAT (lynnis @ 17-04-2008, 21:27) *
Tack för era svar, insynsskydd på vintern behövs inte. Då sitter vi inte ute flirting.gif Har tittat på den tråden som Ulrica startade... Blir alla roshäckar väldigt breda? Har endast 4-5 meter mellan huset och staketet.

Ville bara tillägga att vi har lite dille på ätbart i trädgården så ätbara nypon är ett plus.

Varken sandjord eller skugga är idealiskt för rosor, men just rugosorna (vresros) är ju kända för att kunna växa i nästan ren sand. Frågan är om dom klarar skuggan av staketet?

Just rugosahybriderna Grootendorst skulle annars passa bra genom att dom har ett upprätt växtsätt. Kan bli en relativt smal häck även om du inte klipper dom. För övrigt är dom rustika kräver inte mycket skötsel. Kallas även ''Nejlikeros" p.g.a blommans form. Bilder finns här:

http://images.google.se/images?um=1&hl...+j+grootendorst

Finns i färgerna rött, rosa och vill, samt även Rigne Relander som har en mera klarröd färg än den vanliga Grootendorsten.

Det jag skulle göra i detta läge vore kanske att byta ut det täta staketet med något luftigt med ribbor eller rutor, alternativt armeringsmatta eller gunnebostängsel och sedan låta klängrosor och klematisar blandas där så att det blir blomning från vår till höst. Det finns flera varianter: ett lägre staket som rosorna häver sig över, en spalje, som blir som en vägg, lägre staket kombinerat med överliggare, etc. Men de flesta rosor (utom vresros och pimpinell) vill ha lite kraftigare lerjord för att trivas så det skulle kräva byte av jord.
KURT
Tröttnar man inte på de där storblommande varianterna i längden? Jag tycker att olika typer av vresrosor, speciellt de mera högvuxna sorterna blir vackrare och mera naturligt.
*Ulrica*
CITAT (Sommartorparn @ 18-04-2008, 09:52) *
Det jag skulle göra i detta läge vore att byta ut det täta staketet med något luftigt med ribbor eller rutor, alternativt armeringsmatta eller gunnebostängsel och sedan låta klängrosor och klematisar blandas där så att det blir blomning från vår till höst.
DET var ju en toppenidé om man vill hålla det smalt! Och så slipper man en massa klippning som en klippt häck innebär!

CITAT (KURT @ 18-04-2008, 10:05) *
Tröttnar man inte på de där storblommande varianterna i längden?
Nääääää, det kan jag absolut inte tänka mej!!! biggrin.gif
Stiffe
Tja, mycket är det ju en fråga om tycke och smak. Staketets skugga kan jag inte tänka mig är något problem, så vida vi inte talar om plank och en höjd på 2 m? Visst, sandjord är torrt och magert, men oj vad jag skulle vilja ha det istället för dåligt dränerad lerjord. Du bor ju också i skåne, vilket innebär att det i princip finns obegränsade mängder med hästskit på gångavstånd. Det är i princip allt du behöver till sandjorden, osså vatten förstås, särskilt i början. Om du se´n väljer en lämplig ros så ska du normalt inte behöva vattna. Personligen tycker jag att rugosarosorna är lite trista, (med ett eller annat undantag), och jag tycker att om man bor i zon 1 och kan odla nästan alla rosor så ska man utnyttja det.

Ulricas invändning är tyvärr berättigad som en trist praktisk realitet att rätta sig efter, särskilt om det är nu du vill plantera häcken. Det går att komma runt om ekonomin tillåter och häcken inte är för lång. Då kan man köpa vanliga rosbuskar istf häckplantor.

Bredden brukar vara nästan som höjden. Rosa Helena är ju himla trevlig, men den bör du nog undvika om du vill kunna komma fram...

Jag gör som alltid och förespråkar väldoftande och charmiga gammaldags rosor biggrin.gif . Väljer man engångsblommande rosor så är de generellt friskare och tåligare (behöver mindre näring och vatten). Alltså, kraftiga, täta och stadiga buskrosor finns t ex inom alba-, gallica-, damascena-, bourbon- och portland-grupperna.

Kör hårt! Självklart ska du ha en roshäck ut mot gatan. Välj vackra och framförallt starkt väldoftande rosor, så kommer grannarna att bli grymt avundsjuka. He, he, rätt åt dem naughty.gif !

Stefan
vårskutt!
men blir det nypon på alla dessa som ni föreslår?? det var ju ett av kraven som jag minns det...
Sommartorparn
CITAT (vårskutt! @ 19-04-2008, 09:16) *
men blir det nypon på alla dessa som ni föreslår?? det var ju ett av kraven som jag minns det...

Javisst ja, nyponen! smile.gif

Jag vet inte om man kan använda alla rosors nypon i mat, vissa rosors nypon är framför allt uppskattade för att dom är dekorativa.

Grootendorst har inte många nypon. Den vanliga vresrosen Rugosa däremot har många stora nypon som är utmärkta att använda i allehanda matlagning.

Jag föreslår två saker:
1) Gå till Biblioteket och låna "Rosor för nordiska trädgårdar del 2" (i den senaste nyutkomna upplagan heter den del 3). Där finns långa listor på rosor efter egenskap. Du kan se vilka rosor som passar som häck, vilka som passar hängandes över ett staket, vilka som har många nypon, etc.
(Där kan du se bilder på hur fint det blir med klängros på staket eller spalje!)

2) Gå in på danska Rosenpostens hemsida. Under "avancerad sökning" har du möjlighet att söka bland deras rosor på egenskaper som höjd, färg, användning, etc. Vill du ha en lista på rosor som ger många nypon söker du på "mange hyben". Tyvärr kan man inte kombinera sökning för häck och "mange hyben", men man kan göra två listor och sedan se vilka rosor som finns med på båda.
lynnis
Tackar så hjärtligt för era svar thanks.gif . I vanliga fall är jag en person som gillar att läsa på och sätta mig in i saker innan jag tar mig för det, men med en helt tom trädgård, en liten son som kräver mycket så har jag fått ta lite hjälp av er på odla i mina val på sista tiden. Förra året innan den lille kom så planterade vi 250 bokplantor och i år har vi fått ner tre fruktträd och en rad hallonplantor. Har prioriterat det som tar långt tid och nu skulle vi gärna få lite avskärmning mot gatan på framsidan.

Staketet är inte så högt, ca en meter och nypon är inte ett måste. Det enda jag önskar är att det är så friska rosor som möjligt och att de går i rosa eller vitt. Remonterande är givetvis trevligt och väldoftande. Sen är det skönt om de håller sig uppe av egen kraft så de inte lägger sig ner på gräsmattan och att höjden blir 1,5-2m. Låter kanske som många krav ändå unsure.gif
Sommartorparn
Hur lång häck rör det sig om?

Vad vill ni göra på utrymmet mellan häck och hus? Sittplats? Gång? Eller får häcken fylla ut hela utrymmet?

Vad är det för typ av hus? Gammeldags miljö? Villaområde från en viss period? Sånt spelar också in vad gäller vad som passar.

Eftersom detta är en framsida så skulle jag tycka det är viktigt att häcken är någotsånär snygg även när den inte blommar. Tyvärr ser många av de engångsblommande gammeldags rosorna ganska anskrämliga ut efter blomning. Därför skulle jag tycka det vore viktigt med lång blomning, höstfärger, nypon och inte alltför spretigt växtsätt. Rugosorna ligger bra till på alla punkter. Har du något emot rugosorna?

Det finns förstås också andra rosor som har höstfärger o nypon, men tyvärr är det svårt att läsa sig till hur en rosbuske ser ut på vintern, utan då får man nästan ha sett dom i verkligheten.
Kajsa
Louise Bugnet växer prydligt och upprätt, lägger sig aldrig ner i regn och blir 1. 80 - 2 m x 1.5 m bred. Rosen får också stora plattrunda oranga nypon, dessutom doftar rosen gott och lite kryddigt. Blommar hela säsongen.

Louise Bugnet, alltid frisk. Rosen som har allt.
lynnis
[attachment=17012:DSC00960_new.JPG][attachment=17012:DSC00960_new.JPG]

Så här ser vårt hus ut. Ska målas vitt nästa år och vill ha en lite mer "romantisk" känsla på framsidan. I hörnen vid staketet på båda sidor ska vi plantera några högre buskar i grupp för att runda av lite. Vi funderar på syren alt schersmin. Staketet skall målas vitt och bakom det skulle jag vilja ha en roshäck.

Tack till er som svarar smiley_small_hug.gif
Sommartorparn
Tack för titten!
Jag förstår att ni behöver en häck. Det blir säkert jättefint! tummenupp.gif

Så här tycker jag:
Om ni ska måla huset vitt och allting annat är vitt, så blir det mesigt med en roshäck som bara blommar vitt. Louise Bugnet är ett jättebra förslag, men jag skulle i så fall blanda upp med 1-2 andra sorter som ger mera färg.

Om huset blir vitt skulle det annars passa med en häck av Hansa, kanske med inslag av några andra rosor med likande växtsätt. Hansa är en klassisk häckros. Blir två meter hög, tät ända från botten, doftar gott och ger ätliga nypon. Den börjar blomma redan i början av juni, sedan vilar den sig lite i juli och har lite färre blommor, och sedan kommer den igen med full kraft i augusti och blommar långt ut på hösten. Fördelen med Hansa är att den ofta säljs som barrotade häckplantor i knippen om 10 vilket gör att priset blir överkomligt.

För att få en omväxlande häck kan man blanda med rosor med liknande växtsätt, helst med några som har lite annan blomningstid än Hansan och som därmed överbryggar veckorna i juli när Hansan nästan inte blommar alls. Efter att ha tittat i LÅG's bok tycker jag dessa skulle kunna passa (men har själv ingen erfarenhet av dom):

Blanc Double de Coubert (helt vit, börjar blomma en vecka senare än Hansa och börjar få färre blommor en vecka senare i juli. Kommer sedan igen med full blomning i augusti och fortsätter långt in på hösten)

George Will (lilarosa, börjar blomma i mitten av juni till mitten av juli, vilar sig med färre blommor hela augusti och kommer igen för fullt i september för att fortsätta långt ut på hösten.

Fler förslag?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon