|
Jag ska göra ett bl a göra ett fågelbad men har olika uppgifter om hur det ska gå till. Finbetong ska tydligen användas men hur länge ska det brinna? En del säger ett dygn och en del minst 3 dygn. Vad gäller?
Ju längre det får ligga ifred och bränna ju bättre är det ju! Ett dygn låter lite tycker jag, dom rabarberbladen jag gjorde i fjol låg i 4 dygn innan jag tog hand om dom. Sök bland diskussionerna så hittar du tips om gjutning!
Gör man det väldigt tunnt (typ 1-2 cm) kan det vara klokt att vänta lite längre, men annars skall betongen ha brunnit så pass att du kan riva din form nästa dag. Betong mår bra av att bli vattnad för att inte spricka (torkar för fort) och om det är ett fågelbad så är det ju bara att använda direkt då!
Men är det någon som har erfarenheter av att få det vattentät? vore kul o höra om någon har lyckats! :)
Undrar jag också.  När man läser tipsen i t.ex. tidningarna så använder ingen där vattentätare - och då borde ju deras rabarberblad också läcka! Men om man gjuter krukor är det ju en fördel om överflödigt vatten rinner rakt igenom.
Mariann
16-08-2003, 07:47
Väldigt läckra dessa rabarberblads gjutningar. Hur exakt gör man dom? Vill gärna testa detta
Gunilla i Skåne
16-08-2003, 20:15
Har gjutit en 4-5 "rabarberblads-bad" utan att tillsätta något extra, de håller tätt, vet inte om jag bara haft tur ! /Gunilla
Antagligen!  Trodde att grannens hundar kom och drack ur vattnet en timma efter att jag fyllt på.
Mariann
17-08-2003, 07:18
MEN HUR GÖR MAN DÅ??
Jösses! Att gjuta fågelbad har diskuterats ganska mycket - kolla bl.a. in den här diskussionen! - sök också så hittar du fler tips och goda råd.
Mariann
17-08-2003, 16:31
Sökte o sökte men inte hittade jag nått men inte trodde jag det låg i vatten i trädgården. Fågelbad är ju vatten så hade jag bara tänkt lite till så Ett jätte tack för infot. Jag ska lusläsa och hoppas jag fattar bara
rosettei
18-08-2003, 01:55
gröna rum har på sina sidor nåt om gjutning
citat; När sommarens växter ska planteras går det åt krukor. Gröna Rum visar hur du enkelt kan gjuta dina egna betongkrukor.
Gjutning av betongkrukor För gjutning av krukor och klot behövs finbetong vatten i en kanna blandredskap plasthandskar plastkrukor små och stora stenar till dekoration olika bollar frigolitbitar tegelsten kruka med sand sax mejsel
Finbetong och vatten blandas till en grötaktig konsistens utan klumpar. Fyll sedan en ytterkruka till ungefär hälften med betongblandningen. Kristina Strand trycker sedan ner en vanlig blomkruka av plast i ytterkrukan.Hon har klippt en rund bit pappkartong som hon trycker fast under botten på den mindre krukan. Dessutom en bit frigolit som ska utgöra det dräneringshålet i den blivande betongkrukan.
Det tar 4 timmar innan betongen härdar. För att få en fin kant lägger Kristina på små stenar som finns att köpa i blomster- och akvarieaffärer. En tegelsten håller den lilla krukan på plats inuti den större.Var noga med att den hamnar i mitten! Efter 24 timmar kan man ta loss ytterkrukan och skära eller klippa loss innerkrukan och ta bort frigolitbiten. Knacka ut ett dräneringshål med hjälp av en mejsel.
För att tillverka ett klot användes vanliga leksaksbollar av plasti olika storlekar. Fyll en kruka med sand och gör ett avtryck av bollen i sanden. Klipp bort pipen på bollen - den ger fula avtryck - och fyll finbetong i bollen. Sätt den i sanden och låt stå minst 24 timmar. Ett stort rabarberblad eller bergeniablad ger en vacker form: Lägg bladet med baksidan uppåt på en sandbädd och lägg betong på bladet. Härda 4 timmar och drag sen loss bladet. Lycka till!
Nisslas
18-08-2003, 03:07
Men måste man verkligen gjuta då?
Jag har en bekant som använde en gammal parabol, det funkar utmärkt och fåglarna stortrivs.
Ingrid på Västkusten
18-08-2003, 07:45
Apropos få vattentätt - man kan använda vattentätare åsså kan man använda det många använder - d v s man slätar till betongens yta till ett 'glas'. Egentligen är det mestadels dåligt kompakterad cement som läcker - och är man dåligt på det ifrån början kan ingen vattentätare hjälpa till - däremot hyjälper vattentätare till att nå ännu längre - för många läcker - fast lite lit egrann.
Användning av vattentätare gör ju också att saker å ting HÅLLE¤R längre. Att ingen använder det beror npg mest på att alla vi som gör är hobbyister - och kanske också vill hålla ner kostnaden- det skall vara enkelt etc.
Men det krävs så lite trix för att det skall bli ännu bättre! Och en hel del vill itne att trädgårdsornamenten skall hålla jättelänge helelr utan vittra lite lätt /del av charmen/
Hälsar Ingrid
Mariann
18-08-2003, 07:56
Kan man inte lacka in eller utsidan då?
CITAT (Mariann @ 18-08-2003, 08:56) Kan man inte lacka in eller utsidan då? Om du tar in fågelbadet på vintern så funkar det nog att lacka insidan, fast det är ingen evighetslösning det heller. ... det finns ju epoximasor som tätar ytan och sånt men då börjar vi prata miljö istället antar jag. Jag tror inte att det egentligen läcker ur gjutningen, den snarare suger åt sig fukten iom att betongen har kapillära egenskaper. När jag tänker efter så kanske det hjälper att olja in utan så den mättas, men då får man ju en mörkare yta oxå.
Ingrid på Västkusten
18-08-2003, 13:39
CITAT (Tommy @ 18-08-2003, 13:20) CITAT (Mariann @ 18-08-2003, 08:56) Kan man inte lacka in eller utsidan då? Om du tar in fågelbadet på vintern så funkar det nog att lacka insidan, fast det är ingen evighetslösning det heller. ... det finns ju epoximasor som tätar ytan och sånt men då börjar vi prata miljö istället antar jag. Jag tror inte att det egentligen läcker ur gjutningen, den snarare suger åt sig fukten iom att betongen har kapillära egenskaper. När jag tänker efter så kanske det hjälper att olja in utan så den mättas, men då får man ju en mörkare yta oxå. Vettigt vettigt *applåder'!!! Hälsar Ingrid
CITAT (Ingrid på Västkusten @ 18-08-2003, 14:39) CITAT (Tommy @ 18-08-2003, 13:20) CITAT (Mariann @ 18-08-2003, 08:56) Kan man inte lacka in eller utsidan då? Om du tar in fågelbadet på vintern så funkar det nog att lacka insidan, fast det är ingen evighetslösning det heller. ... det finns ju epoximasor som tätar ytan och sånt men då börjar vi prata miljö istället antar jag. Jag tror inte att det egentligen läcker ur gjutningen, den snarare suger åt sig fukten iom att betongen har kapillära egenskaper. När jag tänker efter så kanske det hjälper att olja in utan så den mättas, men då får man ju en mörkare yta oxå. Vettigt vettigt *applåder'!!! Hälsar Ingrid *bockar artigt*
Mariann
18-08-2003, 19:59
Bilar står ju ute på vintern
Ingrid på Västkusten
18-08-2003, 21:24
De stackarna - här på V-kusten är att ha en bil ute = at ta död på den inom ett visst antal år. Efff - förresten vad har bilar med betong att göra?
Undrar ingrid
CITAT (Mariann @ 18-08-2003, 20:59) Bilar står ju ute på vintern Ja, men den lacken är avsedd för ändamålet. Det finns ingen lack som är framtagen för betongfågelbad, och därför är det stoooor risk att den krackelerar och fryser loss. Men prova gärna och säg hur det gick.
Hasse_h
19-08-2003, 07:24
Det finns ju golvfärg man kan använda på t.ex. utomhustrapppor av betong. Det borde gå att använda i ett fågelbad även om det blir stående i vatten hela tiden. Ytterligare ett alternativ skulle kunna vara Epotex Akvarielack som jag själv använt vid lackning av betongspacklade akvariebakgrunder. Läs mer om den på http://www.epotex.se. Den har ingen negativ påverkan på miljön efter härdning iaf. Är dock osäker på hur akvarielacken fungerar vid temperaturer under noll grader, kanske bör man ta in fågelbadet på vintern i så fall.
Mariann
19-08-2003, 12:35
Jag har inget rabarberbladfågelbad i betong .Det var bara en tanke eftersom diskussionen gick om läckande bad. Men däremot har gubben precis lackat krukor på insidan med billack, men dom ska ju vara inne på vintern. Vill inte ha patina på just dessa.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|