Bee
Ja, så är det hög tid att gräva bort praktlysingarna. Några kanske sparas men huvuddelen skall BORT! Några av ersättarna står i småkrukor på vardagsrumsbordet, bla stormhatt.
Tanken är att lägga markduk i gropen för att hindra nyinflyttning av praktlysingarna men ett problem finns även ovan jord.
Hur skärmar jag av mot grannen på ett snyggt sätt?

[attachment=16929:Praktlysingar.JPG]

Ja, grannen har inte haft något intresse av sin trädgård på några år nu. Och det har varit ömsesidigt tills jag fick för mig att börja om förra året. Rabatten på bilden fick dock stå tillbaka, orken tog slut.

Helst hade jag haft en liten låg mur men det blir för dyrt. Vad finns det för alternativ som inte ser för illa ut?
Anna i Åkarp
Staket? Spalje med klätterväxter? Mur av torvblock?
Bee
Klätterväxter kanske kunde vara något! Man kunde låta klematis eller murgröna klänga i - och klä in - det trista nätstaketet.
Bra tips! Tack!
Alba
Humle växer ju bra och blir väldigt tät. Du kan sätta ner några stolpar av tex armering med jämna mellanrum och låta humlen klättra på. Då får du lite olika höjder på "väggen".

Eller armeringsmatta(eller vad det nu heter) som på den här bilden.....scrolla ner en bit.
Sylvia
Men om du sätter dit en rad humle att klättra i staketet, så slipper du problemet med all annan växtlighet, den tar nämligen fullständigt över whistling.gif

Jag glömmer aldrig när vi var dumma nog att plantera humle för att klättra i pergolans stolpar. När vi sedan ville ta bort den för att plantera rosor där, fick vi ta till såg, yxa, hacka, grep, spade och nästan dynamit för att få bort de jättesega, armtjocka rötterna som vi grävde oss efter nästan till Kina! duh.gif

Anna i Åkarp
Vildvin kan nog bli väldigt fint också, det har jag själv tänkt ha klängande på ett staket. Jag älskar höstfärgerna men törs inte ha det i närheten av huset, vill ju inte att den ska tugga i sig tegelfasaden. smile.gif

Hur som helst, vildvin är väl ganska snabbväxande, tätt och tåligt så du kan få ett bra insynsskydd snabbt om du vill ha det.
lissa
Murgröna blir jättefint, jag har det på min balkong för att inte behöva se baksidan på huset mitt emot som är så fult, och samtidigt blir det ju ingen insyn. Man kanske kan blanda vildvin och murgröna..
svemar
måste man klippa ner vildvin varje år eller hur fungerar det?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon