Full version: Larver i Hallonen!
Belinda
Halloj!
Har ett litet problem! unsure.gif Jag har en hel massa buskar med stora trädgårds hallon..Men..varje år blir det larver i dem!!
E det någon som har nåt tips hur man kan förebygga detta??'
Tackar!
Fenja
Menar du larverna som finns i bären eller är det något som angriper själva växten?
Mvh
Fenja
KURT
Jag har aldrig hört att privatpersoner gjort någon behandling mot hallonänger? I yrkesodlingen kan man sätta upp klisterskivor för att se när de kommer, och då spruta blommorna när de lägger ägg:

http://www.vaxtskyddalnarp.se/Hallonanger.htm
Skogsbrynet
Hej, det här låter läskigt med larver i hallonen, men det är nog hallonängern, som du har problem med. Om du slänger hallonet med mask på backen , så hjälper du den att föröka sig till nästa år. Du löser problemet med att ta ner hallonskotten ända ner vid marken sent på hösten. Det blir inga bär påföjande år, men slipper problemet året efter. Kallas också varannatårsskörd, bären får bättre kvalitet och plantorna blir friskare.
Bassam
Hej
Jag vill säga om du beskära de, glömma inte att bränna grenar som klippte. För säkerhet du kan sprutar dem med naturligt oljor som kan förstörde ohyra ägg på hösten.
Lycka till, H: Bassam.
Belinda
Ja..larverna var i Hallonen..äckliga!
Dum som jag var så har jag nog slängt iväg de hallonen på marken.. duh.gif
Tackar för tipsen!!Jag ska klippa ner de till hösten!även om de inte blir nåra hallon nästa sommar så spelar det ju ingen roll!för de har ju ändå inte gått att äta . sick.gif
KURT
Larverna smakar ju inget, det kan kanske vara lite otrevligt om de simmar i grädden. Men man kan ju lägga dem i kylen ett tag innan så lugnar de ned sig.
arno
CITAT (KURT @ 19-04-2008, 13:43) *
Larverna smakar ju inget, det kan kanske vara lite otrevligt om de simmar i grädden. Men man kan ju lägga dem i kylen ett tag innan så lugnar de ned sig.

Precis - så skall de tas!!!! biggrin.gif
De smakar hallon, är i princip hallon och kan ses som ett proteintillskott - eller.....? g.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon