Full version: sammetsrosor
berrabus
Hejsan!
Har en vän som kommer från chile. Han har berättat att där i chile finns något som dom kallar "sammetsros" eller "velvetrose".
De ska vara mycket djupt röda med tjocka matta kronblad och likna sammet.
de kan tydligen köpas där även som snittros och vara i deras pengar rätt dyra.
Han fyller 50 år snart och det skulle vara så roligt att kunna ge honom en buske eller två. Så nu min fråga:

Är det någon som vet vilken sort jag pratar om och finns denna typ i sverige?
Vore mycket tacksam för svar.
Mvh
Berndt
Tosan
Det skulle ju kunna va nån av dessa... http://www.helpmefind.com/rose/roses.php?s...elvet&tab=1
Erika i Sandviken
Kan det vara Velvet Fragans ?
Stiffe
Sammetsros. För mig som har snöat in på gammaldags rosor så är det självklart gallicarosen Tuscany. Men, huruvida det är just den är ju inte lätt att veta. Var inne och kollade länken från Tosan och, tjo vad många rosor med velvet i namnet. De gammaldags rosorna är oftast inte lysande som snittrosor, så till vida att de inte har några långa blomsjälkar. (Sedan anser ju jag att charmen och doften från de gammaldags rosorna är vida överlägsen.) Själv har jag ingen Tuscany, men väl en Tuscany superb smile.gif , som är snarlik (och mycket nära släkt).

[attachment=16984:Tuscany_Superb.JPG]

Stefan
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon