hippo
Jag var på Netto för ett tag sen och kunde inte låta bli att köpa en frilandshibiskus för 35 kr... happy.gif Det var en "torr" pinne eller rättare sagt flera pinnar, som en liten buske ungefär, på ca 40 cm. Jag planterade den i en kruka och satte den i växthuset (håller ca 10 grader på natten). Men det händer ju inget! g.gif Inte ett enda tecken på liv ser jag. Fast när jag köpte den tyckte jag det såg lite grönt ut i topparna där dom hade klippt den.
Nån som vet om det verkar normalt...?
Har aldrig haft en frilandshibiskus förut. Dom ser så fina ut så jag hoppas såå att den vaknar till liv snart.
Alexander-VG-zon3
klipp den efter ett ögon (bladpar ) dom på netto klipper dom fel . samtidigt som du klipper ser du om den är grön .

vilken zon bor du i ??

den kan vara ute åretrunt i ett varmt och soligt läge i zon 0-4 ,, den grönskar sent i maj och blommar i juli-okt(nov) på nya skott . så var bara lugn . dock dom på netto vattnar inte så den kan vara ihjäl torkad .

bor du för kallt så ska den vara ute tills det blir -10c sedan övervintra den svalt 0c +5c . sedan i april kan du då ev sätta den ljusare och varmare .
hippo
Tack för svaret! smile.gif
Jag bor i zon 2.
Hur långt ner ska jag klippa den menar du?
Alexander-VG-zon3
i zon 2 kan du sätta den ute i ett soligt läge där trivs den som bäst ,, du behöver inte klippa jag personligen tycker dom blir fina utan att klippas i . dom blommar på ettåriga skott så du behöver inyte många ögon (bladpar) för att få åtmisntonde 2blommor . men vill du beskära den så spara 3ögon= ( bladpar -- där bladen kommer ).

men du ser hur netto klipper dom dom lämnar kvar en stump bit utan blad par på toppen den ska du ta bort .
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon