Fanny-Lo
Hej!

Jag har sått daggsalvia som nu har blivit ca 5 cm hög. Idag såg jag dock att flera av plantornas första parblad (heter det så, de som kommer först som nu sitter längst ned?) har torkat och dött. Plantorna ser i övrigt fina ut. Vad händer? Kommer de att dö eller kan jag rädda dem?
Hjälp en nybörjare!
Anki V
Helt normalt......hjärtbladen ska vissna bort när de inte behövs längre, när plantan kan försörja sig själv.

/Anki
Fanny-Lo
Åh va glad jag blev! Det var precis vad jag ville höra smile.gif

Jag kanske kan passa på att ställa en annan sådd-fråga då.
Kan man "plantera ner" plantor som blivit lite rangliga? Alltså knipsa bort parbladen och gräva ner plantan djupare när man skolar om, eller dör den då? Jag har bl.a. anisisop som ser lite rangliga ut...
Anki V
Nu är jag ute på lite tunn is…..men jag klippte av min isop på lämplig höjd = (10cm) i dagarna och än verkar de inte ha tagit någon skada (sådde för tidigt whistling.gif )

Jag tror inte det är helt OK att plantera ner plantan djupare än hjärtbladen confused.gif

/Anki
sofiaq
Jag har läst här i forumet att man kan plantera t ex tomater lite längre ner än vad de varit tidigare, men när det gäller andra växter brukar det ju stå att man absolut inte ska sätta de djupare än vad de är när man köper dem. Kanske beror på vad det är för växt helt enkelt. Om du har några stycken av samma sort kan du ju prova med en eller två?
Fanny-Lo
Jag har nu provat att gräva ner anisisop (den hade jag många av). Det har bara gått några dagar, men de lever än iallafall. Ingen som vet mer om detta? Funkar det bara med vissa växter?
Heda
Det fungerar alltid att sätta ner dom till hjärtbladen (parbladen), upp dit ha de rotanlag i stjälken. Om man sätter dom djupare är risken att stjälken ruttnar då den inte är anpassad för miljön under jord....men om man tex doppar dom i "rothormon"/"sticklingshormonn" vet inte vad det heter på fackspråk går det nog att sätta dem djupare...

Jag omskolar alltid upp till hjärtbladen...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon