mollys_matte
Hade några funderingar, har samlat lite på dessa små blommor, men efter några flytter så har jag inte så många kvar.
Det händer inte så mycket på saintpaula sällskapets forum, så om någon här kan hjälpa mig?!

1. De är lite "lång halsade" läst nånstans att man ska kapa av dem och sätta om, det känns drastiskt, räcker det inte bara med att man planterar ner den långa halsen som blivit?
2. Vad gör jag för fel som får plantorna att bli rangliga i krukan, hur ska jag få dem att inte bli det?
3. Några av mina exemplar ser så knepiga ut i balden, det är en väldigt ojämn bladsättning, så de är så spinkiga men blommar fint, medans andra nästan Bara är blad...

Nån som kan lite om dem, som har lust att hjälpa mig?
idipidi
Det brukar gå bra att plantera ner dem om man inte vill kapa. Skrapa lite på den kala stammen med en kniv så bildar de rötter lättare.

Det är svårt att säga vad du gör för fel när man inte vet hur du odlar dem. smile.gif
Sen är det skillnad på olika sorter också, en del växer jämnt och tätt medan andra får långa, rangliga bladskaft och gärna får assymetriska plantor.
Bassam
Hej
Jag vill säga att växter blir randiga på grund att de får lite ljus
Lycka till, H: Bassam
CillaM
Min mamma har samma 'problem' med sina paulior och där vet jag definitivt att det inte är för lite ljus. Snarare frågan om för mycket näring. Hon vattnar dom med äggskal, luktar förresten för jävligt, som om slamsugningsbilen är i farten fear.gif och hon vattnar dom jämt med detta. Har försökt att få henne att dämpa sig lite. Vissa av hennes paulior är rena monstren i storlek, har nån bild nånstans men orkar inte leta fram den just nu.
ängsvädd
CITAT (CillaM @ 18-04-2008, 21:04) *
Min mamma har samma 'problem' med sina paulior och där vet jag definitivt att det inte är för lite ljus. Snarare frågan om för mycket näring. Hon vattnar dom med äggskal, luktar förresten för jävligt, som om slamsugningsbilen är i farten fear.gif och hon vattnar dom jämt med detta. Har försökt att få henne att dämpa sig lite. Vissa av hennes paulior är rena monstren i storlek, har nån bild nånstans men orkar inte leta fram den just nu.

OK, annars var min första tanke för lite ljus när de blir rangliga.
Åsa, mälardalen zon 2
Saintpaulior kan planteras djupare ifall de får långa halsar (som inte har med ljusbrist att göra, saintpaulior har ofta något liknande krypande jordstammar i det vilda), långa bladskaft är dock ett tecken på svagt ljus. Plantorna förnyas med jämna mellanrum med bladsticklingar (ju djupare man sticker ner snittytan på skaftet på bladet desto längre får man vänta på nya plantor).

Saintpaulior ska inte ha för stor kruka, saintpaulior bör planteras om 1-2ggr/år. Jorden ska vara mycket lucker och porös så man ska inte trycka till jorden vid omplanteringar, krukväxtjord med små lecakulor i brukar funka bra. Växten ska helst vattnas med regnvatten, plantorna ska torka upp mellan vattningarna. Saintpaulia är varken en kortdagsväxt eller en långdagsväxt, det är styrkan på ljuset som får dem att bilda blommor så bra lysrör ca 1-2dm ovanför växterna kan få dem att bilda blomknoppar även på vintern. Ofta blommar de runr 2ggr per år utan extra belysning, olika sorter blommar olika länge. Själv är jag inte så generös med gödningar, några gånger under odlingssäsongen får de dock lite krukväxtnäring + jag ger dem lite SM3 ibland som jag märkt att de gillar (SM3 = sea magic, preparat tillverkat av alger menat att använda till grönsakerna i trädgårdslandet).

Olika sorter växer olika så ojämnhet i bladuppsättning kan bero på att det är olika sorter.
CillaM
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 18-04-2008, 21:30) *
Saintpaulior kan planteras djupare ifall de får långa halsar (som inte har med ljusbrist att göra, saintpaulior har ofta något liknande krypande jordstammar i det vilda), långa bladskaft är dock ett tecken på svagt ljus. Plantorna förnyas med jämna mellanrum med bladsticklingar (ju djupare man sticker ner snittytan på skaftet på bladet desto längre får man vänta på nya plantor).

Saintpaulior ska inte ha för stor kruka, saintpaulior bör planteras om 1-2ggr/år. Jorden ska vara mycket lucker och porös så man ska inte trycka till jorden vid omplanteringar, krukväxtjord med små lecakulor i brukar funka bra. Växten ska helst vattnas med regnvatten, plantorna ska torka upp mellan vattningarna. Saintpaulia är varken en kortdagsväxt eller en långdagsväxt, det är styrkan på ljuset som får dem att bilda blommor så bra lysrör ca 1-2dm ovanför växterna kan få dem att bilda blomknoppar även på vintern. Ofta blommar de runr 2ggr per år utan extra belysning, olika sorter blommar olika länge. Själv är jag inte så generös med gödningar, några gånger under odlingssäsongen får de dock lite krukväxtnäring + jag ger dem lite SM3 ibland som jag märkt att de gillar (SM3 = sea magic, preparat tillverkat av alger menat att använda till grönsakerna i trädgårdslandet).
Olika sorter växer olika så ojämnhet i bladuppsättning kan bero på att det är olika sorter.

Tack Åsa, detta ska jag skicka till min mamma smile.gif
ängsvädd
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 18-04-2008, 21:30) *
..... Växten ska helst vattnas med regnvatten, plantorna ska torka upp mellan vattningarna. .....

Kalkfritt alltså, då verkar det inget vidare att vattna med äggskal (som är mycket kalkrika). Men det verkar iaf funka bra att vattna med brunnsvatten, trots att jag tror det vi har är rel. kalkrikt att döma av avlagringarna.

Jag älskar saintpaulior, har några stycken som blommar nu wub.gif
CillaM
CITAT (MimmiH @ 18-04-2008, 21:42) *
Kalkfritt alltså, då verkar det inget vidare att vattna med äggskal (som är mycket kalkrika). Men det verkar iaf funka bra att vattna med brunnsvatten, trots att jag tror det vi har är rel. kalkrikt att döma av avlagringarna.

Jag älskar saintpaulior, har några stycken som blommar nu wub.gif

Jo, det konstiga är att mammas paulior stortrivs, blommar, växer fint men blir just så där långa rangliga. Men om det också är så som de växer vilt...
Midnattsflickan
Jag tror att bland det viktigaste är att ha dem i ett norrfönster också. Inte så mycket direkt solljus men ändå ljust. Planterar om mina paulor varannat år ungefär, vattnar en till två gånger i veckan med vanligt kranvatten och de tokblommar i stort sett året om. smile.gif
ängla
Ha precis läst det senaste inlägget om Saint Paula. Jag skulle kolla hur man planterar sticklingar. Vill bara säga att min Paula, den ärvde jag från min farmor vid hennes bortgång för 1 år sedan. Ärligt så gillar jag inte Saint Paula men för farmor´s minne... Den står i köksfönstret, dåligt ljus, jag vattnar alltid med torktumlarvatten eller regnvatten, har ibland supernäringen SB -101(Traderainköp) i vattnet. Den har nu blommat konstant sånär på 2-3 veckor totalt på detta år. Blomkronan växer så det knakar och alltid 4-6 blomstänger i mitten. Hm, jag undrar vad jag gör rätt. Farmor´s hand vilar över den kanske. rose.gif

Så till sticklingen då. Om jag förstår rätt så är det bara att bryta av ett blad, skrapa ytan något och putta ner i en liten kruka med lecakulsjord. Eller??
Fenja
Knipsa av ett blad och plantera det i jord, bladet precis ovanför jordytan. Sedan är det bara att vänta, allt från ett par veckor till upptill ett halvår. Långt skaft gör att det tar längre tid att bilda plantor, ca 3 cm långt skaft är lagom. För kort skaft gör att plantorna sportar och bli något annat än moderplantan.
Mvh
Fenja
pialotta
...å så stoppar du ner hela klabbet i en plastpåse, då kommer det garanterat upp småpaulior om ett tag. de vill ha varmt o gott om fötterna o konstant lite fuktigt
hej, p
ängla
Tack så mycket för svaret. Ska prova på.//ängla rose.gif
Midnattsflickan
CITAT (Fenja @ 24-04-2008, 00:09) *
Knipsa av ett blad och plantera det i jord, bladet precis ovanför jordytan. Sedan är det bara att vänta, allt från ett par veckor till upptill ett halvår. Långt skaft gör att det tar längre tid att bilda plantor, ca 3 cm långt skaft är lagom. För kort skaft gör att plantorna sportar och bli något annat än moderplantan.
Mvh
Fenja

Sportar och bli något annat än moderplantan? Hur menar du då?
mollys_matte
Det betyder typ att det inte blir samma sort som moderpalntan, att den blir annorlunda!
Bassam
Hej jag vill skicka några informationen om sant Paula

Saint Paula. Sommartid skall den stå halvskuggigt under vintern kan den stå i solen.
Kan vattnas på fat. Vattnar man den som vanligt skall det vara med ljummet vatten då kallt vatten ger fläckar på bladen. Den skall torka upp mellan vattningarna.
Lycka till,H:Bassam
pialotta
Hmmm, Bassam, jag har ju lärt mig att de INTE skall torka upp??????? De mår ju bäst i fuktighetsbevarande jord, det är väl därför man blandar jorden med vermiculit?
idipidi
CITAT (pialotta @ 02-05-2008, 19:18) *
Hmmm, Bassam, jag har ju lärt mig att de INTE skall torka upp??????? De mår ju bäst i fuktighetsbevarande jord, det är väl därför man blandar jorden med vermiculit?

Både ja och nej, de vill ju absolut inte stå våta om fötterna. De flesta som har död på paulisar vattnar ihjäl dem. Några långa torrperioder tål de inte men att torka upp en aning mellan vattningarna upplever jag osm positivt.
Jag har aldrig förstått det där med att folk säger att de bara dör. Här hemma dör verkar de smått odödliga. De enda som jag lyckats ta död på är bladsticklingar som redan från början varit i dåligt skick. Det är nästan så att jag önskar att en och annan planta dog, jag har "råkat" samla på mig lite väl många sorter... smile.gif
Empla
CITAT (mollys_matte @ 02-05-2008, 18:05) *
Det betyder typ att det inte blir samma sort som moderpalntan, att den blir annorlunda!

Hur då annorlunda? Kan man få en ny helt annorlunda blomma från sin gamla?
Jag fick min första St paula i dag, och kollar upp lite hur jag ska behandla så det kanske är överkurs för mig men ooh så nyfiken jag blir.. /Stolt St Paula förvaltare

(det första jag gjorde när jag fick hem den var att spreja den med vatten aj då..)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon