anilora
Hej!

Är nybliven trädgårdsägare och försöker nu göra upp lite planer för rabatterna i vår lilla radhusträdgård rolleyes.gif . Jag är sugen på att använda murgröna och klematis som marktäckare i en av rabatterna. Är det någon som kan tipsa om en bra klematissort för detta ändamål, gärna med vita eller åtminstone ljusa blommor? Jag vill helst inte behöva klippa ner klematisen varje år om det kan undvikas. Vi bor i Skåne förresten och det är sol på rabatten nästan hela dagen förutom precis på morgonen.

Bakom rabatten finns en ca 2,5 m hög thujahäck, tror ni klematisen kommer börja klättra upp i häcken lite av sig själv eller behöver den hjälp för det? Skulle det skada thujan om klematisen och murgrönan börjar klättra där? Jag tänkte sätta småbladig murgöna eftersom jag hört att den ska vara lite "snällare" än storbladig. Är egentligen inte särskilt förtjust i thujan men den är ju väldigt praktisk som insynsskydd.

Jag är även sugen på att klippa ner thujan lite, klarar den det och när ska man i sånt fall göra det?

Hoppas någon har några bra tips till mig thanks.gif
Bassam
Hej
Jag vill säga om det är första gång som hör att man välja klematis som mark täcken, jag var i Plantagen I dag och såg mycket fina martäcken som rabatt rosor eller några sorter från tujor mycket korta, men om du ska klippa tuja tänker att de behöver mycket tiden för att blir längre också det kommer ingen grenar på gamla veden. Lycka till, H: Bassam
torvan
Jag har en Georg E som marktäckare, men den har ju blå blommor.
Du kan nog hitta någon annan kronklematis (macropetala) som har
ljusa blommor. Torvan
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon