Full version: Vilken roddis?
160kvm stort hus
Hej!
Vill ha ett par roddisar till ett hörn vid mitt hus. ( jaja vårt hus då... )
Har läst mig till här på odla att cunninghams white ska vara bra.

Men nu hittade jag billiga ( 79kr st ) Percy wiesman på coop. Stora fina buskar i knopp.
Har googlat men jag saknar lite info. Är det någon här som har egna erfarenheter?
Höjd, blommor ( ska tydligen vara lite rosa i början? )
härdighet osv
Tell me everything you know.

Buskarna kommer att stå i norr / österläge och jag vill ha vita. Bor i zon 3 ( eskilstuna, landet )
lappa71
Hon är en vacker buske med laxrosa/vita blommor som slår ut efter att knopparna varit röda. Detta händer i slutet av maj och ett par tre veckor framåt. Hon blir ca metern hög och lite bredare på 10 år. Härdigheten är inget problem( det är ju en Yakhybrid). Hon vill ha mycket sol...som nästan alla Yakhybrider. Sen hoppas jag att du menar i ett hörn på tomten och inte hörnet på huset...för där blåser det och är för torrt för roddisar. Mer om dessa ljuvligheter kan du läsa här:http://www.rhododendron.se/
Mvh/Kenneth
Fågelvägen
När du googlade på Rhododendron Percy Wiseman såg du ju vilken färg blommorna har.

Bilderna i plantbutiken är ofta lite blekta av solen, så en blomma som ser vit ut på bilden kanske är rosa, röd eller orange i verkligheten. Är ditt hus gult eller rött kan Percy Wisemans färg se rätt chockerande ut.

Cunninghams White är ett säkrare kort om du vill ha en vit rhododendron.
160kvm stort hus
Hon? Jag som trodde att Percy var ett killnamn.. *fniss*

Nåja, tack för hemsidan kenneth!!

Fågelvägen, jo jag såg några bilder. Men och läste texten, men vad jag läste var att dom var rosa i början och sen blir dom vita. Men tänkte att det var bäst att fråga.

Känns bra med härdigheten iallafall.

Vill även ha ett par cunninghams oxå, men dom var så hiskeligt dyra...

Tack för hjälpen!
Aqvakul
Cunningham White är en fantastiskt vacker buske. Köpte några nya polskodlade exemplar för två år sen. De har växt jättebra, men tenderar att även blomma på sensommaren/hösten. Tydligen vanligt enligt min expert i plantskolan. Jag är faktiskt mindre nöjd med detta. Det blir två halvdana blomningar......
Undrar om det beror på plantmaterialet? Hade en stor äldre planta i ett tidigare boende. Den blommade en gång och jätterikligt......
160kvm stort hus
Ja det låter ju inte så kul med två halvdanna blommningar.

Går cunninghams att ställa i ett halvskuggit läge?

Ja det är ett hörn på huset, men det är det läigaste ( nytt ord!! tongue.gif ) stället.
Tomten är väldigt öppen så när det blåser så blir det lite stormigt.
Utom vid just det hörnet, där är det av nån konstig anledning alltid lä. Oavsett vilket håll det blåser åt...?
Men det har nog med att göra att det ligger ett berg och skog på andra sidan.

Jan Lindgren
Hej!
Percy Wiseman är inte särskilt härdig. Den är inte att rekommendera i zon 3. Ska du ha den så sätt den skyddat.
Det finns massor av härdiga rhododendron så det är bara att välja. Kolla gärna Hachmanns katalog. Han är ganska realistisk i sina härdighetsbedömningar.
MVH
Jan Lindgren
160kvm stort hus
oj då, det låter ju inge vidare.
Men dom står just nu som sagt skyddat, hoppas dom överlever.
Har lagt en tunn fiberduk över eftersom det är så varmt på dagarna och så kallt på nätterna. Man vet ju inte hur dom har haft det innan, dom här stod i ett skyddat uterum.

Hoppas dom överlever.

*googlar på hachmanns*

Edit: Hmm tyska. Får höra med sambon om han kan översätta...
Anma
Nattfrosten tar nog inte död på busken, däremot årets blomning. Köpte en vit (minns nu ej namnet) i början av maj förra året, den var i full blom då. täckte med fibernät på nätterna men glömde en natt. Det var den blomningen det, men hoppas på nya blommor i år då... smile.gif
160kvm stort hus
jo det misstaget har man ju tyvärr gjort.. Eller helt enkelt struntat i. "Äh jag orkar inte gå och bära in krukorna, dom får stå ute, det är säkert ingen fros"t...
Sen är det kört.

retrieva
Jag har för mig att jag har en Percy wiesman roddis. Den sitter i halvskugga i lä i zon 3 (Eskilstuna). Den är jätttefin och har blommat varje år!
retrieva
De har nu Cunningham White för 98 kr på löta handels trädgård! flirting.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon