ÅsaLo
Hej
Jag önskar få vta om det finns den optimala boken som beskriver hur jag kan skapa en vacker trädgård med växter som inte rådjuren gillar. Har funnit en del listor men inte någon optimal.
med vänlig hälsning Åsa Lo
MammaMattsson
CITAT (ÅsaLo @ 18-04-2008, 11:27) *
Hej
Jag önskar få vta om det finns den optimala boken som beskriver hur jag kan skapa en vacker trädgård med växter som inte rådjuren gillar. Har funnit en del listor men inte någon optimal.
med vänlig hälsning Åsa Lo

Jag skaffade mig en katalog ifrån Zetas trädgård, där de märkt ut vad som anses vara osmakligt för rådjur, sedan prickade jag av de växterna i min bästa perennbok med blyertspenna en eftermiddag, så jag gjorde alltså min "Rådjursbok" själv. jag ser nu enkelt vad som anses vara rådjurssäkert när jag slår i boken.
Boken jag har är "Perenner" av Lena Månsson, som är bra. Skriver "anses" för ingen lista är idiotsäker.

Det de inte rör är ju giftiga växter, som stormhatt, fingerborgsblomma etc. så är du inte orolig för att någon skall stoppa dem i munnen så är de garanterat säkra.
De har heller aldrig rört mina kungsljus...

Jag tror att du tom. kan ladda ned Zetas katalog på deras hemsida, om jag minns rätt, zetas.se

Billigt & bra!
Fågelvägen
Att de inte rör giftiga växter??! Här äter de Helleborus t.ex. Och rabarberblad. Och fejar hornen mot Taxus-buskarna.

De har olika vanor på olika orter. Zetas lista är bra (och Zetas är en underbar trädgårdsbutik!), men räkna inte med att rådjuren följer Rå-märkningen i Zetas katalog!
ÅsaLo
Tack snälla för råd.
Ha det gott i trädgården
Hälsningar Åsa Lo nybliven trädgårdsägare
Mollis
Jag vet att man inte kan säga säkert vad rådjuren tar men jag har MASSOR av rådjur och har testat en massa växter i 15 års tid och följande sorter har jag sorterat ut som klart säkra hos mig här i ostligaste Svealand:

Sorter som har klarat sig till 100% i 15 år:

Kryddväxter/örter såsom myntor, salvia, dragon, citronmeliss, timjan, lavendel, malört, gurkört, isop
Nejlikor, t ex trädgårds- back- och berg-, alla sorter jag har klarar sig
Fetblad/Sedum-arter t ex kaukasiskt fetblad, bergtaklök mm, men EJ kärleksört!
Akleja
Porslinsklockor
Praktveronika
Strandiris
Japansk malört
Lammöron
Purpurklätt
Pärleternell
Silverarv
Ormöga
Revsuga
Gulltörel
Stjärnflocka
Blå bolltistel
Kantnepeta
Löjtnantshjärta
Kungsängsliljor
Pioner
Stormhatt
Blågull
Trädgårdsiris
Vintergröna
Tjärblomster

Sen har jag andra växter som inte är 100% (har nån enstaka gång blivit rörda), t ex:

Alunrot
Daglilja
Strandveronica

Sen har jag de som blir åtgångna allt som oftast:

Hjärtbergenia
Funkior
div. små lökväxter
Fackelblomster
Flox

Vet inte om det hjälper dig nåt men jag har verkligen försökt i alla år att överlista rådjuren som finns i massor här, de har ett populärt stråk precis där vår tomt slutar och skogen tar vid..

Lycka till!

CillaM
Det är olika vad rådjur äter på olika ställen,

hos mig äter de:

Akleja
Praktveronika
Purpurklätt
Stjärnflocka
Kärleksörten
Stor gul fetknopp
Alla veronicor
Alunrot
Daglilja
Bergenia
Funkia
Lökväxter, tulpan, krokus
Sköldpaddsört
Flox
Rosor
Balkansippor
Skimmia
Aster
Dagliljor
Liljor
Blad på Helleborus niger

Mollis' date='18-04-2008, 18:54' post='822398']
Jag vet att man inte kan säga säkert vad rådjuren tar men jag har MASSOR av rådjur och har testat en massa växter i 15 års tid och följande sorter har jag sorterat ut som klart säkra hos mig här i ostligaste Svealand:
Sorter som har klarat sig till 100% i 15 år:

Kryddväxter/örter såsom myntor, salvia, dragon, citronmeliss, timjan, lavendel, malört, gurkört, isop
Nejlikor, t ex trädgårds- back- och berg-, alla sorter jag har klarar sig
Fetblad/Sedum-arter t ex kaukasiskt fetblad, bergtaklök mm, men EJ kärleksört!
Akleja
Porslinsklockor
Praktveronika
Strandiris
Japansk malört
Lammöron
Purpurklätt
Pärleternell
Silverarv
Ormöga
Revsuga
Gulltörel
Stjärnflocka
Blå bolltistel
Kantnepeta
Löjtnantshjärta
Kungsängsliljor
Pioner
Stormhatt
Blågull
Trädgårdsiris
Vintergröna
Tjärblomster
Sen har jag andra växter som inte är 100% (har nån enstaka gång blivit rörda), t ex:

Alunrot
Daglilja
Strandveronica

Sen har jag de som blir åtgångna allt som oftast:

Hjärtbergenia
Funkior
div. små lökväxter
Fackelblomster
Flox

Vet inte om det hjälper dig nåt men jag har verkligen försökt i alla år att överlista rådjuren som finns i massor här, de har ett populärt stråk precis där vår tomt slutar och skogen tar vid..

Lycka till!
[/quote]
Mollis
CillaM, det var märkligt, om man tar t ex Purpurklätt, Akleja och Fetknopp så har jag dem både i rabatter o vilt växande runt om men de har aldrig rörts... då kan man väl bara konstatera att det finns inga "listor" att gå efter, varken Zeta´s eller andras utan att var och en får hitta sin egen.......
CillaM
CITAT (Mollis @ 19-04-2008, 15:12) *
CillaM, det var märkligt, om man tar t ex Purpurklätt, Akleja och Fetknopp så har jag dem både i rabatter o vilt växande runt om men de har aldrig rörts... då kan man väl bara konstatera att det finns inga "listor" att gå efter, varken Zeta´s eller andras utan att var och en får hitta sin egen.......

Ja visst är det märkligt men jag ser också att de växter som inte är i rabatten utan finns lite så där vid sidan om, i vilt tillstånd, de finns alltid kvar medans de som växer i rabatterna blir illa åtgångna. Om jag inte använder benmjöl förstås, för då finns allt kvar
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon