|
MammaMattsson
18-04-2008, 11:09
Jag köpte ett för många år sedan ( 2001) för 799 kronor, och efter två säsonger så pallade inte plasten längre. UV-ljuset tar ju snabbt död på den grönrutade, genomskinliga plasten.Små plastrutor lossnar, och allt är borta. Tror man. Vad göra? Med en kopp te i handen, grunnande i en stol framför eländet, kom jag på lösningen. Behåll ställningen, låta den gamla rutiga gröna plasten sitt kvar och dra något annat över. Glatt över till Jula, där jag hittade en vit, nästan genomskinlig presenning för 89 kronor, som skulle räcka till. Sax, fisketråd och en stoppnål gjorde jobbet. Jag sydde alltså fast presenningen på kortsidorna, och drog en lång bit över taket som sedan syddes fast emot det ditsatta kortsidorna. Litet grovklippning med saxen, så att kortsidorna passade bara. En förmiddag, så var saken biff. Vackert? Nix. Men det fungerar. Man får så konstiga ideer när man har ont om pengar. Jag har gjort om denna procedur vartannat år nu, och tagit bort den gamla vita presenningen, men låtit originalplasten (som nu bara är ett grönt nät...) sitta kvar, för det stadgar bra. Jag laddar upp ett foto senare.
Irene_L
18-04-2008, 13:14
jag har också ett sånt växthus. Mitt är ca 2 år gammal och förra året ramlade det bort en massa plastrutor så nu är det mest bara dom gröna rutorna. Då gjorde jag så här: Hittade en genomskinlig presenning på lidl. Jag trädde den i mellan stålställningen och den grönrandiga plasten.Det syns inget utifrån utan det ser ut som vanligt eftersom presenningen ligger precis under det grönrutiga plasten och över stativet. Det funkade perfekt. Presenningen höll bara en sommar men som tur köpte jag 2 så jag har detta år också.
MammaMattsson
19-04-2008, 00:20
Hahahaha! Kvinnor kan! Eller hur var det?
Irene_L
20-04-2008, 16:46
Nu har jag tagit lite bilder när jag fixade till mitt plastväxthus med lite ny presenning:
[attachment=17069:växthus.JPG] Här har jag börjat med att trä presenningen över takställningen.
[attachment=17070:växthus2_blogg.JPG] Här sen ni lite bättre att presenningen ligger precis under den grönrutiga plasten och över ståldställningen.
[attachment=17071:växthus3_blogg.JPG] Så där.......nu är allt färdigt. Nu saknas bara alla plantor som ska dit!!
CITAT (Irene_L @ 20-04-2008, 17:46)  Nu har jag tagit lite bilder när jag fixade till mitt plastväxthus med lite ny presenning:
[attachment=17069:växthus.JPG] Här har jag börjat med att trä presenningen över takställningen.
[attachment=17070:växthus2_blogg.JPG] Här sen ni lite bättre att presenningen ligger precis under den grönrutiga plasten och över ståldställningen.
[attachment=17071:växthus3_blogg.JPG] Så där.......nu är allt färdigt. Nu saknas bara alla plantor som ska dit!! Tack för tipset, har i år köpt ett växthus som troligtvis går samma väg om något/några år Jag var nog mer inställd på byggplast istället för presenning, stålställningen håller hoppas jag. Just nu är jag överlycklig att jag har ett litet växthus med 2 m i takhöjd och det kostade bara 500 spänn.
Irene_L
20-04-2008, 18:17
Jag glömde skriva att det är en genomskinlig presenning men det ser ni kanske!
Jag har också ett plastväxthus, ett litet som jag måste laga, okej man kan väl köpa nytt det var ju inte dyrt, men stommen funkar ju, undrar om den där vita presenningen släpper genom lika mycket ljus som den gamla plasten, annars var det ju en bra ide.
Irene_L
21-04-2008, 07:59
Om du menar min presenning så är den inte vit. Den är helt genomskinlig. Den bara ser ut som den skulle vara vit på bilden.
*Digitalis*
21-04-2008, 10:40
Nu blev jag nyfiken! Har sett ett liknande växthus på Harald Nyborg, men är tveksam till användbarheten och hur praktiskt det är egentligen. Fungerar det verkligen? Hur har ni förankrat ert plast-växthus med stålrörsställning? Blåser det inte bort så fort det tar i? Har ni det uppe även på vintern? Går det öht att odla i? Blir det inte för varmt?
Irene_L
21-04-2008, 17:03
Mitt har blåst iväg en gång. Då hade jag inget på hyllorna och dörren var öppen så vinden fick tag i det och alltihop slog runt. Nu har jag lagt betong-plattor på den nedre delen av plasten. Det är som en utvikt kant längst ner och där har jag lagt plattorna. Då har det stannat kvar. Jag använder mitt växthus på våren - försommaren för att ställa ut innesådderna. Jag sår också en del i krukor som sedan får gro inne i växthuset. Det är väldigt bra hyllor på mitt där det får rum mycket sådder. Det är lätt att hölja varje hylla med fiberduk om det blir nattfrost. På sommaren använder jag det knappt då det blir väldigt varmt därinne men jag vet en som har tomatplantor i sitt men då har hon dörren öppen jämt. De första åren har jag inte haft det ute på vintern men nu när den genomskinliga plasten försvunnit så har det fått varit ute denna vinter. Jag skulle gärna vilja ha ett vanligt växthus men jag tycker dett funkar rätt bra för en billig penning!!
daddyrox
05-05-2008, 17:36
Nånn som vet var man kan få tag på sånn genomskinlig plast/pressening?? Har ett antal lagerhyllor längs med väggen som skulle behöva lite plast, men växthusplast skulle gå på 320:- plus allt för att göra det till dörrar, och arbetslös som man är måste man spara på allt som bara går.
Har någon nått annat tips så är dom välkommna.
MammaMattsson
12-05-2008, 10:12
CITAT (*Digitalis* @ 21-04-2008, 11:40)  Nu blev jag nyfiken! Har sett ett liknande växthus på Harald Nyborg, men är tveksam till användbarheten och hur praktiskt det är egentligen. Fungerar det verkligen? Hur har ni förankrat ert plast-växthus med stålrörsställning? Blåser det inte bort så fort det tar i? Har ni det uppe även på vintern? Går det öht att odla i? Blir det inte för varmt? Hej, Mitt har inte blåst bort, inte ens under riktigt starka vindar. Det klarade stormen Gudrun (!) eftersom jag var inne i en dålig period och inte orkade montera ned det. Det fick stå hela vintern... Jag har lagt stora stenar nedtill på marken som förankrar presenningen ordentligt. Min presenning är vit, men tunn, så ljuset upplever jag inte som ett problem, tvärtom, jag behöver inte skugga så noga nu. Och den var som sagt väldigt billig. CITAT (daddyrox @ 05-05-2008, 18:36)  Nånn som vet var man kan få tag på sånn genomskinlig plast/pressening?? Har ett antal lagerhyllor längs med väggen som skulle behöva lite plast, men växthusplast skulle gå på 320:- plus allt för att göra det till dörrar, och arbetslös som man är måste man spara på allt som bara går.
Har någon nått annat tips så är dom välkommna. Sitter i samma eländiga ekonomiska sits.. Jula rekommenderas, de har vita, tunna presenningar till billigt pris. Genomskinliga är dyrare, men väg för och nackdelar emot varandra, som tex. det jag skrev om skuggning.
kajsalota
14-05-2008, 12:08
Vart får ni tag på själva ställningen?
En sak till: jag kom på att jag är allmänt intresserad av hur man kan bygga ett växthus själv, olika storlekar och material. Om någon har gjort det - tipsa gärna en nybörjare! /Karin
Sussie F-Flower
14-05-2008, 12:54
CITAT (daddyrox @ 05-05-2008, 17:36)  Nånn som vet var man kan få tag på sånn genomskinlig plast/pressening?? Har ett antal lagerhyllor längs med väggen som skulle behöva lite plast, men växthusplast skulle gå på 320:- plus allt för att göra det till dörrar, och arbetslös som man är måste man spara på allt som bara går.
Har någon nått annat tips så är dom välkommna. Tips! Kolla efter Triofol, "plastfolie" på bygg, en slags takplast. 280 cm bred. 12,5 m/rulle. Ligger dubbelvikt på rullen = 140 cm höga rullar. Tillverkas av Trioplast i Smålansstenar. UV-beständig. Helt trasparent, kraftig och tålig. Kan skarvas med häftpistol, med rostfria klammers. Vet inte exakt pris men kanske runt 150kr/rulle.
CITAT (Sussie F-Flower @ 14-05-2008, 13:54)  Tips! Kolla efter Triofol, "plastfolie" på bygg, en slags takplast. 280 cm bred. 12,5 m/rulle. Ligger dubbelvikt på rullen = 140 cm höga rullar. Tillverkas av Trioplast i Smålansstenar. UV-beständig. Helt trasparent, kraftig och tålig. Kan skarvas med häftpistol, med rostfria klammers. Vet inte exakt pris men kanske runt 150kr/rulle. Tusan så bra! Kan man sy i det? Isf ska jag banne mig sy ett nytt överdrag till hammocken. Det gamla har tagit 'slut' och jag betalar inte 300 spänn för ett nytt som ändå är sönder om ett år. Det är så praktiskt att förvara alla trädgårdsdynorna i hammocken -när man inte använder dem- om man har ett bra hammocköverdrag.
Sussie F-Flower
14-05-2008, 23:28
CITAT (embees @ 14-05-2008, 23:14)  Tusan så bra! Kan man sy i det? Isf ska jag banne mig sy ett nytt överdrag till hammocken. Det gamla har tagit 'slut' och jag betalar inte 300 spänn för ett nytt som ändå är sönder om ett år. Det är så praktiskt att förvara alla trädgårdsdynorna i hammocken -när man inte använder dem- om man har ett bra hammocköverdrag. Njaaee, Jag vet inte... Plasten känns ganska styv, efs den är ganska tjock... Men om man kanske viker dubbel sömsmån så kanske det går att häfta ihop där. Kanske tom bränna ihop... (blev många "kanske" nu....  )
CITAT (MammaMattsson @ 18-04-2008, 12:09)  Med en kopp te i handen, grunnande i en stol framför eländet, kom jag på lösningen.  Balt... balthazar balt... balthazar balt... balthazaaar, balthazaaaaar!  Härligt med folk som klurar ut bra lösningar istället för slit- och släng!
Åh, himlans så bra tips!! Hade själv börjat fundera på möjliga lösningar med bla byggplast. Nu mitt i andra säsongen regnar det in ganska ordentligt och dragkedjan till dörren är trasig....men ställningen är det ju inget fel på och jag har krukor som passar perfekt i "rutorna". Ett växthus á la Grönberg är ju drömmen förstås, men för att komma dit krävs snålhet och uppfinninfsrikedom!!  //Heda
Myosotis
21-07-2008, 16:29
 Hmm, vilka bra idéer! Ett sånt litet växthus skulle man kanske ha råd med inom överskådlig framtid. Vad sugen jag blev!
CITAT (Myosotis @ 21-07-2008, 16:29)   Hmm, vilka bra idéer! Ett sånt litet växthus skulle man kanske ha råd med inom överskådlig framtid. Vad sugen jag blev!  Det finns ju ännu enklare varianter man bygger av VP-rör eller PET-rör: http://www.overthegardengate.net/UserPages...nnel&Page=1http://www.powen.freeserve.co.uk/Projects/.../polytunnel.htm
Myosotis
21-07-2008, 17:14
Tack för länkarna!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|