Fru fet
Hur mycket krut behöver man lägga på underarbetet om man vill anlägga en enklare trädgårdsgång? Jag tänker mig en liten slingrig sak som leder genom skuggrabattatten och fortsätter bakom mastodonttujan där det står ett litet äppelträd med en stol under. Fiskbenslagt "tegel" (fast det blir marksten, enklare att få tag i och billigare!). Räcker det att bara gräva ner stenarna tror ni? Den behöver inte hålla för jättemycket trafik.

Ja, nu har jag förläst mig på trädgårdsböcker igen blink.gif

jenny
ingrids
Mitt spontana svar är nix det räcker inte, det sjunker raskt i vanlig jord och blir snett. Det handlar inte så mycket om trafik som att jorden sätter sig varje vinter och geggar sig varje vår och höst vare sig du går där eller inte. Just så små stenar du vill ha har liksom ingen egen tyngd att sätta emot ett tjälskott eller regnunderminering. Endera en gång av cederbark, som inte behöver så jättemycket underarbete och är ursnygtt enligt mig, eller ett bra dränerande lager av grus och sand.
Nu blev jag visst alldeles predikig, men jag pratade med grannen igår och deras gång är både feldoserad så det blir en pöl framför ytterdörren och dåligt underbyggd så den bugglar efter bara tre år.

PS man kan aldrig läsa för många trädgårdsböcker smile.gif
Fru fet
Misstänkte nästan det wink.gif. Cederbark - är det sån´t som är lite likt täckbark? Var får man tag i det? Det låter som om det luktar gott i allafall!

Du har rätt i att man nog aldrig kan läsa för många trädgårdsböcker. Men ibland när jag på morgonen tittar ut över min pyttelilla täppa är den inte riktigt i paritet med bilden jag målade upp kvällen innan med trädgårdsboken i knät och tekoppen inom bekvämt räckhåll.

jenny
ingrids
Hel rätt - ser ut som röd täckbark - bör som det så vackert heter finnas hos välsorterade handlare (undras om jag har sett hos Granngården - låt mig ha det osagt). Av mina misslyckade googlingar heter det kaske inte cederträbark, hm. Det finns röd täckbark - det är jag helsäker på. Hm.
Skillnaden mellan hur ens trädgård ser ut när man har näsan i en bok och en kopp te med honung bredvid sig och den skäligen ynkliga verkligheten är jag väl bekant med. Trixet är att samla på sig böcker som heter "Small garden" och annat som får ens 120 m2 att verka helt gigantiska 000.gif
ingrids
Nu förstår jag varför jag inte hittat något om cederbark - jag har vimsat bort mina barrträd. Det är PINJEBARK jag menar duh.gif !
Så kan det gå när associationsbanorna vindlar likt snigelspår över hjärnbarken.
Sylvia
Sedan finns t.ex. hos Bauhaus sådana där färdiga trampstenar, alltså betongstenar som ser ut som rundade stenhällar någonting 40x50 cm stora och som man kan helt enkelt lägga på gräsmattan för att gå på. Behöver inte vara ihop med varandra utan kan läggas på lagom stegavstånd. Kan flyttas om det behövs då o då.
Fågelvägen
Jag har PINJEBARK (Ja, det stod på påsen) på en gång i vårt lilla woodland. Barken har legat där ca 2 år nu och är mycket mörkt brun. Den ser mycket naturlig, "stigaktig" ut i den sortens plantering, vackert! smile.gif Nästan inget ogräs vill växa där.

Vår pinjebark är köpt i Årsta partihallar (Stockholm), men lär finnas också hos Bauhaus och Plantagen. Men obs! det ska nog vara pinjebark för att se bra ut! Varianter är täckbark (som är mest ganska blöt mull) och någon sorts brunfärgade träbitar, målade träflisor alltså- inte snyggt!
Tallmilan

Vår pinjebark är köpt i Årsta partihallar (Stockholm), men lär finnas också hos Bauhaus och Plantagen. Men obs! det ska nog vara pinjebark för att se bra ut! Varianter är täckbark (som är mest ganska blöt mull) och någon sorts brunfärgade träbitar, målade träflisor alltså- inte snyggt!
[/quote]

Hej, hej! Du skriver att er pinjebark kommer från Årsta partihallar. Har du ngn aning om från vilket företag där? Jag är ute efter just pinjebark till min trädgårdsstig, men tycker att Weibulls är ganska dyr och undrar om denna bark går att få tag på ngn annanstans.

mojan
CITAT (Sylvia @ 18-04-2008, 16:58) *
Sedan finns t.ex. hos Bauhaus sådana där färdiga trampstenar, alltså betongstenar som ser ut som rundade stenhällar någonting 40x50 cm stora och som man kan helt enkelt lägga på gräsmattan för att gå på. Behöver inte vara ihop med varandra utan kan läggas på lagom stegavstånd. Kan flyttas om det behövs då o då.

Åh, trampstenar är nog vad jag behöver. Måste genast kolla.
Och pinjebark till min lilla stig på ett annat ställe kanske...
Fågelvägen
Jag har inte köpt pinjebark på länge, antagligen var det Weibulls, i 70 liters säck.
Sedan jag köpte pinjebark har jag läst något larm om att pinjebarken, som visst importeras från Portugal, innehåller nematoder som är mycket farliga för nordiska tallar. Barken borde alltså värmebehandlas före användning. Gissa hur mycket dyrare den då blir!
Hade man köpt pinjebark rekommenderades "bränn upp den!"
Jag tror notisen var i Hemträdgården. Weibulls borde känna till detta. Pinjebark finns fortfarande på produktlistan på Weibulls hemsida.

Edit: Tack för länken Kurt! som du visade i en annan tråd.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon