idipidi
Hej!

Jag är balkongodlare av typen "få in så mycket som det bara går på liten yta". smile.gif
Det är andra året med balkong men första året som jag har möjlighet till frösådder. Det har blivit en del och platsen börjar tryta... Jag känner mig dock väldigt osäker på när de små egentligen kan börja flytta ut.

Jag bor i söderförort till Stockholm, nära Mälaren och balkongen är en inbyggd (ej inglasad) i rakt söderläge (dock med ett träd som delvis skuggar). Jag har en termometer där man kan se max och min temp och har i vinter kunnat konstatera att det faktiskt sällan blir minusgrader. Senaste veckan har temperaturen som lägst gått ner til fem grader på natten.

De plantor som det främst gäller är petunior (kanske sådda lite väl tidigt... *harkel*) och Ipomoea nil (någon hängande variant) som jag planerar att ha i balkonglådor längs hela räcket. Min fundering är om det skulle gå att börja avhärda dessa redan nu elle romd et är på tok för tidigt? Det står överallt att de inte tål frost, men även om det inte blir frost borde det väl kunna vara för kallt för dem att utvecklas normalt?

När det väl blir dags att avhärda dem, skulle jag kunna plantera dem i balkonglådorna och bära hela lådorna ut och in istället för massa småkrukor? Eller finns det någon nackdel med att göra så?

Och hur är det med luktärtor och Ipomoea purpurea, när vill de komma ut?

Hoppas någon har lust att hjälpa! smile.gif
vårskutt!
Hej! Kul med flera balkongodlare. Grundregeln är väl hela tiden; absolut inga minusgrader! Men om du menar avhärda= ta ut nån timme, några timmar i flera veckor för att framöver låta stå kvar hela tiden, så måste det väl gå att göra nu, då du låter växterna vänja sig på dagtid!!?
Ända nackdelen med att släpa hela lådan är väl just att släpa hela lådan!? tungt o otympligt. men om du tycker det är OK, så är d väl inget problem.
Nattfrosten kan ju dyka upp ända fram i juni.....så mycket släpande blir det ju.
Och nu hoppas vi på svar från någon som VET, o inte bara som jag, gissar...!!??
Trevlig helg!
Åsa, mälardalen zon 2
Ipomoea & Petunia vill helst inte ha det kallare än +10 nu när de kommer direkt från den gosiga inomhusvärmen. Aprilvädret är nyckfullt så själv börjar jag inte med avhärdningar förren maj, jag har tidigare gjort misstaget att sätta ut plantor på morgonen då det varit ganska varmt bara för att bli överraskad med riktiga köldgrader framåt kvällen då jag kommit hem från jobbet och hittat plantor som varit döda.

Plantor man odlat inomhus klarar inte starkt solsken och du skriver att du har söderbalkong så jag säger använd fiberdukar vid avhärdningen så inte plantorna bränns sönder, ej avhärdade plantor dör snabbt i solgass på en balkong.
vårskutt!
ajaj da, det va inte så lätt som jag trodde. men va skönt, då slipper man det misstaget, tack Åsa, igen! Du e då med överallt o svar, mycket uppskattat!

Trevlig helg!
Alexander-VG-zon3
även frösådder tål under +10c men avstannar i tillväxten blir det frost dör dom ,, du kan sätta ut dom på dagen när det är runt +15c och ta in vid frost eller i kall temperatur .

har du drat upp plantorna i söderfönster behöver du inte avhärda dom så mycket i solen ,, bara hålla dom välvattnade men har du odlat upp dom i ett skuggit fönster så måste du ha dom i skuggan först .

växter som gror i södersol tål södersol ,, växter som gror i norr sol tål inte södersol i början .
freddie
CITAT (idipidi @ 18-04-2008, 19:44) *
Jag bor i söderförort till Stockholm, nära Mälaren och balkongen är en inbyggd (ej inglasad) i rakt söderläge (dock med ett träd som delvis skuggar). Jag har en termometer där man kan se max och min temp och har i vinter kunnat konstatera att det faktiskt sällan blir minusgrader.

Då kommer jag att tänka på medelhavsväxter!! smile.gif
idipidi
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 18-04-2008, 20:47) *
Ipomoea & Petunia vill helst inte ha det kallare än +10 nu när de kommer direkt från den gosiga inomhusvärmen.

Menar du att de ska ha minst +10 hela natten? För det måste det väl dröja innan det är?
Tomater trodde jag var mer värmekrävande och där har jag hört någon regel om att det ska vara minst sju grader på natten.

Men som sagt, det måste vara flera grader varmare på vår balkong än på marken nedanför. Plus att jag misstänker att vi bor i ett "varmhål". Bekanta med kallväxthus inte alls så jättelångt härifrån, som jag pratade med ikväll, hade då 4 grader i växthuset. På balkongen en bit från väggen är det just nu (kl. 23:15) 12,6 grader..!

CITAT (flaxss @ 18-04-2008, 22:28) *
även frösådder tål under +10c men avstannar i tillväxten blir det frost dör dom ,, du kan sätta ut dom på dagen när det är runt +15c och ta in vid frost eller i kall temperatur .

har du drat upp plantorna i söderfönster behöver du inte avhärda dom så mycket i solen ,, bara hålla dom välvattnade men har du odlat upp dom i ett skuggit fönster så måste du ha dom i skuggan först .

växter som gror i södersol tål södersol ,, växter som gror i norr sol tål inte södersol i början .

Taaack för det utförliga svaret. smile.gif Då vet jag lite mer vad som gäller med temperatur.

CITAT (freddie @ 18-04-2008, 22:32) *
Då kommer jag att tänka på medelhavsväxter!! smile.gif

Jo, det skulle säkert funka men är inte riktigt vad jag är sugen på just nu. Förra året växte det mesta som jag testade hur bra som helst och faktiskt torkade inget bort. Men då hade vi stora odlingskärl och jag vattnade och pysslade rätt bra. I år ska det bli lite mer planerat och organiserat är tanken.
Alexander-VG-zon3
ska du ha medelhavsväxter måste du kunna övervintra dom kallt 0c +10c och ljust ,, dom trivs inte utan vintervila och dom trivs inte att vara ute långt på hösten och sedan chocka dom till att vara inne varmt .

annars skulle dessa växter trivas bra där ,, även många fleråiga tork och sol tåliga växter kommer trivas där .

tomater är inte så känsliga bara att dom avstannar i tillväxten om det blir svalt en längre tid . blir det frost dör dom . mina egna blommade förra sommaren även då det flera nätter var under +10c . även nån natt nära 0c .

mina tomtarr s'tter jag ut när det är runt +10c +15c i ett soligt läge och tare in vid frost . och dom ger ndå skörd .
Bassam
Hej
Tag tycker att man måste härda växter före att ta dem ut på balkongen, försöka ta dem ut varje dag halv timma två veckor plus att sätta på de fiberduka.
Lycka till, H: Bassam
Alexander-VG-zon3
man behöver inte avhärda dom mer än för solen och ta in vid frost . jag håller inte på att avhäreda hit och dit . jag tar bara ut växterna efter vilken dags temp dom tål sedan tar jag in om det blir frost eller skyddar dom ute . sätter dom is kuggan först det räcker . har hittils inte förlorat några växter . hålla på att kladda med att ha ute dom en timme sedan två nästa det tar ju evigheter .
myran312
Hej
Jag för min del bär inte ut och in på krukorna, gjorde det förr när jag hade terass, men nu på en skyddad balkong täcker jag över de känsliga växterna på kvällen innan jag lägger mig. Petunior och andra mer frostkänsliga väntar jag med att köpa och sätta ut tills i början av juni.

Jag har en kalla som jag är lite orolig för att jag satt ut för tidigt dock. Den fick övervintra i källarförrådet och för ett par veckor sedan tog jag upp den och bytte en del jord, då så jag att det var liv i den, men nu står den helt stilla.

Trevli solig helg
//myran
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon