Jag är balkongodlare av typen "få in så mycket som det bara går på liten yta".

Det är andra året med balkong men första året som jag har möjlighet till frösådder. Det har blivit en del och platsen börjar tryta... Jag känner mig dock väldigt osäker på när de små egentligen kan börja flytta ut.
Jag bor i söderförort till Stockholm, nära Mälaren och balkongen är en inbyggd (ej inglasad) i rakt söderläge (dock med ett träd som delvis skuggar). Jag har en termometer där man kan se max och min temp och har i vinter kunnat konstatera att det faktiskt sällan blir minusgrader. Senaste veckan har temperaturen som lägst gått ner til fem grader på natten.
De plantor som det främst gäller är petunior (kanske sådda lite väl tidigt... *harkel*) och Ipomoea nil (någon hängande variant) som jag planerar att ha i balkonglådor längs hela räcket. Min fundering är om det skulle gå att börja avhärda dessa redan nu elle romd et är på tok för tidigt? Det står överallt att de inte tål frost, men även om det inte blir frost borde det väl kunna vara för kallt för dem att utvecklas normalt?
När det väl blir dags att avhärda dem, skulle jag kunna plantera dem i balkonglådorna och bära hela lådorna ut och in istället för massa småkrukor? Eller finns det någon nackdel med att göra så?
Och hur är det med luktärtor och Ipomoea purpurea, när vill de komma ut?
Hoppas någon har lust att hjälpa!