HeleneN
Kikar lite på perennerbjudandet från Odla, men vet inte hur det funkar med rotknölar? En rotknöl, motsvarar det en planta som man köper på plantskolan? Hur stora hinner de bli på en säsong, hinner de blomma? Planterar man på samma avstånd som en planta från plantskolan? Tjänar man något (i pengar) på att köpa så här istället för på plantskolan, om man ska köpa många?
MammaMattsson
CITAT (HeleneN @ 18-04-2008, 21:38) *
Kikar lite på perennerbjudandet från Odla, men vet inte hur det funkar med rotknölar? En rotknöl, motsvarar det en planta som man köper på plantskolan? Hur stora hinner de bli på en säsong, hinner de blomma? Planterar man på samma avstånd som en planta från plantskolan? Tjänar man något (i pengar) på att köpa så här istället för på plantskolan, om man ska köpa många?

Hejsan,

Att bara säga en rotknöl är litet svävande, om det är en pionknöl får du vänta en eller två säsonger på blomning till exempel. Är det en knöl av annan växt kan du med litet tur få en blomning samma sommar. En knöl brukar vara en planta, ja.
Hur stora de blir, beror helt på odlingsbetingelser, jord och vart du bor. En skåning hinner få större plantor än vad jag får på en säsong.

Jag planterar mina en aning tätare, för att jag vill ha tätare, jag kan alltid flytta på dem senare, som exempel, när de vuxit till sig. Jämför plantskolepriser på nätet, de brukar ha prislistor utlagda. Jag har erfarenheten av att Odlas knölar/rotbitar är fina och fräscha, som tar sig snabbt. Jag tjänar iallafall en slant på odlas erbjudanden.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon