Ja, jag de undrar jag? Vi gjorde en litet miniland i dag, (första gången) Med dill, persilja, spansk körvel, lavendel, och nåt med citron i ...Vi la i allt i en o samma, med en ca 30 cm mellanrum, en grop som max va 30 cm djup...med en filt ovanpå nu på kvällen. Något jag borde ha gjort annorlunda? De kanske e för kallt nu? jag kan ju fortfarande ändra något om man borde...tacksam för tips! Platsen har sol från ca. 10-11 till ca 16, kommer de o funka el. ska jag byta plats på något?
Åsa, mälardalen zon 2
18-04-2008, 21:50
Det är för tidigt att plantera ut plantor. Köpte du plantor som stått i ett gosigt och varmt växthus eller i matbutiken är det inte säkert att nåt av de du planterat överlever en frostnatt (dill speciellt kolavippar av minsta frostnatt, plantor av dill kan man inte sätta ut förren framåt juni). De fleråriga plantor du ev. köpt på en uteavdelning i en trädgårdsbutik typ lavendel kan dock överleva.
Fast jag förstår inte vad du menar att du la allt i samma, inte samma grop väl??
Lavendel vill ha det ganska väldränerat för att klara vintern men många av de andra vill gärna ha det lite fuktigare.
Plantorna jag planterade o köpte idag hade de "kallt" där de stod, klarar de sig då? dillen o gräslöken var bara frön...näe ja la de inte i samma grop så, utan i samma "land"...o ja, ja e en riktig nybörjare på detta
Alexander-VG-zon3
18-04-2008, 22:53
ja de klarar sig så länge det inte blir frost . fast i zon 4 är det väl ändå frostrisk än så i den zonen är det nog lite väl för tidigt . täck dom vid frost med fiberduk .
Åsa, mälardalen zon 2
19-04-2008, 08:45
Fröer sår man, plantor planterar man.
Frön av dill kan du så nu utomhus (dill är dock en av de kinkigaste grödorna trivs de inte på platsen med typen av jord etc. så kommer du se det.). Gräslök tycker jag funkar bäst att förkultivera inomhus fröerna gror bäst ifall man behandlar dem som ljusgroende. Från frö tar det dock några år innan man kan börja skörda gräslök så har du inte tålamod, köp plantor. Persiljan antar jag också att du sått och det är OK att direktså persilja nu, det kan ta lite tid, persilja ska ju några gånger (tror det var 6 grånger) till helvetet och tillbaka innan de gror, när de väl grott brukar de växa ganska snabbt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.