HeleneN
Tänkte plantera en kaprifol framför altanen, det är ca 1,5 meter från rabatten upp till räcket som är murad grund. Måste sätta något slags växtstöd för kaprifolen att klänga på där, tills den växer upp till räcket. Hur grovt måste detta vara? Räcker det att skruva i långa skruv i grunden och sedan dra ståltråd mellan skruvarna eller blir det för klent? Ska trådarna vara horisontella eller vertikala, eller måste de rent av vara både och?
*Stintan*
Det räcker med krokar uppe och nere med ståltråd emellan. Det finns lite tjockare grön ståltråd i trädgårdsbutikerna man kan använda. Det behövs ingen ståltråd på tvären. Kaprifolen slingrar sig upp fint själv. Jag hade ca 15 cm mellan krokarna. Har du tak på altanen så sätt de övre krokarna i taket för kaprifolen blir ju hög.
HeleneN
Menar du att jag sätter en krok nere och en uppe och drar en tråd där emellan, lodrätt alltså? Iså fall, hur många trådar bör jag ha per planta? Hur brett kan en kaprifol bre ut sig?
*Stintan*
Japp du ska spänna trådarna lodrätt. Jag hade en planta och 5 - 6 trådar. Den kan nog med tiden bre ut sig lätt en meter. I början kan man behöva hjälpa skotten lite så att inte alla växer upp på samma tråd, man kan ju också låta dom slingra lite mellan trådarna så fyller det mera.
myy
Hur stor den är beror kanske på vilken sort man väljer? Jag har bara vildkaprifol och den blir enormt stor, så jag klipper bort drivor och rycker avläggare minst en gång per säsong. Växer enormt i både sol och skugga utan någon skötsel! Fast här kanske avses äkta kaprifol?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon